|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

31.

Političko kumstvo hrvatskih Srba i hrvatskih branitelja u reformiranom HDZ-u



AKVAPARK OD SUZA


Sva nastojanja institucionalne i vaninstitucionalne borbe civilno-društvenih organizacija i pojedinaca u skoro petnaestogodišnjoj borbi protiv rata i za civilne vrijednosti u ovoj zemlji, među koje spada i pravo Srba na dostojanstvo i ravnopravnu reprezentaciju u postjugoslavenskoj Hrvatskoj, dobivaju s konjunkturom simboličkih gesti i suza pravi politički šamar. Konzervativna vlada novog HDZ-a i njezina politika simboličke hiperreprezentacije građanskog konzervativizma nudi logističku podršku upravo onome čija politička ambicija staje točno u profil velikog političkog kuma. No, problem je općenitiji od srpskog pitanja.


 

Da je Hrvatska lažni raj na zemlji za skup odmor, poznato je još iz doba „onog“ HDZ-a kad su slogani o ljepoti i duhu zemlje te ljubavi njezinih ljudi u internacionalnoj medijskoj razmjeni vijesti vrijedili manje od krvavih slika rata. S današnjom Sanaderovom garniturom ta stvarnost sve više počinje ličiti vicevima iz repertoara braće Marx. To su oni u kojima netko nekome kaže da nalikuje na nekoga, a kad ovaj kaže da on jeste taj, prvi veli da nije ni čudo. Očaranje je razočarano: Sanaderova Hrvatska liči na hadezeovsku zato što jeste hadezeovska. Zato je i ona lažna slika raja postala pravi akvapark s pravim hrvatskim suzama u kojima su se stopili hrvatski branitelji i hrvatski Srbi. Ni to nije čudno.

Riječ je o suzama u spektaklu simboličkih gesti koje nova hrvatska vlada koristi kao djelotvorno propagandno čistilo od svih tragova uspješnosti bivše koalicijske vlasti, a najviše upravo u području autopropagande. Nova ministrica za branitelje Jadranka Kosor izvela je na scenu ratnog invalida Darka Bešteka da pompozno preuzme svoju plastičnu nogu koju je prije tri godine isto tako spektakularno pred tv kamerama i buljukom novinara bacio u lice bivšem resornom ministru Ivici Pančiću zbog revizije braniteljskih prava. Onima kojima se ovaj pozvani Beštek samo čini kao onaj prozvani i spontano revoltirani zbog „politike ponižavanja branitelja“, sam Beštek je rekao da je taj isti. Zato je sve završilo u ridanju s pravim suzama, s nekontroliranim učinkom za glavnog aktera: postao je službena, ali nekontrolirana narikača državotvorstva i tampon za uznemirene branitelje.

Kad se bude moglo …

Ta plačljiva hrvatska svojta sa Sanaderom uvijek suhih očiju ima od početka spremne suze za svaku prigodu. Postalo je degutantno već na premijeri kad je šef diplomacije Žužul razgolitio svoj karakter osobnog podaništva prekmezeći se kroz sve medije nad poliglotizmom, intelektualnošću i uzvišenošću prvog nastupa svog partijskog šefa na briselskom parketu. Ako su sad doveli Bešteka da tim zlatnim suzama dade autentičnu slanost i ujedno ublaže nezadovoljstvo braniteljske manjine zbog viška simbolikih gesti prema Srbima, pravi kapital politike suzama leži i dalje u sceni Sanaderovog čestitanja Božića na pravoslavni Badnjak.

Od tada do danas hrvatska se kolumnistička elita ne prestaje talasati pitanjem je li onaj srcedrapateljski Sanaderov poklič o bogorođenju na originalnom srpskom bio iskrena ili neiskrena gesta pa se na zgražanje mnogih moglo čuti da je svejedno je li iskrena ili neiskrena, glavno da donosi demokratske pomake. Da li doista i kakve demokratske pomake donosi ta simbolika osim punjenja kulturnog prostora novom simbolikom, ostalo je nejasno. Medijska recepcija lakše prepoznaje efekte svoje moći nad „politikom“ nego svoju apologetsku i kolaboratersku ulogu u političkoj konstrukciji stvarnosti. Premijerova gesta dobila je na potrebnoj iskrenosti tek kroz recepciju u „javnosti“: prihvatila ju je ne samo liberalna i katolička Hrvatska, dakako ona novinska, nego i sami Srbi. Nikakvo čudo, ona prva je bila ganuta nad lijepom i uzvišenom slikom svoje političko-kulturne velikodušnosti, a ovim drugima pripada pravo na original u tome političkom kičeraju.

Doduše, nije sporno: simboličke geste kuću grade, razdvajaju mora i pokreću planine. Problem je samo u tome što se suze kojima su zalivene pretvaraju u politički kič samodopadnosti i medijsku nakaradu u trenutku kad dodirnu stvarnost. Stoga je logično da ta ljevaonica plastičnih suza od ganutog ministra vanjskih poslova, preko histerične samosažaljivosti branitelja zbog povratka HDZ-a na vlast, do podrhtavanja brade i vlažnih očiju Milorada Pupovca za „premijera koji drži obećanja“, završi u autoironiji pragmatizma. Plačljiva sapunica nastavlja se ubrzano suzama zbog kadroviranja tako da gledateljstvo može prasnuti od smijeha, i to po najtanjem šavu. Hrvatska je doista kao vic o nespojivim veličinama: Što povezuje hrvatskog branitelja i hrvatskog Srbina? — Isto što i Ivu Sanadera i Jadranku Kosor: povratak na vlast i vraćanje narodu identiteta, dostojanstva, prava i funkcija — kad se bude moglo!

