|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

18.

Sublimno dovršenje tajne o „mudracu i madracu“ kroz raspuštanje Hrvatskog državnog Sabora 17. listopada 2003


BOŽJI BORDEL SUVERENOSTI


Hrvatski Sabor nije užasan zato što su zastupnici, kako misli velik dio javnosti, nekompetentni ili nekulturni, jer parlament nije vlada stručnjaka. Sabor je samo perverzan zato što iznad njega nema ničeg političkog osim Sabora. Riječ je o „nebeskoj“ pojavi, nadpolitičkoj fantazmi politike u kojoj doduše nije Bog zamijenio parlament nego je parlament postao verzija Boga. To je moguće samo tako što je načelo parlamentarne demokracije po kojemu se odvija politički život u svim civiliziranim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj, ostvareno na najopsceniji mogući način: kao najviši stupanj prozirnosti izvora i karaktera vrhovne vlasti.


 

Sabor Republike Hrvatske u sazivu na kojemu se temeljila trećesiječanjska koalicijska vlast raspušten je u petak 17. listopada, i nijedan građanin ili građanka i nijedan političar nije pustio suzu. Štoviše, jedna građanka je u radio-anketi rekla istinu općeg olakšanja: „Ne, to je naprosto preužasno!“ (Radio 101, Tema dana). S obzirom na proklamiranu blizinu Sabora i Boga, s kojom je počela konstitucija suverene vlasti u osamostaljenoj Republici Hrvatskoj, reklo bi se da je Bog u Hrvatskoj mrtav i da je zato moguć svaki užas, pa tako i opća sloga građana, seljaka i političara u preziru prema „taakvom“ Saboru i „taakvim“ političarima. No, oni su u zabludi. Najpoznatija anegdota o ovom saborskom sazivu, ona priča o političarki koju za hrvatskog čovjeka Bog nije stvorio „za mudraca nego za madraca“, doživjela je sad na kraju mandata svoje uzvišeno političko dovršenje.

Skriveni Bog

Hrvatski Sabor nije užasan zato što su zastupnici nekompetentni ili nekulturni, jer parlament nije vlada stručnjaka. Sabor je samo perverzan zato što iznad njega nema ničeg političkog osim Sabora. Riječ je o „nebeskoj“ pojavi, nadpolitičkoj fantazmi politike u kojoj doduše nije Bog zamijenio parlament nego je parlament postao verzija Boga. To je moguće samo tako što je načelo parlamentarne demokracije po kojemu se odvija politički život u svim civiliziranim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj, ostvareno na najopsceniji mogući način: kao najviši stupanj prozirnosti izvora i karaktera vrhovne vlasti. Nije riječ o grčkoj demokraciji nego o kršenju starozavjetne Božje zabrane pristupa sedamdesetorici starješina mjestu objave zakona, e „da ne zure neprilično“ u „odnos“ Boga-zakonodavca i Mojsija, njegovoga prvog zastupnika pred narodom (Sveto Pismo, Izl. 20). Izvor vlasti je nedokučiv zato što je zakriven velom našeg povjerenja. Po tome su moderne zapadne demokracije „kršćanske“, a ne po novozavjetnom obećanju spasenja. Od nebeske papinske države ostao je danas ionako samo sustav banaka i jedan leteći papa.

S raspuštanjem vrhovnog tijela hrvatske državne vlasti, od kojeg užasnuti građani okreću glavu, prazno mjesto suverena pokazalo je svoje estradno raspjevano lice. Prvi prilog tome dala je ponoćna informativna emisija Nove TV, „Meta“. Najprije je gledateljstvo kritički upozoreno na neozbiljno ponašanje hrvatske „sedamdesetorice“ koji tek uoči novih izbora naglo postaju susretljivi prema medijima i „običnom čovjeku“. Druge večeri nastupio je radikalan obrat: dvoje-troje predstavnika „sedme sile“ u Saboru gugutali su o „neizbježnom ljudskom zbližavanju s političarima, već zbog prirode posla i cjelodnevnog boravka u istom prostoru“. I već u sljedećoj sceni vidjeli smo prekoračenje kritične granice zbližavanja, samo u suprotnom smjeru: Vesna Škare-Ožbolt i Anto -apić nastupaju u poznatoj ulozi novinarka-političar, s još dubljom podjelom „spolnih“ uloga — ona priča, a njega se pita. Uz pristojnu dozu smijuljenja saznali smo da je želja, cilj i vrhunac karijere saborskog zastupnika s najdužim saborskim stažom obnašanje „neke zahtjevnije političke dužnosti, poput ministra u Vladi“ (cit. Ďapić).

