|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

34.

Prilog psihoanalizi hrvatske političke znanosti u genetici


ACD Systems Digital Imaging


KLONIRANJE ZA POLITIČKI ORGAZAM


Opreka između dvaju genetičara u sadašnjoj hrvatskoj vlasti, ministra Primorca i savjetnika Radmana, ne može biti veća. Ministar koji misli da govori kao genetičar u politici, dok je politička vlast ta koja govori kroz tijelo genetičara, nije ništa drugo do školski primjerak psihoanalitičkog teorema o rascjepu subjekta “koji ne govori tamo gdje misli niti misli tamo gdje govori”. Suprotno tome, savjetnik koji se izmaknuo s pozicije ministra predstavlja sâmo nesvjesno. Radman je figura govorećeg Ja na mjestu Onog.


 

Na jednoj od prvih novinskih konferencija u svojstvu ministra znanosti i školstva u novoj Sanaderovoj vladi, “hrvatski genetičar i renomirani stučnjak za forenzičku medicinu”, dr. Dragan Primorac, dovršio je temu kadrovskog ekipiranja svoga ministarstva jednom veselom izjavom: „Hrvatska je dobila ministra koji će klonirati političare!“ Ta dosjetka veselog ministra koji posvuda ostavlja dojam razdraganog čovjeka, udarnika-radoholičara i čednog sportaša bila bi možda i genijalan patent za rješavanje vječnog i najvažnije od svih pitanja svake vlasti, ono kadrovsko, ali ako bi netko pomislio da je riječ samo o šali, prevario bi se. Primorčeva dosjetka prenosi nešto doslovno, i zato je primjerak rada nesvjesnog. Doslovnost vicu daje konferencija za novinare na kojemu su prezentirana načela selekcije kadrova u ministarstvu i njezini prvi primjerci. Genetički inženjering zamijenjen je najbližim mehanizmom — tehnologijom selekcije po ideološkom srodstvu u znanosti.

Hrvatski genetičar na funkciji šefa sada objedinjenog ministarstava znanosti, školstva itd. svojom je fikcionalnom pošalicom zamaskirao stvarnost svake političke garniture na vlasti: novi kadrovi u ministarstvima uvijek su ideološki i politički klonovi svojih mandatara. Ovdje je riječ o znanosti kao državotvornom faktoru.

Mlad, Hrvat i genetičar

Novi ministar je samo figura ili mjesto na kojemu je to načelo postalo preeksplicitno jer je Primorac jako razdragan, pričljiv i iskren čovjek. Supstancija koja je ovdje predmet kloniranja poznata je hrvatska politička ideologija znanosti — „Hrvatska utemeljena na znanju“ — koju najbolje utjelovljuje sam ministar: sportaš, Hrvat i genetičar. Opće organizacijsko i ideološko načelo koje vrijedi za tu politiku „kloniranja“ jest cilj „objedinjavanja hrvatskog znanstvenog bića izvana i iznutra“, a kratka formula za provedbu selekcije kadrova glasi: „Nema šanse da u Ministarstvu zadrži poziciju itko izvan struke!“

Premda je Primorčeva selekcija kadrova deklarativno čisto stručne naravi, njegova šala jasno pokazuje isti sindrom zelotizma hrvatske državotvorne ideologije naslijeđene iz 1991., željne neposredne izvršne vlasti i vođene potrebom ubrzanog doškolavanja „vrhunskih hrvatskih stručnjaka“ iz svijeta i tuzemstva za diletante političke moći. Osim samog ministra dr. Primorca, koji ubrzano troši vrijeme za svoju vlastitu političku promociju obećavajući u hodu osobni angažman u rješavanju svih problema na koje naiđe u medijima, nekadašnji psiholog, „iskusni diplomat“ i sadašnji ministar vanjskih poslova, dr. Miomir Žužul, pokazao je u posljednja dva mjeseca Sanaderove vlasti živim primjerom razarajuću moć revnosne ideološke ljubavi prema državi. Ako je šarenilo medicinara u hrvatskoj stranačkoj politici u razdoblju živog tuđmanizma bilo više-manje slučajan odabir, jer je pokretaška politika HDZ-a tražila spontanu mobilizaciju umnih nacionalnih snaga svake vrste, napose mozgoslovaca i jezikoslovaca, danas je situacija iz temelja drugačija: hrvatska nacionalna politika treba znanstveno utemeljenje kao što hrvatska znanost treba političku logistiku. No, govoriti za znanost nije znanstveno neutralno. Zadaća ministarstva je osiguravanje logistike za unapređenje znanstvenog pogona. Ako to znači patriotsko okupljanje „svehrvatskih snaga u domovini i dijaspori“, čitav horuk-entuzijazam novog ministra više obećava novu ideološku mobilizaciju hrvatske znanstvene zajednice nego novu politiku za znanost.

