|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

35.

O androginoj teologiji Mela Gibsona i filmoljublju hrvatskih klerika

AppleMark


KAD JAGANJCI KRVARE


Cijeđenje Isusa u „Pasiji“ nije ništa drugo nego regresija u podoslovljenje simbolike Posljednje večere, i zato materijalnost Gibsonove arhi-teologije ne stvara ideju vjere za opću zajednicu nego imaginarno poistovjećivanje i novu zatvorenost, mističnu krvnu sljedbu. Spektakularna mješavina poganskog žrtvenog rituala suspenzija je diskurzivne komunikacije. Ona je, dakako, projicirana na “drugog”.


 

Otkad je hrvatsko katoličko uho iz državnih usta premijera Sanadera čulo blagovijest o rođenju Isusa na pravoslavni način, starokršćanskim imenovanjem „događaja Krista“, hrvatskom narodu koji svoju vjersku strast zadovoljava samo kroz sublimna ukazanja eterične Gospe konačno se dogodio i njezin sin, Krist. Naime, zagrebački nadbiskup kardinal Josip Bozanić nazvao je film „Pasija“ Mela Gibsona vjernim prikazom istine: „Kršćanstvo nije ideologija nego događaj Krista“. Ako je stvarni događaj Krista bičevanje i čerečenje, onda se treba zamisliti. Ako pak iz istine kršćanstva treba isključiti crkvu i samog kardinala, Bozanić je sigurno u pravu, no istina kršćanstva je vjernost događaju a ne tek vjera u događaj, pa se za to treba prije obratiti svetom Pavlu nego Melu Gibsonu ili crkvenjacima. Na razlici između vjernosti događaju i vjeri u događaj temelji se i razlika između istine vjere i laži crkve.

Zašto se Gibson, optužen za fundamentalistički katolicizam i antisemitizam jednako kao i za širenje antikršćanskog osjećaja mržnje, toliko sviđa najvišim hrvatskim klericima da oni i najdelikatniju političku problematiku brkaju s pričom o događanju istine? Ako je to radikalno tjelesni spektakl pasije, životnost doživljaja vjere, najstvarnija stvarnost događaja, kao protulijek za formalizam i sterilnost katoličkog vjerskog obreda, to je zabluda. Gibsonova radikalno putena stvarnost proizvod je hollywoodske tehnike o kojoj svjedoče veliki spektakli s Gibsonom: „Hrabro srce“, „Patriot“ i sama „Pasija“. To su one strijele koje se zabadaju u gole škotske guzice, to je pucanje žila i kože obrijanog Gibsona na čekrku, mačevi koji sijeku jetra i crijeva, bajunete u srcima, plućima i grkljanima iz kojih šišti zrak i kulja krv. Iz te obojene emulzije curi i politička teologija Mela Gibsona koja u Hrvatskoj pada kao suza na oko. Nakon što su joj iz Haaga kidali živce, sad joj čupaju i dušu. No, riječ je ipak o komediji višestrukih zabuna.

Multiplex kina kao crkve

Osim kardinala koji se zabunio s Gibsonom kao i sam stari papa, uzdizanje celuloidnog Isusa u čast „događaja Krista“ stvorilo je nov dubok rascjep u većinskom hrvatskom biću. Neki katolički intelektualci i filmski kritičari, koji smatraju potrebnim da se deklariraju kao kršćani, smatraju film opakim zbog prekomjerne količine antikršćanskog osjećaja mržnje. Premda je više riječ o hermeneutičkoj hipokriziji nego o analitičkoj točnosti, diferencija je majka kritike pa je rečeni „unutarhrvatski“ razdor u teologiji morala dobra vijest, ako već ništa točnije ne saznajemo o statusu mržnje u Gibsonovu filmu. Druga dobra vijest je ta da su istim aktom, premda samo implicitno, multiplex kino-dvorane dignute u rang crkava. Onaj tko nije vjerovao u božićnu narav profane potrošnje sad spoznaje da može blagovati Božjeg jaganjca i u kinu kao čips ili kokice. Jedino mora paziti da na neradnu nedjelju trgovina i uslužnih djelatnosti ne pobrka crkvu s kinom, sveto s profanim, kao ona smotana tri kralja štalicu u „Bryanovu životu“ Montya Pythona. Gibson je u tom smislu zavodljiv.

