33. O postpolitičkoj
estetici personalizacije žrtava jasenovačkog logora VIŠE CVIJEĆA, MANJE SMEĆA Primjena njujorškog estetičkog recepta
na jasenovačkom tlu donosi očigledan kontraefekt: osim prikrivanja besmisla
smrti desetina tisuća ljudi, pobijenih samo iz kolektivnog genocidnog ludila,
estetska re-humanizacija jasenovačkih žrtava stvara okvir za etičku i
povijesnu dekontekstualizaciju logora u kojoj ni alakte za ubijanje niti
dječji crteži cvijeta nemaju nikakvo drugo značenje osim da budu puki
artefakti. Je li „Jasenovac“ bio izraz stila života ili ljetni kamp? |
Na dan otvaranja
obnovljenog spomen-područja Jasenovac premijer Ivo Sanader je izjavio ono što
sva visoko kultivirana liberalno-demokratska javnost samo može poželjeti:
„Hrvatska je vidjela previše stratišta, Jasenovac je jedno od najstrašnijih.
To se ne može opravdati nikakvim višim ciljevima, i zato osuđujemo svaki
takav zločin na osnovi rasne, nacionalne i vjerske mržnje …“ (HTV, Dnevnik,
16. ožujka). Ova je Sanaderova izjava dovoljno cjelovita da se u njoj
prepozna još jedan njegov i općehrvatski civilno-društveni „iskorak“: dok su
lijevi političari poput Ivice Račana u takvim prilikama redovito posezali za
već iskušanim sredstvom oportunističkog političkog ravnovjesja
(Jasenovac-Bleiburg), Sanader je jednostavnim potezom, običnim superlativom,
opet uspostavio novu simboličku činjenicu: Jasenovac kao „naj“-stratište. Tim uvođenjem graduelne
razlike među nemilim kandidatima za neki novi hrvatski top ten, stvoren je
hijerarhijski poredak unutar hrvatskog civilizacijskog užasa i vjerojatno
jednom za svagda riješeno pitanje „miksanja kostiju za hrvatsku pomirbu“ koje
je čitavo desetljeće potresalo hrvatsku javnost. Umjesto mutne uravnilovke
logora i masovnih egzekucija dobili smo barem vrh sheme progresivnog
kontinuiteta zločina s razlikovanjem stupnjeva užasnosti koje bi se ad
hoc moglo nazvati Sanaderovim efektom. Tisućugodišnji hrvatski kulturni
proces dobio je konačno na profilaciji. Ideja je postala duh svjestan sebe,
ali na smetlištu svijeta. Taktika
neimenovanja Ipak, u Sanaderovu
odlikovanju Jasenovca za prvo od hrvatskih horror mjesta nedostaje jedan
važan i presudan sastojak. Naime, dok su „zločin nad Hrvatima u Bleiburgu
počinili komunisti a ne antifašisti“ (izjavio je to Sanader pri polaganju
cvijeća u Bleiburgu, u slijedu svog visokog državnog posjeta Opera-Ballu u
Beču, naj-eventu globalne malograđanštine), počinitelj zločina u Jasenovcu
ostao je napadno neimenovan. S obzirom na već uhodano izjednačavanje
komunizma s nacizmom i na masovno skretanje hrvatske desnice prema
antifašizmu još pod Račanovom političkom palicom, od HSP-a do HIP-a i HOP-a,
traženi „subjekt“ mogao bi biti neki autentični hrvatski antifašist-ustanik,
krivo optužen za mesarenje u Jasenovcu. No, Sanader nije išao tako daleko u
„individualizaciji“ krivca kao u slučaju „komunista“. Razlog njegovog
susprezanja posve je očigledan: jasenovački zločin je organiziran i
kolektivan, ali zato prešućivanje počinioca zadobiva nov, prividno
paradoksalan oblik kolektivnog (hadezeovskog) priznanja Jasenovca koje je
ujedno akt poricanja. Najprije, politička
realnost Sanaderove retorike pokazala se samo petnaestak minuta poslije
spomenutog tv-priloga o polaganju cvijeća u Bleiburgu. U istom tv-dnevniku
objavljen je opsežan prilog o „napadu dvojice mladih muškaraca na starijeg
srpskog povratnika u zadarskom zaleđu koji je vlastitim sredstvima obnovio
kuću“. To je „drugi po redu napad na istom području u samo mjesec dana, koji
nije bio motiviran materijalnim ciljevima nego je povratnik vrijeđan na
