|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

23.

Rađanje drugog “novog doba” iz moralne ucjene birača


AppleMark


DEMOKRATSKI UDAR GONGA

ili hrvatski “3. siječnja”, drugi put


Birao ne birao, dobit ćeš svoju stranku, to je već cinizam u postojećem izbornom zakonu. No, odreći temeljno društveno pravo, pravo na kritiku, onima koji nisu prethodno konzumirali pravo na biranje, kao da su se odrekli prava na domovnicu, samo je gesta onoga tko, poput pisca Jergovića, profitira od cinizma moći društvenog položaja medija. Taj se pretenciozni govor bez pokrića može pokriti samo viškom marketinga književnosti kao lijepe duše demokracije.


 

Prvo pitanje koje je postavljeno Ivi Sanaderu u izbornoj noći 23. 11., već nakon prvih minuta preuranjenog samoproglašenja „neupitne pobjede HDZ-a“, ticalo se sigurnosne budućnosti nacije: „Hoće li biti hadezeovskog revanšizma?“ Kako je šef HDZ-a Ivo Sanader neuvijeno odgovorio da neće, „osim ispravki revanšizma nad našim ljudima“, to će se moći provjeriti na sudbini ambicioznog novinara HTV-a Mislava Bage koji je u saborskom tv studiju pred očima cijele javnosti zadatak analitičkog praćenja rezultata pretvorio u sintetički akt uma kojim je od pojedinačnih podataka stvarao skup nepostojeće koalicije. Taj statistički iluzionizam prekinuo je „neupitni pobjednik“ Sanader protestirajući izravno, ali tek onda kad pobjeda HDZ-a više nije izgledala tako neupitno.

No „nesvjesni“ rad onog nedopustivog u javnoj hrvatskoj političkoj svijesti nastavljen je u postizbornoj emisiji Forum (HTV, 25. 11.). Na pitanje hoće li ući u vladu koja koalira sa srpskim strankama, šef HSP-a Anto -apić je spremno izvadio svoju crnu košulju iz ormara i pokazao je u uredno ispeglanom izdanju: „Ne! U vladi u kojoj sjedi Stanimirović i to četničko društvo mi nemamo što traaž’ti. Uostalom, nacionalne manjine treba iskljuuč’ti iz toga posla.“ Problem dakle nije u „nekom Srbinu, ako ga HDZ hoće“ (cit.), nego u nacionalnim manjinama. Nakon ne tako davne afere s napadom šefa „liberala“ Budiše na dvojezičnost u Istri, manjine ponovno nemaju što tražiti u odlučujućim hrvatskim poslovima državne reprezentacije.

Fundamentalizam demokratske svijesti

Nitko u studiju HTV-a, ni Ante Markov iz HSS-a, ni doktor za liberalizam prema crkvi Ivan Čehok iz HSLS-a, ni teško mamurni Vladimir Šeks iz HDZ-a, ni srditi Slavko Linić iz SDP-a, pa čak ni prva dama građanskog liberalizma Vesna Pusić iz HNS-a, neprikriveno frustrirana gubitkom vlasti usprkos dobitku postotaka, ni saborski tribun istine Damir Kajin iz IDS-a, nitko nije čestitao gledateljstvu na tom -apićevom javnom klanju temeljnog načela parlamentarne demokracije o ravnopravnosti i respektabilnosti onoga što je reprezentirano. S tim najnovijim -apićevim izlajavanjem i uz šutnju grlatih saborskih čuvara političke istine Hrvatske, nepovrediva ravnopravnost manjinskih stranaka je očigledno postala neželjeni politički konkurent „velikih“. Tako, politika je i dalje samo moć na temelju trgovine i nagodbe, a civilne vrijednosti u koje se zaklinju, poput manjinskih identiteta, ostaju „privatna stvar“ čak i kad su organizirani u javnoj, stranačkoj formi. Demokracija kao da je doista „zaludni neimar“ civilne političke kulture, ma što o tome šutjela Vesna Pusić i „društvo“ velikih stranaka.

Na to upućuje jednako i činjenica da bombastični povratak političke snage HDZ-a, koji je sad točno onoliko reformiran koliko je to bio SDP 1990., nije postignut zbog masovne apstinencije koalicijskih birača. Postignut je kao i na izborima 2000. s gotovo jednako visokom i masovnom mobilizacijom fundamentalne demokratske svijesti građanstva. Panični strah građanskih liberala, socijaldemokrata i ostalih skrbnika civilnog domoljublja od moguće masovne apstinencije birača zbog razočaranja rezultatima koalicijske vlasti i procjena da će „osam posto birača značiti sigurnu pobjedu HDZ-a, ali 68 posto neće“ (V. Pusić), donijeli su skoro posve suprotan rezultat. Tu ulogu je, kao i na prethodnim izborima, odigrao Gong. Ali, to nije sve! Progovorilo je opet ono drugo. Proizborna propaganda Gonga danas je ispala dvosjekla isto kao i izborni zakon iz 1990.: režiran za SDP, ubrao ga je HDZ. Ipak, ovoga puta je propagandna izborna masovka, namijenjena „lijevom centru“, ispunila barem svoju demokratsku motivaciju: pobjeda HDZ-a je danas demokratski legitimnija, bez pravničkih namještaljki. Tko kritizira HDZ, taj si ga je sam birao.