Deklaracija o znanosti skupine članova HAZU, inicirana još prije dvije godine, ostala je mrtvo slovo na papiru premda joj je nadahnuće jednako tako patriotsko. Simptomatična je po tome što se javlja istim povodom i u istom obliku kao i slavna Deklaracija o položaju hrvatskog jezika koja je svoje političko zadovoljenje čekala puna dva desetljeća. Umjesto daljnjih pomaka u općoj politici prema znanosti, Sanaderova je kadrovska garnitura pokazala neprijateljstvo spram postignutog nivoa konzenzusa oko novog zakona o visokom školstvu i reformi sveučilišta i stopirala rast budžeta za znanost.

Zato umjesto nove politike znanosti, hrvatska politika postaje sve znanstvenija u gore opisanom smislu „kloniranja političara“, a genetika se pokazuje kao bogomdana iz više razloga od kojih je ovdje dovoljno spomenuti samo onaj glavni. Genetika danas znanstveno legitimira i fundira ono što je takoreći do jučer bilo mučna tlapnja, tek kulturološki fenomen: nacija kao konstrukcija. Suprotno tome, za genetičare na vlasti, nacija je neupitna „genetska činjenica“.

Potiskivanje crkve

Hrvatska prednost u novom i agresivnom napredovanju genetike u izvanprirodna područja, premda trend vraćanja rasističke teorije u diskurs društvenih znanosti preko antropologije još nije dominantan, sastoji se u tome što ona kao nacionalno definirana država može simbolički i kulturno kapitalizirati svoj praktički čist etnički karakter. Njegova kulturna nadgradnja, uključujući eklezijastičku, dobiva kroz etnogenetiku tako stabilnu bazu da vjera i njezin institucionalizirani oblik, Katolička crkva, može kao prenosnik kulturnog identiteta konačno odstupiti na položaj noćnog čuvara nacije, ali „u miru“, zbrinuta dobrim izgledima za povrat nacionalizirane imovine kroz „predsjedničku penziju“ u obliku dionica Croatia Osiguranja.

Premda Katolička crkva po svemu sudeći ne shvaća da je dosegnula svoj klimaks, ono što se očigledno zbiva pod Sanaderovom vlašću jest njezina eutanazija u području dnevne politike. Nad mozgom hrvatske vlade više ne bdije ni katekizam ni povijest nacije pa niti uža duhovno-znanstvena specijalnost premijera (književnost, kazalište). Nastupio je prirodno-znanstveni zaokret, i to upravo ka genetskoj politici. No, društvena i politička vrijednost genetičke znanosti za sada je vidljiva u svome pozitivnom aspektu samo u funkciji supstituiranja crkvenog autoriteta nad hrvatskim društvom etnogenetičkom ideologijom. Nitko nije stao na kraj političkoj samovolji i društvenoj neodgovornosti crkvenih ljudi kao ministar Primorac zabranom daljnjeg prikazivanja morbidnog horor-dokumentarca o pobačaju na satovima vjeronauka po zagrebačkim školama, filma, koji je, usput rečeno, davno odbačen i zabranjen u školama evropskih zemalja. Doduše, o sankcijama prema samovlasnim vjeroučiteljima, o povlačenju konzekvenci iz toga pedagoškog skandala nismo ništa čuli, premda je on u simboličkom smislu ravan trovanju hranom štićenika centra za retardirane, ali barem je do kraja razotkriven i potvrđen voluntarizam crkvenih ljudi u hrvatskom pedagoškom korpusu koji u civilnim školama bez pardona provode vlastitu državnu politiku.

