|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

14.

O “slučaju male Ele” ili civilno-društvenom debaklu zaštite identiteta “drugog”


AppleMark


POLJUBAC MRTVOG PAUKA


Tragedija premijerovog javnog grljenja i ljubljenja “male Ele” nema nikakve veze ni s pomanjkanjem ni viškom multikulturalne tolerancije za “drugo”. Nije riječ ni o matematici virtualnog rizika, već o “kaplji Eline krvi”. Za razliku od druge djece, HIV-pozitivna Ela je ne smije prosuti. Isto tako, za razliku do druge djece, Ela ne smije uzvratiti premijeru poljubac, ona ne ulazi u protokol uzvratne geste ljubavi. Premijerova ljubav je jednosmjerna, ona jednostrano iskorištava i objektivira. Upravo zato je to samo pedofilski ubod političkog pauka koji truje iznutra, tragičan zato što anticipira ono iz čega će se “mala Ela”, kad jednom “shvati”, sama morati isključiti.


Od svih prvih dana prvi dan škole je najtraumatičniji, a “novi u razredu” imaju nekoliko takvih. No, nije riječ o hrvatskim đacima nego o nepopravljivim ponavljačima među medijima. Počelo je još prije prvog dana nove školske godine 2003. s histerijom oko totalnog medijskog pokrivanja slučaja “male Ele”, HIV-pozitivne djevojčice koja je sa sestrom i udomiteljskom obitelji iz Kaštela preseljena u Kutinu, a već trećeg dana pali smo u entropiju masmedijske “samokritike”: “Jesmo li mi, mediji, pridonijeli tome stanju?”, pita se statua žmirkavog, zbunjenog i upicanjenog hrvatskog tv-novinara (B. Nadjvinski, HTV, Meridijan 16, od 10. rujna o.g.) Stručni sugovornik u emisiji (dr. Lisić), koji je prethodno i sam postavio pitanje odgovornosti “svih koji, poput njega, najviše znaju o tome ali su zakazali u edukaciji i pripremi javnosti za takvo što” (cit.), gotovo da je ponudio sebe za žrtvenog jarca. No, “stvar” posve sigurno nije u ne-znanju, napose ne u onome na koje misli spomenuti medicinski stručnjak. Naprotiv, posvuda vlada znanje o samoskrivljenom neznanju i samosažalna kritika.

Glavni korisnici prava na samosažaljenje u ovoj novoj društvenoj aferi, pored stručnjaka i političara, postali su roditelji školske djece u Kutini, koji su — zabrinuti za “zdravlje svoje djece” i “povrijedjenih gradjanskih osjećanja” — odlučili spriječiti dolazak HIV-zaraženog djeteta. Od rijetkih koji su uopće nešto htjeli reći “u kameru” HTV-a i objasniti svoje “razumljivo ponašanje”, jedan je pribrani građanin, potpisan kao “otac učenika” rekao: “Ma, nismo mi neka provincija, vidio bih ja kako bi to izgledalo u Zagrebu!” Čovjek je pogodio u pravu stvar, premijer uznemirene zemlje poručio je naciji sljedećeg dana: “Ako neće Kutina, naći će se škola za Elu u Zagrebu!”

To uglavnom sav učinak medija. Osim poluinformacija i nagađanja o tome ponovnom slučaju, javnost nije saznala ništa relevantno zašto je “kaštelanski slučaj” postao “kutinski slučaj”, zašto su “poluprofesionalni” skrbnici, ako su uopće, za kakav i za čiji račun otišli iz Kaštela u novu “neprijateljsku sredinu”, iz koje navodno potječu, a ne u Bjelovar, gdje im je na poziv aktivističke udruge uz podršku od preko tri tisuće potpisa osiguran javni prihvat “male Ele”. S kojim pravom novinari i NGO-aktivisti u svojim javnim komentarima nabacuju aluzije o materijalnim interesima tih skrbnika i s kojim pravom premijer ove države od danas na sutra izmišlja nove gradove u koje će opet i ponovo preseliti dijete-slučaj nakon što je režiranjem scene javnog ljubljenja napravio od djeteta maskotu opako stupidne i neodgovorne političke igre.