Domobrani i baritoni

Bilo bi zabavno da nije hrvatski! Nakon afere s nečasnim gubitkom naslova magistra znanosti „intervjuirani“ polit‘čar postao je najistinitijim svjedokom hrvatskog političkog i ideološkog napredovanja u antifašizam. Kao u vicu o staroj pobožnoj matjori koja se na samrti učlanila u partiju da bi s njome umro još jedan od „njih“, jedna politička bluna iz parlamenta svukla je košuljicu ustašluka da bi konačno svi Hrvati pod Ivicom Račanom postali barem domobrani, ako ne i socijaldemokrati. Nakon svih medijskih samoreprezentacija koalicijske politike, koja se u glavnini odvijala kao niz afera same koalicije sa samom sobom, narod je konačno mogao vidjeti što „suveren“ radi po ćoškovima saborskog bircuza: on snatri o zahtjevnijoj službi.

Drugi prilog tome spektaklu transparencije suverena dao je sada već bivši predsjednik Sabora, Zlatko Tomčić, jedva 24 sata nakon raspuštanja Sabora (Radio 101, Intervju tjedna). U odnosu na „uvaženog zastupnika -ap‘ća“ s najdužim saborskim stažom, legitimna želja bivšeg prvog baritona Sabora za nekom zahtjevnijom službom srazmjerno je dalekosežnija: po njegovu osobnom uvjerenju, predsjednik nacionalnog parlamenta mora dobiti ovlasti u rangu premijera ili predsjednika države. Time je dugotrajno pakleno mučenje koalicijskih stranačkih vodstava u fundamentalnoj želji za politikom triumvirata našlo svoj konačni izraz, bez ikakvog uvijanja, nakon što je upravo ta politika u svijesti građana o stvarnom funkcioniranju vlasti zamijenila klasični moderni princip trodiobe vlasti. Tomčić je definitivno proglasio Hrvatsku „stazijastičkom“ ili „fakcijskom“ demokracijom koja se od svake normalne parlamentarne demokracije razlikuje najprije po besramnom priznavanju vladavine odnosa moći među vodstvima stranaka. U tako „transparentnom“ stroju vrhovne vlasti novinari i javnost „ne zure samo neprilično“, nego upravo obrnuto: nosioci najviše vlasti preuzimaju ulogu javnosti, i medijske i obične. Opisani intervju-skeč protagonista DC-a i HSP-a nije jedini nego upravo modelski slučaj toga odnosa, ad hoc sklepani fikcionalni žanr političkog metadiskursa koji prema medijima i javnosti jednako upražnjavaju tri hrvatska „Iveka“ — Račan, Sanader i Banac. Oni znaju kako valja pravilno razumjeti njihove scensko-političke poteze, što je korektno izvještavanje i koliko redaka i minutaže čini minimum za javne i privatne medije.

Istočni grijeh stranaka

No, ključna figura hrvatskog bordela bogoljublja ostaje, dakako, HSS-ovac Zlatko Tomčić, jer je samo on nakon raspuštanja posljednjeg saziva zemaljskog Sabora izrazio istinsku bit onog nebeskog Sabora. Ono što drži taj čardak najviše vlasti nije hadezeovsko „Zna se“, koje barem zbog Hercegovaca u Tuđmanovom aparatu nije moglo prevladati svoj karakter ekskluzivizma, nego je to sad njegova afektivna inačica, jedina koja je u stanju postati sveopćim nacionalnim pokretačem. „Pa svi mi točno znamo što je ljuubav! To je kad voliš osobu i ne daš je nikome, tvoja je!“ (Tomčić, Radio 101). Ovdje nije riječ o metafori. Riječ je o doslovnoj ljubavi prema osobi države u njezinu najreprezentativnijem tijelu, Hrvatskom Državnom Saboru. Najmanje je u toj Tomčićevoj erotskoj eskapadi važno je li predsjenik HSS-a, te „najčasnije“ hrvatske stranke s najdužom političkom tradicijom, bez koje „ne bi bilo ni vjeronauka u školama niti gospodarsko-ekološkog zaštitnog pojasa u Jadranu“, procijenio da će dugoročno, ako ne i vječno, ostati treća rupa na čarobnoj fruli hrvatske državne vlasti. Važnije je to što se upravo s njegovom strankom na mjestu ravnateljice Sabora definitivno briše ona distanca između naroda i „Boga“ koja je uvjet racionalnog poretka i svjetovnog diskursa vlasti. No, iznad hrvatskog Sabora nije katolički Bog već hrvatske parlamentarne stranke kojima samo HSS navlači svetačku auru. Za tu profanu istinu o položaju svetog Sabora prema strankama nije potreban političko-teorijski argument, ona proizlazi iz definicije parlamentarne demokracije. Jedino što na njoj nije trivijalno jest hrvatski bordel suverenosti ili ekshibicionizam „Boga“ pred zaprepaštenim građanima: parlament čine iste one stranke koje mu preko izvršne vlasti kradu suverenost. U tome nije dana perverzna prozirnost hrvatskog političkog života nego i neprekoračivost poročnog kruga demokracije. Ako već nema „republike“, barem se vidi „istočni“ grijeh stranaka. One su s crkvom.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|