|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

30.

O “govoru mržnje” i njegovoj pozitivnoj društvenoj vrijednosti


FANTOM NEVINOG ZLA ili KUĆA KOLJAČKIH BEĆARA


Kod „Thompsona“ je riječ o veličanju zločina u njegovoj posebnoj istinosnoj funkciji u političkom procesu hrvatske javne svijesti, a to je stalno prizivanje fantoma kolektivne krivice, njezino otvoreno ispovijedanje i priznavanje. Thompson je ime za otvorenog propagatora hrvatskog kolektivnog zla koje je svoj prikriveni pozitivni izraz našlo u suvremenoj relativizaciji NDH-a i ustaške državotvorne ideologije zajedno s počinjenim zločinima.


 

 

AppleMark
Sva sila javnog ograđivanja od širenja „govora mržnje“ kroz tzv. estradizaciju ustaštva, koju provodi folk-pop-rok pjevač Marko Perković, zvani „Thompson“, upućuje prije na nešto drugo nego što pruža utjehu da i u Hrvatskoj postoji potreba za političkom korektnošću. Ona sama je znak temeljnije sramote ovog društva, a to je najmanje četverogodišnja i gotovo potpuna šutnja vodećih medija o jednoj mračnoj pjevačkoj raboti kroz period koalicijske vlasti 2000-2003. Ta je šutnja prekinuta tek nedavnom viješću o zabrani Perkovićevog nastupa u Nizozemskoj, a o „nepriličnom“ sadržaju u njegovim glavnim hitovima šira hrvatska javnost je mogla saznati tek iz nedavne emisije HTV-a „Nedjeljom u 2“ kad je urednik pustio u studiju pjesmu „Jasenovac i Gradiška stara“. Tko nije išao na koncerte ili prisilno slušao njihovu do neba glasnu buku, došao je na svoje.

Tako je taj crnjak i muzička sklepotina, koja Thompsonovu koncertnu publiku u crnim košuljama i T-shirtovima od Mostara preko Splita, Zadra i Zagreba do Osijeka baca u masovni delirij i histeriju uživanja, postao najveći anti-hit hrvatske etičke estrade moralnog zgražanja, iako takvo natjecanje još ne postoji. Osim toga, reakcije prisutnih u studiju, posebno samog urednika Stankovića — crvenilo u licu, neugoda, mucanje — obilježilo je potonju lavinu reakcija na ovu nemilu pojavu, a komentar gosta emisije, Igora Zidića, da je „klanje neprihvatljiv sadržaj iza kojega on kao kulturna osoba ne može stati, jer je baš nedavno u Hercegovini otkrio spomen-ploču hrvatskim žrtvama klanja“ dala je ton, sadržaj i domet većine drugih reakcija, od osude PEN-a, preko „ograđivanja Crkve“ do izjava nekih istaknutih pojedinaca.

Fantom kolektivne krivnje

U kulturnoj Hrvatskoj je tako ponovno otkriveno postojanje govora mržnje, a također i činjenica da se on prema postojećim pozitivnim zakonima navodno ne može sankcionirati. No, točno stanje stvari ipak nije nemogućnost sankcioniranja govora mržnje u smislu vrijeđanja na temelju rasne, vjerske, spolne pripadnosti ili inih oblika „drugosti“, nego ono što je u najtočnijoj kvalifikaciji Perkovićeve političko-propagandne rabote na javnoj sceni pod krinkom pop-glazbe formulirao Slavko Goldstein na HTV-u: „Riječ je o prvom slučaju veličanja zločina“ (HTV, Forum, 20. siječnja). Time je svo društveno licemjerje koje se skupilo u otkriću tople vode o „govoru mržnje“, nakon što je ova zemlja proizvela i ostavila nesankcionirane konkretne zločine koji su prethodili ovakvom tipu drastičnog govora, vraćeno na svoju apsolutnu točku. To je pitanje hrvatskog odnosa prema NDH koje je ponovno iznebuha postalo aktualno uvođenjem „sata holokausta“ u hrvatskim školama, premda upravo taj potez po mnogo čemu proizvodi zaborav NDH. Holokaust se za kreatore javnog mnijenja u ovoj zemlji desio negdje drugdje.

