|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

32.

O medijskoj regresivnosti „druge Hrvatske“ ili društvena kritika u doba svoje marketinške reprodukcije


AppleMark


FERALOV KOMPLEKS

ili želja medija ...


Nijedna vlast, pa čak ni stara hadezeovska pod Tuđmanom, Šuškom i Pašalićem, ne bi imala onakvo značenje kakvo je imala da joj ga nije davao tjednik poput Ferala koji je za tu temu godinama žrtvovao sve ostalo na svijetu, samo ne svoje civilno-društvene zasluge. Stoga današnji HDZ pod Sanaderom duguje starom Feralu barem jednu ulicu, a možda i zagrljaj.


 

Sva novija medijska halabuka o lošem svijetu političara i dobrom svijetu samih medija koje navodno krasi briga za javnost i autonomiju uređivačke politike, popraćena je i dalje gromoglasnom šutnjom o vlastitoj medijskoj politici — od one s istinom u informiranju preko još uvijek aktualnog pitanja „netransparentnog“ vlasništva nad najvećim privatnim medijskim koncernom u Hrvatskoj, do još netransparentnije zarade na paranovinskim djelatnostima, na politici plaća i položaju zaposlenika, i konačno, na nepoznanici zvanoj „stvarna naklada“. To su gotovo posvuda tabu-teme čak i kad se vodi međusobni propagandni rat između pojedinačnih medijskih kuća. Iako bespoštedan, on kao da je ograničen striktnim načelom međusobne poštede, nezadiranja u opću i zajedničku logistiku samih medija.

Tako je i medijsko-politička afera oko ankete o slobodi novinarskog rada unutar samih medija, koju je na poticaj izvan Hrvatske pokrenuo Sindikat zaposlenih u novinarstvu, završila tek kompromitacijom predsjednice Sindikata zbog curenja anonimnih podataka i samouzvisivanjem jednog od sudionika, lučonoše svih novinskih sloboda — splitskog Ferala. Otkrilo se naime da čak i Feral, list koji se izrijekom naziva vlasništvom svojih proizvođača i koji je civilno-društveno osviješten o divlje-kapitalističkim uvjetima rada u postsocijalizmu, ima nezadovoljnika u pogledu slobode pisanja i politike plaća. No daleko većom viješću od toga ispalo je da je u spomentoj anketi, od svih grešnih medija, samo Feralu namještena javna priča o tome: naime, 80 posto od sudionika ankete iz Ferala nezadovoljno je u Feralu. U realnim brojkama, to je čak troje (brojkama: 3) od ukupno četiri (4) sudionika ankete. Doista, s obzirom na poziciju i simbolički ugled Ferala ne zna se što je intrigantnije, visok postotak nezadovoljnika sobodom i plaćom ili nizak postotak sudionika sindikalne ankete ili pak sama činjenica da u slobodarskom listu poput Ferala uopće ima članova sindikata.

Želja za spomenikom

Dakako, polemika se slegla prije nego što je i otpočela, a medijsko bratstvo međusobnog uvažavanja, solidarnosti i poštede najbolje je izrazio Boris Dežulović, kolumnist Globusa i bivši su-proizvođač Ferala, rekavši da će „jednog dana neka vlast u Hrvatskoj podići spomenik Feralu ili nazvati neku ulicu po njemu“ (Zarez, HTV). Iako je on sam odavno prebjegao iz tabora istinoljubivih ali skromnih medijskih alternativaca, ovisnih o „Judinim škudama“, u glamurozni svijet velikih, skupih i ciničnih, ta je ironična rečenica shvaćena doslovno kao kompleks više vrijednosti samog Ferala. Ali Dežulović je stvarno u pravu iako se šali: nijedna vlast, pa čak ni stara hadezeovska pod Tuđmanom, Šuškom i Pašalićem, ne bi imala onakvo značenje kakvo je imala da joj ga nije davao tjednik poput Ferala koji je za tu temu godinama žrtvovao sve ostalo na svijetu, samo ne svoje civilno-društvene zasluge, dok je najsamozatajnije tretirao svoje unutrašnje financijske tajne. Stoga današnji HDZ pod Sanaderom duguje starom Feralu barem jednu ulicu, a možda i zagrljaj.