Romantični pravednik-autsajder koji još od „Ludog Maxa“ preko „Smrtonosnog oružja“ i krimi-limunade „Tequilla Sunrise“ luta kao individualac sa ženom-koje-nema, pojavio se u svojoj istini u „Što žene vole“: to je agent za marketing koji ženama čita misli, krade ideje i navlači hulahopke. Fatalni muški seks-simbol zaštićen aurom uvijek mrtve žene, osim što filmski i privatno ima neriješen kompleks očinstva, zapravo je komično kvazi-androgino filmsko biće, figura političke nekorektnosti zbog koje sam najviše trpi. Ako u „Pasiji“ više ne postoji tipični zaplet s odsutnom ženom, pojavljivanje Sotone kao samohranog roditelja u obliku dijaboličnog androgina s čedom u naručju, otkriva mjesto gdje je komedija oko Gibsonovih hulahopki napravila kvazi-teološku zamku za naivne hrvatske klerike. Tek s njima delirij mistične autentičnosti postaje društvena stvarnost.

Poslije kardinala Bozanića u tu je filmofiliju pao don Živko Kustić, propovjednik Jutarnjeg lista. Nakon što je nepromišljeno i promašeno usporedio grozotu neprestanog premlaćivanja Isusa u „Pasiji“ s običnim „cipelarenjem na ulici“, otvoreno je — i nadasve — neovlašteno počeo propagirati masovno vođenje školske djece na kino-projekcije (Nov@ TV, 1. 4.). Osim što bi jedan publicist, pa makar i katolički, morao znati da djeca pored crkve i škole imaju i roditelje (ostalu javnost da ne spominjemo), to politički arogantno sufliranje vjeroučiteljima mimo pedagoških instanci potvrđuje da nesuvremeni i autoritarno zatucani hrvatski klerički um nije izvukao političku lekciju za crkvu niti iz domaćih slučajeva pedofilije u crkvi niti iz afere s neovlaštenim prikazivanjem drastičnog propagandističkog filma o abortusu na nastavi vjeronauka po školama koja je nedavno uzburkala javnost. Gibsonovo ustrajno i bjesomučno bičevanje golog Isusa u filmu nije nikakva maloljetnička ulična zabava nego namjerno psihičko mučenje odraslih s političkom porukom. Isto vrijedi i za dugotrajne scene filmskog silovanja ili filmovane egzekucije osuđenika na smrt.

Cijeđenje Isusa

Ako je Gibsonova strast za istinu u „Pasiji“ pokrenula pitanja o mržnji i antisemitizmu, kod don Kustića se taj problem javlja u svom zakonito izvrnutom obliku pravog kršćanskog filosemitizma. Pokazujući širokogrudnom gestom na drugog sugovornika u studiju, publicista, nakladnika i člana židovske zajednice Slavka Goldštajna, konzervativni propovjednik liberalnih novina je rekao: „Kao kršćanin ja ne mogu mrziti nekoga tko je od Isusove krvi“. Nesretna retorika krvi govori više od don Živka: Isus Nazarećanin je mogao postati njegov Gospodin tek nakon što je na rimskom križu iz njega iscurila i posljednja kap židovske krvi. Jaganjci se blaguju kad se ocijede. To je proces pretvaranja posebnog u opće, životinje u meso, krvi u duh. Tek tu počinje uvod u Gibsona.

Cijeđenje Isusa u „Pasiji“ nije ništa drugo nego regresija u podoslovljenje simbolike Posljednje večere, i zato materijalnost Gibsonove arhi-teologije ne stvara ideju vjere za opću zajednicu nego imaginarno poistovjećivanje i novu zatvorenost, mističnu krvnu sljedbu. Spektakularna mješavina poganskog žrtvenog rituala, kršćanske simbolike i postmodernističkog obožavanja površine, skupa je celuloidna verzija filipinske turističke atrakcije s pribijanjem na križ živih kaskadera muke Isusove, a pravi etički i politički problem Gibsonovog filma je ubijanje govora kroz krvavi spektakl „nijemog svjedočenja“, suspenzija diskurzivne komunikacije. Ona je dakako projicirana na drugog.