Judin poljubac

Po izjavama mediciskih stručnjaka, socijalnih radnika, psihologa i civilno-društvenih aktivista, maksimalno moguća anonimnost je recept po kojem se, barem za sada, socijalno tretiraju HIV-pozitivna djeca. Dijete pod imenom “mala Ela” unaprijed je izgubila taj privilegij jer je, kako je višekratno izjavio za medije predstavnik udruge HIV-oboljelih, “siroče, bez vlastitih roditelja” — i nitko to nije demantirao. Ako je to istina o “udomiteljskom” guranju osmogodišnje djevojčice pod reflektore socijalne usamljenosti, onda je ta istina jednako strašna kao i samoća smrti 12-godišnje Aleksandre Zec, ubijene u anonimnosti podsljemenskog mraka. Premda je recept anonimnosti djelotovoran način socijalnog tretmana HIV-pozitivnih, on nije lišen ozbiljnih ambivalencija psihološke, etičke i političke naravi. Ipak, višak javnosti u slučaju “male Ele” pokazao se bez sumnje ubojitim. Skrivile su ga, kao što je već javno ustanovljeno, “jedne novine” (dr. Lisić), “koje su još za života bolesnog oca male Ele i prije udomljenja objavile fotografiju s punim imenom i prezimenom djevojčice”. Udomitelji-skrbnici nisu tužili novine u ime djeteta. Naprotiv, dopustili su da simbolički smrtni udarac društvenog mobbinga oko tog “opštinskog siročeta” zada Ivica Račan svojim pokroviteljskim poljupcem u čelo, pred tv-kamerama, u vrijeme otpora roditelja u Kaštelima.

Na pogubni izdajnički karakter toga Račanova herojskog akta solidarnosti i prosvjećivanja građana, kojim je dijete poslano na kalvariju po hrvatskim školama upozorila je, dan prije ovogodišnjeg mračnog početka škole, bivša resorna ministrica iz HDZ-a, Ljilja Vokić (Nov@ TV, “24 sata” od 7. rujna). Ta kršna Hercegovka, zapamćena više po “ruralno-konzervativnom” shvaćanju muške časti nego po aktu vlastite ljudske emancipacije i civilno-političkog dostojanstva žene kad je dala ostavku u vladi HDZ-a, posve je u pravu u pogledu slučaja “male Ele” i to barem iz jednog razloga: u ovoj zemlji od stotinjak tajkuna, isto toliko političkih jataka i četiri milijuna prezaduženih društvenih luzera “tranzicije” državna televizija je i dalje glavni medij koji stvara učinak neopozive javne poznatosti. Ako udomitelji “male Ele” nisu u ime usvojene djece tužili te “jedne novine” za povredu anonimnosti i gubitak uvjeta neometanog psihičkog života djeteta, “mala Ela” i njezina sestra će jednog dana morati tužiti njih zajedno s dobrim premijerom Ivicom. Za početak bi bila nužna inspekcija motiva i prakse udomljenja kao propagandne ustanove. Jer, umjesto bjelovarskog NGO-recepta za pojačavanje doze zaštite kroz javnost u konkretnoj socijalnoj okolini, “mala Ela” je dobila apstraktni medijski poljubac premijera od kojeg je ostala na pustoj vjetrometini javnih prepucavanja.

Dijalektika neznanja

Da to doista nije zaštićena dobrobit jednog neodgovorno izloženog djeteta, nego igra inkompetencija s jedne strane i kalkuliranje javnim simpatijama jednog mrtvog političara neoliberalnog socijalizma, koji istim činom milosrđa krijepi moralno posrnule tajkune i društveni mobbing najnemoćnijih, o tome rječito svjedoči najnoviji prilog pseudoteorijske racionalizacije toj Račanovoj mističnoj medicini rukopolaganja: “Svi se moramo naučiti nositi s drugim i drugačijim, jer ono je dio nas samih”, izjavio je po tko zna koji put ove ljetne sezone sveučilišni profesor dr. Ante Simonić (HSS), povjerenik Vlade za pitanja rasne, etničke i kulturne “drugosti”.