nacionalnoj osnovi povicima, idi odakle si došao“ (cit. HTV). Time je sva
hrvatska javnost zajedno s premijerom, samoproglašenim „svjedokom istine“
kako hrvatska država „nipošto nije provodila politiku etničkog čišćenja
Srba“, dobila iz baze potvrdu svih ranijih poruka te vrste. Ona je radikalna
jer izražava bezakonje u rangu protuustavne djelatnosti. Opisani napad, kao i niz
ranijih na području zadarske županije, nije predstavljen kao izraz običnih
patoloških interesa, bilo materijalnih ili psiholoških poput koristi ili
osobne mržnje. Počinjen je, prema HTV-u, iz čistih političkih motiva najvišeg
reda. U svojoj „anonimnosti“ to je dosljedan akt fundamentalističkog
nacionalizma iz baze, uzimanje u vlastite ruke politike krajnjeg rješenja
„srpskog pitanja“ tamo gdje ga država ili politička elita više ne provodi. Pritisak
volje odozdo za održanjem postignutog stupnja etničkog čišćenja i
deklarativnog legalizma države, koja i dalje ne jamči građansku sigurnost
kroz pravni i izvršni aparat vlasti nego se sanaderovski koči u „svjedočenju“
vlastitoj bezgrešnosti, drži i dalje otvorena vrata bezakonju naroda koje je
stvorila sama država. Na takvome tlu raste samo trava organiziranog zaborava
civilizacije ili barbarstvo. Artefakt iz
tla Stoga je arhitekt i književnik
Bogdan Bogdanović, autor „Kamenog cvijeta“, koji oprezno i kurtoazno govori
da „nakon toliko vremena to kao da i nije njegovo delo, kao da je tu
izraslo“, istovremeno duboko u krivu i u pravu. Spomenik je u svome betonskom
sivilu izgledao „kao izrastao ovdje“ dok je cijelo spomen-područje bilo
utonulo u vlagu, plijesan i šipražje. Danas ponovno stoji kao natprirodni i
uzvišeni artefakt, ali ono iz čega kameni lopoč doista izrasta nije prirodna
saživljenost s prostorom, ljudima i poviješću nego jedan temeljniji
humus. On je sazdan od jasenovačkih artefakata koji čine estetički nastavak
političke retorike „svjedočenja“ Ive Sanadera. Na mjestu prešućenog
počinitelja kolektivnog zločina izbija hiper-personalizacija njegovih žrtava. Riječ je, dakako, o
medijski razvikanoj „novoj koncepciji“ muzejskog postava u Jasenovcu čija se
autorica, Nataša Jovičić, poziva na duh Bogdanovićeva „Kamenog cvijeta“ kad u
javno predstavlja svoj projekt: „afirmirati život, nadu, obnavljanje“;
„umjesto oruđa za ubijanje i prikazivanja smrti treba u prvi plan staviti
osobne stvari zatočenika da se žrtvama vrati osobnost“. Opetovana podozrenja
prema takvu konceptu ona je otklonila tvrdnjom da se time ne prikriva „ništa“
nego se „sve“ prikazuje na drugačiji način i na više razina. Dublje
obrazloženje ovakvog muzejskog obrasca „pozitivnog mišljenja“ glasi:
stavljanje sprava za mučenje u prvi plan znači prisiljavanje publike da gleda
i legitimiranje zločina (usp. npr. Jutarnji list 13. 3, Slobodna
Dalmacija, 14. 3., HTV). Usprkos nedostupnosti
koherentnog prikaza koncepcije, proizvoljna logička konstrukcija ovoga
„argumenta“ posve je očigledna kao što je i cijela koncepcija „muzejskog“
postava sve drugo samo ne samorazumljiva. No, o muzejsko-teorijskim
implikacijama ovdje ne može biti riječi. Ostaje jedno: javno pokazati oruđe
nekog zlodjela ne znači „legitimirati zločin“ nego upravo najprije razotkriti
zlodjelo i narav njegova počinitelja, ako ne i njegov identitet. Ovo važi,
naravno, samo pod uvjetom da se „djelo“ u svome lokalnom civilizacijskom
kontekstu smatra zločinom. No, upravo taj uvjet općeg razumijevanja „stvari“
u Hrvatskoj nije zajamčen. Stoga kuratorsko „vraćanje osobnosti žrtvama“,
prikaz žrtava preko njihovih osobnih stvari, kolikog god da je i legitiman i
trendovski u muzejskom svijetu, nije ništa drugo do politički performans u