Kod „Thompsona“ je riječ o veličanju zločina u njegovoj posebnoj istinosnoj funkciji u političkom procesu hrvatske javne svijesti, a to je stalno prizivanje fantoma kolektivne krivice, njezino otvoreno ispovijedanje i priznavanje. Thompson je ime za otvorenog propagatora hrvatskog kolektivnog zla koje je svoj prikriveni pozitivni izraz našlo u suvremenoj relativizaciji NDH-a i ustaške državotvorne ideologije zajedno s počinjenim zločinima. Ta je relativizacija dovela dotle da smo od hrvatskih akademika poput Nedjeljka Mihanovića saznavali da su u Jasenovcu Židovi kažnjavani sviranjem „Male Floramy“, a sada na dan uvođenja „Dana holokausta“ u zagrebačkim školama, u kojima đaci više od deset godina ne saznavaju gotovo ništa o hrvatskom udjelu u velikoj politici Trećeg Reicha, širi se sljedeća „pitalica“: „Koja je formula za izlazak iz koncentracionog logora?“ — Odgovor: „Dužina dimnjaka puta brzina vjetra!“

Ako kolumnist Jutarnjeg lista, Ivan Z. Čičak, povodom pošasti zvane Thompson tvrdi (OTV) kako hrvatski školarci ni ne znaju tko su „Maksovi mesari“ pa zato te pjesme nemaju takav neposredan učinak kako se misli, sigurno je u pravu, ali znanje ne koristi ni odraslima da se opamete a najmanje je potrebno za djetinje sudjelovanje u nevinoj čari zla. Čar leži u razumijevanju „Thompsona“ i njegova poziva, a iskupljenje za zlo ionako je već sročio sam Marko Perković: „Pjevali smo ih na bojišnici da plašimo neprijatelje!“. Tako govori taj „simpatični momak“ blizak Igoru Zidiću i živom hrvatskom svecu Zlatku Sudcu, jer Thompson „na sreću nije autor tih pjesama, nego ih samo pjeva“ (I. Zidić, cit. HTV).

Ritam istine

Da, drugi su ih spjevali, upravo o tome je riječ. Te pjesme imaju svoje sklepatore koji u javnom diskursu ostaju anonimni jer pjesme funkcioniraju kao kolektivne. Reći da su „narodne“ bila bi doista blasfemija. Šovinizam nije izmislio narod nego akademici. Nije problem u „dinaroidnoj“ matrici tih pjesama i ratničkom karakteru mentaliteta iz kojega je potekao njihov „ritam“ ili „strukture ponavljanja“, kako se to stručno objašnjava. Ponavljanja i regresije čine strukturu odigravanja današnjih civilnih tvorevina i ideologija postindustrijskog društva i postmoderne svijesti, pa tu nema nikakve principijelne razlike između gusala, world music trenda i rock nostalgije, niti diskontinuiteta između starog imperijalizma, neokolonijalizma i globalizma. Istina tih „pjesama“ nije u skarednom sadržaju, koji nije ništa gori od već poznate krilatice „Srbe na vrbe“, nego u istinosnoj funkciji njihove strukture ponavljanja, u njihovoj insistenciji. Ona ne razotkriva onoga tko pjeva nego onoga kome je upućena. To, dakako, nisu Srbi.

Thompsonove „pjesme“ su autentična veličanja zločina po tome što ne najavljuju i ne obećaju ubijanje, za razliku od svojih užasnih pandana, „izvornih“ i „novokomponiranih“ četničkih ratnih pokliča o „salati, mesu i Hrvatima“ ili još novokomponiranih poput „Zagrebom se, Zagrebom se naša vojska kreće, ubićemo, zaklaćemo ko sa nama neće“. Obrnuto, neoustaški pandani tih četničkih uradaka su reminiscencije na zločin i implicitno priznanje njegova sadržaja kroz „formalnu“ eksplikaciju, one su scene stupanje na mjesto počinioca, a u svome formalnom dijelu (primitivan „balkanski“ ritam, ponavljanje i rimovanje) oni su reminiscencija i uprizorenje uživanja u radnji zločina. O tome je najinstruktivniji slučaj istovjetnosti između najtužnije partizanske pjesme „Na Kordunu grob do groba“ i njezine ustaške „obrabotke“ u najmilijoj hrvatskoj pjesmi „Jure i Boban“. Junačenje zločinom odgovor je na nečiju tužbalicu, poruka individualnog ili grupnog počinioca u kolektivnoj formi.

