21. Hrvatski
nacistički sindrom: O naturalizaciji političkog izbornog spektakla kroz žanr
tustog hrvatskog tijela POGLED NARCISA ili kita za Cro
Copa Mišićavo i tusto tijelo Mirka Filipovića, koje kipi preko tijesnog šorca
od laštika sa šahovnicom sprijeda i crnom zastavom otraga, samo je javno
obličje potopljene hrvatske homoerotičke javne svijesti na čijim se sajmovima
i politika i plećke slavonskih svinja reklamiraju na isti način: zdravo,
domaće, hrvatsko. U moru hrvatske želje za hranom koju ne može zadovoljiti ni
još toliko shopping vikenda u još toliko stranih mega-supermarketa niti još
toliko kuhanja na još toliko TV-programa, nedostajao je još samo taj
posljednji vršak, stopa na kojoj se taloži kolektivno nesvjesno — eros
rase ili hrvatski nacistički sindrom. |
Opće uvjerenje kako je
izborna kampanja 2003. poprimila karakteristike neinventivnosti i idejne
retrogradnosti teško je održivo čak i neovisno o tome što takvi sudovi ovise o
očekivanjima i pretpostavkama analitičara. Tvrdi se da je Hrvatska od 3.
siječnja do danas kliznula natrag od SDP-ovskog, naprednjačkog rocka u
konzervativizam lakih nota, od proklamiranog društva znanja u sirove strasti
gladijatorskih igara. Problem nije u tome je li rock znak boljeg
civilizacijskog napretka od folk-popa već u rockerskoj tezi o „nemogućnosti
satisfakcije“. Ona i rockere čini bolesnicima patriotizma. Estetika žanrova
visoke ili niske kulture nema nikakve veze s kolanjem one stvari koju nazivamo
„hrvatskom biti“. Uzvišeno hrvatsko zlo i dalje kola na isti način kao i
90-tih, samo što je ono danas pronašlo svoje radikalno estetizirano dovršenje
u naturalističkom kultu tijela jedne nove zvijezde svjetskog zabavnog
spektakla. To je ultimate-fighter Mirko Filipović, zvani Cro Cop, deklarirani
hrvatski nacionalist i homofob, kandidat za saborskog zastupnika na izbornoj
listi SDP-a. Mišićavo i tusto tijelo
Mirka Filipovića, koje kipi preko tijesnog šorca od laštika sa šahovnicom
sprijeda i crnom zastavom otraga, samo je javno obličje potopljene hrvatske
homoerotičke javne svijesti na čijim se sajmovima i politika i plećke
slavonskih svinja reklamiraju na isti način: zdravo, domaće, hrvatsko. U moru
hrvatske želje za hranom koju ne može zadovoljiti ni još toliko shopping
vikenda u još toliko stranih mega-supermarketa niti još toliko kuhanja na još
toliko TV-programa, nedostajao je još samo taj posljednji vršak, stopa na
kojoj se taloži kolektivno nesvjesno — eros rase ili hrvatski
nacistički sindrom. On je nakon niza nacističkih verbalnih eskapada muških
članova skijaške obilelji Kostelić ponovo dosegnut, ali opet u poraženom
obliku — ne “kao vojnik njemačkog Wehrmachta na ruskom pohodu”,
s kojim se nedavno javno poistovjetio Kostelić-sin, nego kao njegova
suprotnost o kojoj Kostelić-sin šuti: kao vojnik Wehrmachta u ruskom snijegu.
To je historijska istina nacizma. Hrvatska sportska sila koja se masovno
politički identificira s figurom odbjeglog generala bez muda, Ante Gotovine,
definitivno je debela, a guzice Snježne Kraljice i veličanstveni torzo Blanke
Dalmatinke s viškom kila, samo su vidljiva ali nepreskočiva letvica
prema političkoj odraslosti Hrvatske. Što politički nezrelija, to
„sportskija“. Deseksualizirani
homoporno Sve je bilo odlučeno onog
trenutka kad se Mirko Filipović pojavio na sceni Ultimate Fightea u haljinici
od crnog t-shirta do prepona. Ni opako zvučeći natpis „Zvonimir Security“
niti debele herkulovske noge nisu ga učinile muškijim. Taj nespretni
performans negiranja dekadentnog glamura scene uz pomoć puke sirovosti
tijela, mrkog pogleda i mrzovoljne face, asketizam seljačko-policajotske
forme naprama senzualne teatralnosti blister-ogrtača i kapuljače alla
Minotauro, bio je odmah kažnjen: i Filipović je jednako kao i Nogueira dobio
veliki buket cvjetova, eregirano stršećih u pink tonu. Kastrativna snaga
ovoga simbola izazvala je vidljivu nervozu napetog Cro-Copa a posljedice po
bojovnika Mirka su bjelodane: bijeli debeli Mirko je podlegao crnom gipkom
Minotauru točno od onoga od čijeg mu se prizora navodno „tri dana prevrće
želudac“ (cit.). To je pogled na intimni odnos muških tijela koji mu se
vratio kao nevidljivi pogled cvjetova zla na njegovo mjesto u ringu. To je
sva tajna eskalacije nervoze kod primopredaje one kite orijentalnih pink
narcisa. Nabijeni i robustni Cro Cop, koji je svoj na svome samo stojećke ako
munjevito udari protivnika nogom u glavu, postao je u tom trenutku objekt
pogleda onog istog objekta koji je prethodno sam gledao. Dakako, nije riječ o
ljubavnom odnosu muškaraca nego o puno radikalnijem „zlu“: o zagrljaju muških