Za razliku od toga političarskog priučenika trendovskih teorija multikulturalnosti, koji misli da je “HIV-pozitivnost” utvara “drugog” ili “drugosti”, uzbunjeni roditelji školaraca pokazali su se informiranima točno onliko koliko treba da njihov strah bude posve racionalan: “vjerojatnost od zaraze HIV-om iznosi statistički tri promila, i to samo pod uvjetom da krv male Ele dospije na otvorenu ranu nekog djeteta” (dr. Lisić). Kolikog god malo zvučalo, “tri na tisuću” je predovoljno da svaka racionalna životinja poput homo sapiensa iz Kutine prepozna objektivno visok stupanj ugroženosti svoga potomstva. Roditelji perfektno poznaju “psihologiju” svoje djece i bez pomoći “Hitne 911”: djeca uvijek pronadju i najmanju rupu da u nju nešto gurnu. To što u kutinskom kraju i djeca i odrasli obolijevaju od viška cementa i ostalih industrijskih izlučevina u plućima, to je samo potisnuti dio njihove posve racionalne obaviještenosti o stanju stvari u svome kraju.

Zato tragedija premijerovog grljenja i ljubljenja “male Ele” nema nikakve veze ni s pomanjkanjem ni s viškom multikulturalne tolerancije za “drugo”. Nije riječ ni o matematici virtualnog rizika, već o “kaplji Eline krvi”. Za razliku od druge djece, HIV-pozitivna Ela je ne smije prosuti. Isto tako, za razliku do druge djece, Ela ne smije uzvratiti premijeru poljubac, ona ne ulazi u protokol uzvratne geste ljubavi. Premijerova ljubav je jednosmjerna, ona jednostrano iskorištava i objektivira. Upravo zato je to samo pedofilski ubod političkog pauka koji truje iznutra, tragičan zato što anticipira ono iz čega će se “mala Ela”, kad jednom “shvati”, sama morati isključiti. Ona će odrastati sa sviješću da se ni s kime ne može zbližiti, a da ga ne ugrozi. Ela može biti samo objekt socijalnog odnosa koji je, paradoksalno, ujedno isključuje svakim aktom zbližavanja sa svojom okolinom. “Okolina” je ta koja ima apriorni status heroja dobrote, s neograničenim pravom na samodivljenje i samosažaljenje. To je totalitarni poljubac velikog drugog, raspadnutog izmedju Ivice i njegovih konkurenata oko “male Ele”.

No, drugog izbora za Elu nema. Konflikt oko njezine malešne “drugosti” etički je radikalan zbog nemogućnosti da ona postane ravnopravan subjekt odnosa s “drugim”, a da ga ne ugrozi. Anonimnost je parcijalno i privremeno rješenje, a famozna “drugost” je samo učinak anonimnog prisustva posve konkretnih uzroka straha. U crnom kutu obično je samo crna mačka ili nešto banalnije, i zato je naš strah od pogreške već sama pogreška.

Banalna istina kutinskih roditelja je ta da njihova djeca odrastaju u ozračju koje proizvodi veću smrtnost od tri promila. Stoga, prije nego što stupimo u turobnu civilizaciju “Blade Runnera” u kojoj će, bez romantike, agenti novog genetičkog režima tragati za anonimnim HIV-pozitivcima medju nama ili našim potomcima, suočenje i prihvaćanje stvarnih opasnosti još uvijek je bolje socijalno i političko zdravilo za pojedinca i zajednicu nego politika anonimnosti nositelja klice. Ali radikalnu javnost ne stvara pozerski poljubac političarske maskote neoliberalizma s humanim licem. U postpolitičkim uvjetima stvarni akter općosti može postati, čini se, samo isprekidana mreža civilnih udruga, tih novih “sovjeta” razmrvljenog društva bez kriterija.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|