Ne računajući forenzičku genetiku i njezinu ulogu u postratnoj Hrvatskoj, nova teorijska orijentacija hrvatske politike nailazi na žestok otpor na svim drugim poljima javnog diskursa, no to ne znači da ona ne izražava najdublju težnju i duhovnu potrebu nacije, uključujući i samu crkvu, naprotiv. Riječ je o potrebi za orgazmičkom smrću kao emancipaciji od politike.

Radmanova apokalipsa orgazma

Izrazio ju je genetičar Miroslav Radman, poznat politički po tome što je Sanaderovu ponudu ministarskog mjesta odbio i umjesto sebe preporučio kolegu Primorca (Radman, Radio 101, srpanj 2004.). Premda je kod Radmana doslovno riječ o nekoj vrsti hormonalne „mišancije“ za najsretniju smrt u obliku pilule ili „hormonalnog koktela“ u eutanazijske svrhe, efekt njegove „šale“ suprotan je Primorčevoj. U političkom polju u kojemu je izrečena, smrtna doza orgazmičke supstancije ima vrijednost prenesenog govora političke emancipacije: riječ je o potrebi za dezintegracijom identiteta ili nagonu smrti u njegovoj političkoj (ili bio-političkoj) funkciji.

Opreka između ministra i savjetnika ne može biti veća. Ministar koji misli da govori kao genetičar u politici, dok je politička vlast ta koja govori kroz tijelo genetičara, nije ništa drugo do školski primjerak psihoanalitičkog teorema o rascjepu subjekta „koji ne govori tamo gdje misli niti misli tamo gdje govori“. Suprotno tome, savjetnik koji se izmaknuo s pozicije ministra predstavlja samo nesvjesno. Radman je figura govorećeg Ja na mjestu Onog.

Miroslav Radman je najčistiji slučaj tipa znanstvenika koji i u političkom polju postupa jednako kao u znanosti: on ne krije da može postići samo svoj mali partikularni cilj (dovršenje Mediteranskog instituta za istraživanje života) dok od države očekuje da u tome malom ali ekskluzivnom segmentu stvarnosti prepozna opći nacionalni interes. Ako to ostvari, „to je puno, najveća sreća“ (Radio 101). Cijena koju znanstvenik mora platiti za to jest da državi posudi svoj bedž za ulazak na bal taštine, ali ne u bečkoj Operi kao za trojac skorojevića Sanader-Žužul-Biškupić, nego u velikom polju znanosti. Taj posve otvoreni manevar između krajnje partikularnog i općeg interesa razlog je zašto se „djetinje“ radosni i vrckavi govor Miroslava Radmana, na mahove pun neurotičnih tikova, u potpunosti podudara s njegovim stilom mišljenja i zašto je on toliko obljubljen u hrvatskoj javnosti, osobito mlađoj i studentskoj populaciji. Naime, taj predmet opće ljubavi sam je, po vlastitim riječima, osoba „zaljubljive prirode“ (HTV, Nedjeljom u 2). Idol čistoće i čestitosti osoba je s „manjkom“, u kojoj se (orgazmički) sažima sva ideološka stvarnost hrvatskog nesvjesnog.

Nju tvori dominirajuća hrvatska političko-kulturna fantazma znanstvene nacije, ona je polje retoričkog meteža u kojemu se ime „Miroslava Radmana“ (ime, a ne osoba) ponaša kao slobodnolebdeći označitelj kojemu svatko prišiva značenje kakvo stigne a da ga ne može fiksirati: za jedne to je “hrvatski još-malo-pa-nobelovac”, za druge “propagator GM hrane i valjator gluposti o njezinoj bezopasnosti”, a odnedavno to je ime za „genetičara-marksista“ i „sina starog partizančine“. Ovaj skup izraza i značenja trenutno predstavlja manihejski hrvatski univerzum proturječnih simbola u kojemu Miroslav Radman nikada neće doista postati „hrvatski znanstvenik“ nego neuhvatljivi predmet političke fascinacije ili mržnje. Ako ono prvo važi za “mlade”, fascinirane možda više Radmanovom svjetskom karijerom nego spontanošću i nekonvencionalnim govorom, ovo drugo vrijedi za “stare” — za zastarjeli svijet opstruktivne moći hrvatskog društva.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|