Thompsonovi hitovi su u svojoj estradnoj biti zapravo čin ekshibicionizma i po tome, i samo po tome, one izazivaju sablazan jednako kao i nečije razgolićavanje. Razlika je u tome što Thompsonovo razgolićavanje razotkriva ili pretendira da razotkriva kolektivno tijelo Hrvata i njegov glavni nedostatak — manjak stidnih organa ili moralnog osjetila. Ono što je potisnuto u hrvatskoj javnoj svijesti i prerađeno kao novo demokratsko-kulturno samouzvisivanje nacije — a to su ostaci šovinističkog samorazumijevanje nacionalnog identiteta i nove hrvatske državnosti — Thompson vraća u njegovu najizravnijem obliku. Uklonite Thompsona i neće biti kolektivne nelagode. Vratite Thompsona i štimung kolektivnog osjećanja vezanosti za sve nerazriješene konflikte opet je tu. Dovoljno je sjetiti se splitskog masovnog mitinga „Svi smo mi Norac“, pa vidjeti da upravo Thompson stoji između dviju glavnih figura nove građanske politike u Hrvatskoj, Ive Sanadera i Vesne Pusić, i na neugodan način cijepa njihovu danas postignutu kohabitaciju. Onda je Sanader bio na istoj pozornici i na istoj strani s Thompsonom a Vesna Pusić bila predmet poruga kao „četnikuša i orjunašica“. Taj rascjep ne može pokrpati nikakva politička pragmatika niti konsenzus o „imidžu“.

Radikalno zlo

Kolektivno zlo se smatra nepostojećim kao i kolektivna krivnja pa se racionalno nadomješta politikom individualizacije krivnje. No, ta de-norizacija posttuđmanskog hrvatskog društva slabo uspijeva premda je sad s javnim distanciranjem kulturnjaka, medija i Crkve od Thompsona dobila početni zamah. Ipak, on ima sve značajke apstraktne kritike koja se oslanja na ideologem visoke kulture i posve otvoreno koketira s autoritarnošću demokratske države. Čak i desni konzervativac Igor Zidić pristaje na „nekakvo sankcioniranje“ grubog desničarenja, a PEN traži zabranu. No, nemoguće je zabraniti 40 tisuća „thompsonovaca“ na splitskom Poljudu a ne postati Pinochet. Zato je laž govora o zabrani u tome što su granice demokratske tolerancije zla, koje poništava demokraciju, dosegnute bez demokratizacije društvene svijesti i što zlo praktički traži pravo demokratskog priznanja. Ono je po tome traženju prava „demokratsko“ i zato radikalno zlo.

Nakon političkog delirija prve polovice 90-tih hrvatsko društvo je prošlo kroz drastičan gubitak iluzija pred scenama cinizma domoljublja elite i opće materijalne i moralne korupcije, pojačan razočaravajućom vladavinom tehnokracije demokratskih bezvoljnika od 3. siječnja. Usred te dekadencije demokratskog formalizma mogao je nesmetano rasti crni „vitalizam“ Thompsonovih koncerata i glad za spektaklima tustih tijela poput „Cro Copa“ i obiteljskih sportskih uspjeha poput Kostelićevih. Stvar je došla na naplatu koju kulturna javnost s dobrim razlogom odbija kao nemoralnu ponudu kolektivnog uživanja u stvari koja više nije zajednička čim se pojavila u svome opsceno ogoljeom obličju.

No, zahtjevi za „nekim oblikom sankcioniranja“ takve ponude neće ukloniti ni nuđenje ni ponuđača. Individualizacija krivnje je kolektivno traženje žrtvenog jarca. On je izraz i jedini dokaz kolektivne krivice. Njezino se navodno „nepostojanje“ sastoji samo u tome da se ne može sankcionirati iz najmanje dva razloga: kolektivna odmazda je nemoguća bez počinjenja masovnog zločina a njezin nosilac ili tijelo je virtualna opća volja. Ona se raspada u trenutku poraza na puki zbroj bezvoljnika. Treći i opipljiviji razlog je odbijanje „demokratske države“ i njezine kulturne elite da se miješa u ono što predstavlja racionalnu formu kolektivnog zla. To je školstvo ili pravo mjesto hrvatskog revizionističkog polu-fašizma.

Zato rješenje masovno-psihološke hrvatske krize pod imenom „Thompson“ nije zabrana pop-koncerata Marka Perkovića nego samo njegovo dosljedno obezvređivanje kroz demokratske protuvrijednosti i ustrajno kontra-djelovanje. Na razini visoke politike novi HDZ-ov ministar školstva nudi bonton a lijevi liberali poput Vesne Pusić tvrde da je novi HDZ sad konačno na razini njezinog HNS-a. To se zove druga šansa za antifašističku reviziju školskih udžbenika.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|