zasebnom sektoru visoke kulture. On počiva na posve otvorenom i ciničnom
priznavanju institucionalne moći koja svoj politički voluntarizam opravdava
ekskluzivnim estetskim razlozima koncepcije njujorškog muzeja holokausta
(Jovičić: „Mi vjerujemo u tu koncepciju i svjesni smo svoje društvene moći“,
cit. JL). To je agresija prema
žrtvama: predstavljanje zatočenika njihovim osobnim stvarima nadomješta i
potiskuje njihovo iskustvo temeljnog procesa logora kao ustanove, a to je
depersonalizacija i dehumanizacija ljudi. To iskustvo je nad-individualno u
višestrukom smislu, i to je ono što zapravo izmiče svjedočenju, kako iznutra
tako i izvana. O tome iskustvu nema svjedoka jer je uvijek reprezentirano
okretanjem glave, odvraćanjem pogleda-koji-zna. Samo taj proces čini stvarni
događaj i pravu istinu antiljudskih ustanova poput „Jasenovca“, a ne
pojedinačni užasni činovi. Svi su iskazivi osim činjenice
doživljavanja-„svjedočenja“ situacije koja dehumanizira bacanjem izvan
granica ljudskog. Nemogućnost svjedočenja ili neposvjedočivost nisu fizičke
ni psihološke kategorije nego etičke i antropološke. Dječji pogled
zla Primjena njujorškog
estetičkog recepta na jasenovačkom tlu donosi očigledan kontraefekt: osim
prikrivanja besmisla smrti desetina tisuća ljudi, pobijenih samo iz
kolektivnog genocidnog ludila, estetska re-humanizacija jasenovačkih žrtava
stvara okvir za etičku i povijesnu dekontekstualizaciju logora u kojoj ni
alakte za ubijanje niti dječji crteži cvijeta nemaju nikakvo drugo značenje
osim da budu puki artefakti. Je li „Jasenovac“ izraz stila života logoraša
ili ljetni kamp? Što su ta djeca i te žene tamo zapravo radile? Jesu li one
„štrikale i razmjenjivale kuharske recepte“, kako nas prosvjetljuju lokalne
kuratorice svjetske koncepcije? Morbidna pitanja, dakako,
ali zlo stvari ipak nije samo u pogledu zlobnika sa strane. Istina ove
aplikacije njujorškog koncepta na jasenovačko tlo izrasta iz samog
jasenovačkog supstrata, onog istog iz kojeg „izrasta“ i Bogdanovićev „Kameni
cvijet“. To tlo tvore sami artefakti logora, crteži dječaka Tedija Draušnika
(v. npr. citirani prilog u SD) koji je nacrtao alatke jasenovačkih koljača
(pile, kame, sjekire, kliješta) tako da iz svake od njih izrasta po jedan
cvijet. Upravo te scene – nazvane djetinjom morbidnošću „Tri palme na
otoku sreće“ — svjedoče o zloćudnosti aktualnog koncepta estetske
normalizacije žrtava. Osim stilizacije vlastitog života u logoru, zatvorenici
su estetski vršili dekonstrukciju njegova radikalnog zla autoironijom,
samouništavanjem kao porukom. Djeca u logoru smrti jednako su autosarkastična
kao što su danas sarkastični njihovi današnji školski vršnjaci kad pričaju
vic o Hitleru-i-rođendanu malog logoraša ili dok u školi podvaljuju mlađima
uz „Give me five“ sa staklenim bodljama među prstima. Bitna razlika između malog
logoraša Tedija bez roditelja i obijesnih školaraca ne leži u neutaživoj
čežnji da mrtvoj majci koja ga traži pokloni cvijet. Ona leži u stvarnoj
poziciji s ove ili s one strane žice. To je razlika realnog koju označavaju
samo alatke za ubijanje. One su u novoj političkoj estetici jasenovačke
kuratorice zamijenjene Tedijevim crtežima. One prave su preseljene u nevid
podrumskog depoa: one su prisutne ali nisu reprezentirane. („Samo ako ih
netko baš hoće vidjeti“, N. Jovičić, JL). Onaj tko „to“ bude htio, taj je
morbidan, ali također i „realan“. Baš zato je jasenovački počinitelj zaštićen
od njegovog pogleda. Prokazuju ga samo „Tri palme s otoka sreće“ malog
Tedija i opake igre hrvatskih školaraca koja u čudu pitaju „jesu li i ustaše
bedgajs“? |