Pravi Srbin na pravom mjestu

Nije, dakako, riječ o ni o kakvoj fundamentalnoj „pomirbi“ Hrvata sa Srbima, ili obrnuto, usprkos pokajničkom obraćanju Milana Babića iz Haaga „svojoj hrvatskoj braći“ da oproste „svojoj braći Srbima“ na izdaji i zločinima. To je ostavilo hrvatsku javnost hladnom i bez ikakvog interesa za pitanje iskrenosti. Riječ je o nesrazmjernoj konjunkturi funkcija za predstavnike srpske manjine u visokim organima državne vlasti. Na tome su prigovorili mnogi promatrači a sami predstavnici srpske manjine to komentiraju različitim tonom i retorikom, u širokoj lepezi od nabusitog, „šta hoćete, to je posve normalno“ (V. Stanimirović, HTV, Dnevnik), preko ogorčenog „to nisu ustupci u nečemu što nama ne pripada“ (M. Pupovac, HTV, Nedjeljom u 2) do manje pretencioznog i autoironičnog „I meni je smiješno što sam od nakladnika kalendara postao savjetnik u ministarstvu kulture“ (Č. Višnjić, Jutarnji list, Magazin, 31. siječnja).

No, Višnjićevo čuđenje nad svojom naglom profesionalnom srećom zbog Sanaderovih kadrovskih potreba i porasta tržišne vrijednosti simboličkih gesti posve je neumjesno. Riječ je o tome da upotreba manjinskih političkih kadrova u vladi HDZ-a pokazuje tendenciju da bude sva istina i politike prema Srbima i prema ovome društvu: administrativna stranačka nadmoć i neokonzervativizam. Nakon koalicijskog lonca stranaka na redu je HDZ sa svojim „lijevo-liberalnim“ satelitima.

Ako je Milorad Pupovac dva dana prije ulaska u Sanaderovu vladu izjavljivao da je njegova stranka SDSS lijeve orijentacije i da nikakva suradnja s HDZ-om ne dolazi u obzir osim parlamentarne, skromna autoironija Čedomira Višnjića nad profesionalnim bingo-dobitkom ispravlja tu Pupovčevu dezinformaciju o političkoj orijentaciji Srba u Sanaderovoj vladi. Višnjić nije samo kvalificiran za savjetničko mjesto u ministarstvu kulture kao „nakladnik kalendara“ Prosvjete i Srpske pravoslavne crkve, nego kao kulturno-politički tradicionalist i istraživač-revizor jugoslavenske povijesti po kojem su konačno i hrvatski Srbi postali žrtvama komunističkog režima i poistovjećivanja s jugoslavenstvom. Stoga je ministarstvo kulture za novo hrvatsko-srpsko partnerstvo na desnici dobilo u Višnjiću pravog čovjeka na pravom mjestu, premda je vrijeme ideologije kulturnih identiteta na svjetskoj teorijskoj i političkoj sceni već minulo.

Pravda za Srbe u Hrvatskoj je dakle stigla kad je mogla, kao i Kraljević Marko na Kosovo. Da li će biti civilno-građanskog dometa od te tradicionalističke identitetske kulturne politike nakon što je njegova hegemonija u razdoblju koalicijske vlasti prevladana, ostaje da se vidi. Srpske stranke mogu birati i u tome je njihova politička odgovornost prema cijelom hrvatskom društvu: ili korištenje vlasti u korist civilno-društvene ideje u najširem smislu, od kulture i medija do politike, ili ostajanje pri folkloru nacionalno-kulturnog identiteta kao hrvatski „Napredak“ u 19. stoljeće, dakako s novom tehnologijom. Ovo drugo se čini na žalost izglednijim, srpski identitet u Hrvatskoj tek dolazi po svoje dok hrvatski puca s treskom po svim šavovima. Zato ni hrvatskoj „pravdi za Srbe“ niti prihvaćanju takve simbolike od strane srpskih institucionalnih predstavnika ne treba vjerovati sa suzama u oku. Suze i pomoć pripadaju stradalim ljudima, zato je separatno pitanje manjinske pravde za Srbe nužno i pitanje “pravde za Hrvate”.

Šamar civilnom naporu

Sva nastojanja institucionalne i vaninstitucionalne borbe civilno-društvenih organizacija i pojedinaca u skoro petnaestogodišnjoj borbi protiv rata i za civilne vrijednosti u ovoj zemlji, među koje spada i borba za pravo Srba na dostojanstvo i ravnopravnu reprezentaciju u postjugoslavenskoj Hrvatskoj, dobivaju s konjunkturom simboličkih gesti i suza pravi politički šamar. Konzervativna vlada i njezina politika simboličke hiperreprezentacije konzervativizma nudi logističku podršku upravo onome čija politička ambicija staje točno u profil velikog političkog kuma. No, problem je općenitiji od srpskog pitanja.

Nijedna druga civilno-društvena manjina osim nacionalnih nije i neće biti reprezentirana u državnim organima u tako nesrazmjernom omjeru. Štoviše, jedina od politički organiziranih ne-nacionalnih „manjina“, Hrvatska stranka umirovljenika koja se dosljedno deklarira kao interesna skupina s posve određenim socijalno-političkim zahtjevima, ponaša se zasada prema kadrovskim križaljkama s više razumijevanja za civilno-društvene kriterije nego humanistički intelektualci među predstavnicima nacionalnih manjina. Time je konačno i nepovratno otvoreno staro pitanje oblika i legitimnosti reprezentacije društvenih procesa u političkom tijelu te posredovanja opće vrijednosti partikularnih interesa i identiteta.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|