Naime, u subotu navečer uoči nedjeljnih izbora Gong je uz podršku pisaca, sportaša i sličnih tv-Severina, dakle po istom marketinškom obrascu stranačkog advertisinga politike, poslao jednodušnu moralnu ucjenu hrvatskom građanstvu koju je s pjesničko-mudračkom sporošću i svečano formulirao Miljenko Jergović: „Ako izađete na izbore, i vaša stranka pobijedi, bit ćete u društvu pobjednika. Ako pak ne izađete na izbore, nećete imati moralno pravo da kritizirate one koje niste ni birali.“

Fundamentalna želja vlasti

Na ovakvoj, svakog čestitanja vrijednoj formuli poročnog kruga prazne demokracije ono najmudrije se pokazalo najprije u tome što su je tri metropolska tv-medija — HTV, OTV i Nova TV — tako reciklirala da se mogla složiti samo kao heraklitovski fragment tek nakon što je isti čupavi lik govorio triput na sva tri medija u rasponu od petnaestak minuta. No, pitijska poruka je ipak uspješno složena: „Ići na izbore nećeš imati političara da ga kritiziraš.“ Njihovo uživanje je tvoja nemoć da ne popustiš želji za potčinjavanjem pod imenom slobode izbora.

Fundamentalna politička želja za vladanjem koja se stalno preobražava kroz samoreformiranje stranaka i samoobmanjivanje javnosti nije sofizam, ona je samo cinično glasanje drugog. Jergovićeva mudrolija po narudžbi Gonga, zaduženog da šibanjem građana na demokratsku budnost održava masovni društveni pogon potreban političarima, puki je prizor cinizma u moralizmu dobre građanske savjesti u službi stranačko-političke mašinerije. On naime propagira da se pravo na društvenu kritiku politike crpi iz čina političkog glasanja. Stranačka politika je tako resurs legitimacije društvene svijesti. Stvari stoje posve obrnuto. Pravo na biranje jest građansko pravo, ali korištenje prava nije dužnost, ni zakonom propisana ni moralna, nego je stvar osobne savjesti. Zbog toga ona nužno i legitimno uključuje pravo neizbora. To načelo vrijedi spontano i emfatično zato što se tek s pravom neizbora dovršava potpuno građansko pravo biranja, a to je pravo izbora između biranja i nebiranja. Upravo tek s realizacijom tog posljednjeg (ili „najprvijeg“) prava građanin ostvaruje i ravnopravnost prava na kritiku političara. Nebiranje nije samo „poruka političarima“, nego je i akt kritike i, prividno paradoksalno, akt lojalnosti prema kritiziranom.

Politički marketing lijepe duše

Dapače, samo apstinencija sadrži ono što u dubokoj moralnoj krizi oko politike oslobađa od cinizma igre biranja stranaka koje su iz temelja prezrele političku volju građana i njezine sadržaje izražene masovnim izlaskom na izbore 2000. godine. Stoga nitko, pa ni mudri nobelovac Andrić, navodno nastanjen u hrvatskom književniku Miljenku Jergoviću, nema pravo odricati punopravnim građanima Hrvatske to najviše i ultimativno pravo implicitne kritike stranačke politike koja se sastoji u apstinenciji od izbora.

Što se tiče pisca Jergovića osobno, on je samo svoju intelektualnu borniranost pobrkao s umišljenom nadpolitičkom mudrošću. No, poručiti građanima da neizlaskom na izbore gube moralno pravo na kritiku, puno je više od nesmotrene osobne preuzetnosti. Ona ne znači ništa drugo nego da građani nikad neće uživati ekskluzivno pravo na cinizam naddruštvenog položaja. Taj „brand“ oduvijek prisvajaju književnici i umnici poput Miljenka Jergovića. Kad bi jednom gestom rekli Ne politici i prestali davati legitimnost društvenoj bagri zvanoj politička elita koja ih permanentno izigrava, građani bi posegnuli u svijet ekskluzivnog kritičara uvijek osiguranog pravom na javnu upotrebu bezidejnog uma za jeftin moralistički metadiskurs i najbolje plaćene honorare.

Birao ne birao, dobit ćeš svoju stranku, to je već cinizam u postojećem izbornom zakonu. No, ipak, cinizam ovakvog moralističkog ucjenjivanja građanstva gubljenjem prava kritike uperen je jedino protiv njega samoga. Odreći to temeljno društveno pravo onima koji nisu prethodno konzumirali pravo na biralištima, kao da su se odrekli prava na domovnicu, samo je gesta onoga tko, poput pisca Jergovića, profitira od cinizma moći društvenog položaja medija. Taj se pretenciozni govor bez pokrića može pokriti samo viškom marketinga književnosti kao lijepe duše demokracije. Izbori su falabogu prošli, „oni“ su ponovno došli, a još uvijek se lako diše. Čestit nam Sanader reformator u ovo drugo došašće!

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|