Istina Dežulovićeve „želje za spomenikom“ nije ni doslovnost niti feralovsko hvalisanje isključivim prvoboračkim zaslugama u kulturi antituđmanizma, „druga“ ili „antinacionalistička“ Hrvatska je veća od Ferala. Istina te želje je autoironija nostalgije za vremenima ratne i polu-totalitarne vlasti HDZ-a, kad se teže disalo ali lakše mislilo pa je i Feral imao onoliko uzvišenog društvenog značenja koliko je u negativnom liku apsolutnog zla uspio pridati HDZ-u uz dobru porciju društvenog odobravanja. Feral su čitali doslovno svi: i „jugonostalgičari“ i „Srbi“ i patriotski uspaljene hrvatske domaćice koje nazivaju program radija 101 uživo i tajkunčići u BMW-ima. U uvjetima postnacionalističkog obeščarenja zla od 3. siječnja 2000., Feralovo forsiranje Račanova aparata vlasti bez ideologije, i samo se deklarativno odreklo ideologije i osloboditeljske misije, ali nije izbjeglo sudbinu nesretne svijesti. Ona je već viđena u jugonostalgiji najprominentnijih hrvatskih kulturnacionalista, poput pok. Vlade Gotovca ili Marka Veselice, kojima je Tuđmanov show hrvatskog državotvornog sna oduzelo svo nacionalno značenje i svu prošlost.

Dežulovićeva ironična nostalgija meki je pandan prave i tvrde nostalgije Ferala za samim sobom koji je doslovno i bez ikakve autoironije, ali zato s puno promašene ironije, izrazila naslovna stranica prvog broja novog-starog Ferala, ona najpoznatija s „Tuđmanom“ i „Miloševićem“ u krevetu, ali sad s glavama aktualnih političara (Sanader i Pupovac). Time priča o Feralovom „kompleksu više vrijednosti“ poprima psihoanalitičke konotacije u kulturno-epistemološkom smislu. Riječ je o edipovštini u manje dubokom, ali jednako spektakularnom i pervertiranom obliku. Naime, za razliku od Edipova tragičnog samokažnjavanja zbog spoznaje svoje nehotične individualne uloge u igri viših sila, Feralov kompleks znači samo komično odbijanje i nesposobnost jednog alternativnog medijskog aktera da prepozna svoje vlastite voljne činove u svijetu medijskog mainstreama. Stoga je „Feralov kompleks“ anti-edipovski sindrom, postmodernističko poricanje identiteta i istine o sebi, i ne označava samo recentna događanja oko tjednika Feral Tribune nego općenitiju pojavu u aktualnoj medijskoj kulturi. Feral se voli kao dobro dijete neodgovornih roditelja u još opakijem svijetu.

Anđeoski isljednik

Dva događaja, koja su ostala nezamijećena u svojoj srodnosti, upućuju na to. Riječ je o rezultatima glasanja u emisiji HTV-a „Nedjeljom u 2“, najnovijeg za gostovanja glavnog urednika Ferala, Viktora Ivančića, kad je zabilježeno gotovo 16.000 telefonskih odgovora na anketno pitanja o ulozi Ferala u hrvatskoj javnosti; dobre dvije trećine pozitivnih. Taj ishod nije interesantan zbog uvjerenja o konzervativnosti HTV i avangardnosti Ferala, nego zbog mobilizacijske moći HTV-a o vrijednosnim društvenim pitanjima. O tome još jasnije svjedoči kontrast s rezultatom glasanja u istoj emisiji za gostovanja predsjednika Matice Hrvatske, Igora Zidića, s (već zaboravljenom) temom o pokretanju dnevnih novina „nekomercijalne“ orijentacije; glasalo je jedva 5.000 gledalaca sa sličnim omjerom pozitivnih i negativnih odgovora.

Feral Tribune uvjerljivo vodi u interesu hrvatskog pučanstva za medije, no taj reprezentativni postotak podrške od skoro 80 posto čudnovato koincidira s već famoznim podatkom o osjećaju neslobode kod nereprezentativnih „80 posto“ (ili tri) novinara Ferala obuhvaćenih sindikalnom anketom. To preklapanje pokazatelja javne podrške i unutrašnje „subverzije“ daje mističnu pozadinu za objašnjenje ponašanja zvijezde medijske samopravednosti i istinitosti poput Viktora Ivančića. Spornu povredu anonimnosti ankete o broju sudionika po medijskim kućama sam je u svojim napisima i u citiranom tv-intervjuu produbio i dovršio tako što je obznanio informacije sindikalnog povjerenika samog Ferala o njihovu statusu. Tako smo od glavnog urednika Ferala saznali više od svih konkurentskih novinara.

Time je navodno opće medijsko čerečenje Ferala preko navodne sindikalne zavjere postalo čist školski primjerak rada medijske moći. Ivančić nije samo uprizorio investigativno novinarstvo na djelu s još radikalnijom provalom anonimnosti nego je izvršio isti čin potkazivanja vlastitih ljudi koji je predbacivao sindikatu, samo iz pozicije onoga tko tim istim činom i kažnjava.