tijela u ultimativnom homo-erotskom apetitu da stupe na mjesto drugog kroz
njega samoga, do kanibalističkog uništenja. Ultimate Fight je samo
deseksualizirani snuff homo-porno, i zato se od njega delirično uživa
s nuspojavama poput prevrtanja želuca, ili se mijenja tv-kanal. Ako je u trenutku
Filipovićevog davljenja i lomljenja među nogama Nogueire pala čitava mitska
konstrukcija o nezaustavljivom pohodu „hrvatskog čovjeka“ na sve svjetske
scene, Mirkove bijesne suze nakon borbe, zbog osobnog poraza i nezadovoljenja
„visokih očekivanja Hrvata“, ispisuju debelim tragom krug ideologije
tijela-bez-ideologije koje hoće još samo sebe. Poslije moralnog kraha
skin-head estetike hrvatskog militarizma kroz financijske afere, lažna
herojstva i sudske procese za ratne zločine nad najnemoćnijim civilima, kult
posljednjeg autentičnog ostatka nacionalne kulture, hrvatskog tijela, kulja
na sve strane simboličkim prostorom politike. To je teogonijski mit nacije koji
je našao najprimjereniji izraz kroz tehničku reprodukciju u stranačkim
izbornim spotovima. No, riječ je ipak o amaterskom replayu estetike nacizma,
daleko od „savršenstva genija“ i „smjelosti za sudbinu“, pa tu nema ničeg
dramatičnog ali ima puno smiješnog diletantizma. Rađanje
dežmekastog vođe Najprije je HSS otpočeo
kampanju s naivno zagonetnim scenama odnosa urbanog „čovjeka“ i
„prirode“ pod naslovom „Volim svoju zemlju!“ Nikakva škola filma ili dizajna,
pa ni češka s puno humora, ne može prikriti provalu onoga što je još
80-tih na Zapadu prepoznato kao politički avokado-sindrom (zelenilo prirode i
smeđa ideologija tla). Tim dozlaboga smiješnim reklamama HSS-a kroz aluzije
na mitski odnos čovjeka s uzoranom seljačkom zemljom, s grljenjem
stabla u ekstazi svršavanja, HDZ je dao zavidan riefenstahlovski doprinos
koji vrijedi opisati, on spaja arhajski teogonijski mit i suvremene crtiće
s napetošću špageti-vesterna: iz uzgibane ljudske mase sastavljene od
vlastitih partijskih članova rađa se vođa; praćen odozdo dubokim zaljubljenim
pogledom muškarca sa šiltericom, veliki „On“ u jednom potezu košarkaške lopte
oblikuje vanstranačku masu u narod sportskih subjekata svih životnih dobi; u
finalu, ta ljudska bulka dežmekastih obraza u šarenom džemperu izlijeće iz svijeta
filma kao grandiozni crni leptir i staje kao figura crne politike u crnom
„ancugu“ — Sanader rođen
tehnikom loopinga, prikovan narcisoidnim homo-pogledom same prirode
koja rađa isto. Da nije reklama, bilo bi
još smješnije nego što jest — vođe se ne rađaju iz medija, nego samo
obrnuto, a supstanca je ionako vani, u nama. No, da je to doista teogonijska
tv-geneza hrvatskog tijela vlasti dokazuje na kraju još samo spot SDP-a u
kojemu se dovršava mitska priča HSS-a i HDZ-a: u njemu se prava ljudska dječica,
neznano čija kao u mitu, seksaju uz slogan „DA za Hrvatsku!“ Hrvatski
napredak je kao i političke diferencije u proliferaciji i razmnožavanju
istog. Stoga, sportsko-komentarska
moralka premijera Račana na SDP-ovskoj TV-kolektivki, nakon poraza Mirka Filipovića
u Japanu, nije tek smiješni pokušaj „malog Ivice“ da stane u čizme velikog
brata-snagatora i dobije koji izborni postotak, kako se naširoko tumači
angažiranja CroCopa za političke potrebe SDP-a. Politička
djeca iz tla To je neuspjeli pokušaj
eksploatacije fašistoidnih resursa politike koji, kao i 30-ih godina velikog
20. stoljeća, fascinira i „radničku socijaldemokraciju“. Račan posve sigurno
neće više dobiti izbore zato što na njegovoj listi stoji svjetski prvak
performerske estetike borilačkog homo-kanibalizma. Stvari stoje obrnuto:
poraženi i ucviljeni Cro Cop će, ako ne napusti politiku, vjerojatno dobiti
svoje mjesto u Saboru zato što uz njega moralno stoji njegova anoreksična
protuteža, Majka Tereza u liku Ivice Račana. Stabilnost hrvatskog ideološkog
poretka je osigurana, u njemu vladaju račanovski „mir i dobro“. Pred tim
naturalno-moralnim zagrljajem desnog i lijevog krila nacije i Black Sanader
Veličanstveni kao i i ona sportašica-policajka iz Kanade, na izbornoj listi
HSP-a i tjelohraniteljica predsjednika Mesića, samo su sastojci iste
sirovine. Važna je još samo forma. Zato je poučak samo taj da
novi giganti politike ovdje rastu „prirodno“, kao smilje i bosilje, a
homo-erotsko kruženje prirode s uvijek jačim istim izbojcima stvarni je
oblik napredovanja dovršene ideološke supstance. Tisućljetna hrvatska kultura
je tek pronašla svoj hegelijanski put do prirode; od prirode do duha
predstoji još dug i naporan rad pojma. Tko to doživi, ovo će za njega biti
mitska vremena pre-porađanja najautohtonije “europske” nacije. |