To se ne samo odnosi na semitske ne-kršćane, na prikaz dvojice fanatičnih židovskih svećenika koji, protivno tekstu Evanđelja, bez krzmanja izručuju Isusa policiji (tako i S. Goldštajn). To se jednako odnosi i na Gibsonovo prekomjerno vrednovanje „sumnje“ Poncija Pilata i, osobito, tihe, „bezrječne“ patnje njegove žene koja donosi „ruho“. Gibsonov pro-imperijalizam kršćanstva i antisemitizam nije toliko rasistički nego postmoderan. To je interpretacija koja kulturalizira jedan posebni kolektiv tako da ga isključuje iz kruga subjekata sposobnih za sumnju u svoje dogme, za autonomno odlučivanje i za posredovanje vlastite posebnosti. To se danas odnosi podjednako na Židove i na Arape, i zato je Gibsonova „Pasija“ pseudo-mistični estetski odgovor kršćanstva kao „Imperija“ (u negri-hardtovskom smislu sustava bez imperijalističkog centra) na „događanje“ navodno iracionalnog, diskurzivno i deliberativno inkompetentnog Orijenta.

Klerici kao boljševici

Dijabolična čar takve političke teologije svjedočenja o „događaju Krista“ sastoji se za hrvatske klerike u tome što točka nepovratnog isključenja „Židova“ (orijentalca) iz ekskluzivnog univerzalizma kršćanstva otvara mjesto za stupanje uvijek novih „ne-Židova“ koji pristupanjem postaju „zapadnjaci“. Poruka hrvatskih klerika je da je mjesto tih „subjekata“ autentično hrvatsko. Stupanje tih „Hrvata“ na mjesto isključenog „Židova“ sastoji se u tome da bivaju univerzalno priznati na temelju pretpostavke da navodno priznaju ono univerzalno, što „Židovi“ ne čine samim time što ostaju Židovi. Za razliku od njih, „Hrvati“ ga ispovijedaju i pričešćuju se, ali ne misle da u njemu moraju sudjelovati nužno i politički, to jest da mogu ostati „Židovi“, tj. zadržati pravo da ostanu ono što su bili — naprosto Hrvati.

Zato se danas hrvatski klerici s logističkom podrškom nacionalne države ne smatraju obaveznima ni odgovornima za refleksiju partikularne naravi katoličanstva uopće, a osobito svoga katoličanstva, nego kao boljševici misle da je općost dana po sebi i da ona neposredno, činom ispovijedanja, pripada njima a ne oni njoj. Katolici su hrvatski „komunisti“ današnjice.

Otud, bez obzira na umjetničku i moralnu (bez-) vrijednost Gibsonovog filma, kričava surovost i idejna oskudnost „Pasije“ ispunjava tek kolektivnu hrvatsku potrebu za produkcijom ideologije nove preporodne konkretnosti kroz „mučeništvo“ i „svjedočenje“ kakvu je kroz sto dana političkog spektakla uspio retorički proizvesti novi premijer Ivo Sanader. Njegova samoproglašena „svjedočenja o istini Hrvatske“, njegovi performansi čistog htijenja, u stilu „Europa danas a ne sutra“, „Hoćemo NATO, a ne otvorena vrata!“, nudi hrvatskom građaninu-katoliku identifikaciju sa Zapadom kao mjestom „univerzalne istine“ čovječanstva s kojom, međutim, nema baš nikakve veze osim da ga poštedi od onoga što je važnije od same istine. To je razumijevanje vlastitog odnosa prema istini, a ono je i dalje nemoguće: „Nitko vam ne može oduzeti vašu povijest, nitko!“ (cit. Sanader).

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|