Zato se geslo novinarske slobode „Feral je vlasništvo onih koji ga pišu“ može čitati samo s dodatkom — da, ali onih koji su vlasnici. Stoga nije riječ o Feralu kao žrtvi harange medija na medij putem (navodno) koruptne predsjednice sindikata, nego barem jednako tako i o aperceptivnom poremećaju narcističke svijesti uredništva Ferala, nesposobne da sadržaje vlastitih iskaza i efekte svojih činova u svijetu prepozna kao svoje. Antiedipovština Viktora Ivančića je ime za nesposobnost uspostavljanja moralne veze između stvarne prakse unutar medijske institucije i vlastitog diskursa novinara-kritičara. Anđeoski nevin kao analitičar-isljednik iz „Anđeoskog srca“ on u stvarnim zločinima oko sebe prepoznaje sličnosti s onim što sanja, ali ne i svoju ulogu u stvarnosti. No, za razliku od detektiva, Ivančić je obaviješten. Neprepoznavanje stvarnosti je nepriznavanje.

Sve će to mediji pozlatiti

Novi Feral je u starom izdanju izraz medijske regresije kroz ponavljanje akata i autocentričnu citativnost bez napretka kritičke svijesti. Genijalna satira s golim Tuđmanom-Miloševićem koji čitaju Feral, s novim glavama Ive Sanadera i Milorada Pupovca, u istom zagrljaju danas je još samo dekadentna reminiscencija na konstrukciju vlastitog prisustva u krevetu svojih tvoraca kojih više nema. Smisao te metafore danas nije analiza nego remake hita i suspenzija autorefleksije koja znači samo želju subjekta za priznanjem od Drugog — političkog, medijskog i vrijednosnog mainstreama. Isto tako, u uvodniku za prvi broj novog-starog izdanja glavna urednica H. Erceg s indignacijom odbacuje svijet šarenih medija u kojemu je Feral pune četiri godine s layoutom Globusa ili Glorije sudjelovao kao u „preskupom sportu“ (Ivančić, HTV), ali novouvedena kolumna nosi bombastičnu egidu dostojnu Nacionala: „Jedina pobjednica Milijunaša piše za Feral“. I Ivica Račan je na svečanom otvaranju „Dalmatine“ do Zadra vozio u autu prvog neuspjelog hrvatskog kviz-milijunaša iz Zadra pa se Feral smijao kao i pola Hrvatske. No, opći smijeh postaje kiseo upravo zato što je opći.

Zato se pravi jad današnjeg Ferala vidi na razlici spram lojalnog otpadnika Dežulovića. Ono što je uspjelo njemu — naime, da ga proguta najveća medijska riba u Hrvatskoj i da sačuva „feralovsku autentičnost“ — nije uspjelo cijelom Feralu. Prvi razlog tome je sigurno taj što je Dežulović pojedinačno jeftiniji od institucije Feral Tribune d.o.o. Drugi razlog je imanentnije feralovski: Dežulović hvali na sav glas direktora uprave i suvlasnika EPH kao donatora svoje apsolutne slobode mišljenja i pisanja, ali posve sigurno je samo to da je ta sloboda apsolutna zato što kolumnist Dežulović nije prekoračio njezin horizont. Ako to zvuči metafizički, jedan test je dovoljan: nikad i ničim apsolutno slobodni kolumnist nije dotaknuo same uvjete svoje slobode, medijsku politku EPH-a, a najmanje sam Globus, tjednik čija je povijest medijskog djelovanja na civilno-društvenoj sceni Hrvatske egzemplaran model djelovanja cinizma „uma“. Zato, famozna apsolutna sloboda autorstva nije ništa drugo nego kupljena figura mišljenja s brandom na EPH-dvoru demokracije. Imamo Feral bez Ferala.

Tragikomedija komercijalne utrživosti radikalnog stila mišljenja koja sebe doživljava kao slobodarski glas „šume“ (cit. Dežulović, HTV) dovršava se, u slučaju Globusa, regresivnom gestom sjećanja: krug kredom u hrvatskoj se kritičkoj kolumnistici zatvara vraćanjem upravo na Globus koji novčano obeštećuje autorske profile, kakve je izručivao medijskoj rulji gladnoj šovinizma s „aferom vještica iz Rija“, tako da ih sad izravno kupuje kao novinarske akvizicije. Ako je tada zabijen prvi klin u škrinju etike istraživačkog novinarstva u ovoj zemlji, vijest o akviziciji Jelene Lovrić za EPH-holding, i to baš za Globus, posljednji je klin u škrinju balzamirane kritike.

Nije riječ o vremenu izdajica nego o nestajanju medijatora hrvatske demokracije u njezinoj pjeni. Ona je počela 3. siječnja 2001. dodjelom diploma prvoborcima demokracije iz združenih ruku šefa najvećeg medijskog koncerna i šefa najveće koalicijske stranke. Dodamo li tome da je onaj prvi stavio na raspolaganje ovome drugome i bivšeg glavnog urednika jedne svoje publikacije za novog direktora nacionalne televizije, uz nadoknadu razlike u plaći, onda je to posve otvoreno stupanje medija u logistiku ideološkog aparata države pouzdan znak da je novo političko doba medijsko. Tako se logistika vlasti pokazuje kao politički smisao navodne nepolitičnosti i neideologičnosti i politike i medija.

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|