|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

11.

Etika yoge za hrvatske školarce i odbjegle generale domovinskog rata


Posvećeno Milanu Kangrgi, mome učitelju filozofije,

za njegov 80. rođendan na 1. maja 2004.



MOLITVA POSLOVNOG OČENAŠEKA


Etički konflikt ratnika Arđune iz staroindijske Bhagavadgîte najpoučnije je školsko štivo za svakog hrvatskog đaka-prvaka. On utjelovljuje ono čega u svim herojima dužnosti, od Himmlera do domaćih junačkih pobjegulja, nema: to je reflektirana osobnost, savjest ili etičko “ćutilo”.

Dva najslavljenija idola velikog hrvatskog ratništva i slaboga junaštva, Norac i Gotovina, pali su na testu razumijevanja osobne odgovornosti za djela počinjena iz načela “svete dužnosti”; u društvenoj mimikriji najviše im je pomogla javna medijska i politička logistika.


 

U društvu u kojem počinitelji teških financijskih lupeštava u državnim službama sami sebe sankcioniraju tako da iz prisile ili dadu ostavku na funkcije i to proglase izrazom “moralne odgovornosti” i “savjesti” prema instituciji koju su okrali, a javnost to i nakon milenijskog kriminalnog spektakla hrvatske privatizacije svih nacionalnih dobara i dalje cinično odobrava s “ovi kradu nasitno, ali barem pošteno priznaju”, etika može biti samo akademska disciplina a moral predmet “transcendentalne meditacije”. Ako je to još zemlja u kojoj se skupne crkvene molitve prisilno moraju slušati ne samo preko državne televizije već i na zvučnike obješene po banderama ili trgovima oko crkava, onda je svaka tematizacija osobne molitve kao “diskretnog” oblika religioznosti jednako virtualna ali je ipak društveno vrijedna tema.

Pod naslovom “U obnovu društva skupnom jogom ili osobnom molitvom” Vjesnik je objavio takav prilog autora Zdravka Mršića, potpisanog kao “poslovni i politički konzultant” (Stajališta, 24. kolovoz 2003.). Premda bi se od tako predstavljenog autora prije očekivao doprinos unapređenju duševnog zdravlja hrvatskih menadžera, tajkuna i političara, autor samo pokušava riješiti zavrzlamu s “yogom za nastavnike” koja je ljetos postala nacionalni problem: osobna molitva je univerzalnije sredstvo duševnog pročišćenja za svakog hrvatskog katolika, i samo tako će hrvatsko društvo u cjelini stupiti na pravi put duhovne i moralne obnove, a ne egzotičnim istočnjačkim “sjedinjavanjem s božanskim”. Tako je Mršićeva eksplicitna kritika yoge pravedno popraćena implicitnom kritikom molitvenog katoličkog kolektivizma.

Menadžerski dodatak na yogu

Premda je riječ o amaterskom prilogu punom gravidnih materijalnih pogrešaka i nerazumijevanje u vezi s yogom i hinduizmom, Mršićev pledoaje za kršćanski akt molitve a protiv yoge politički je korektan, za razliku od reakcije Katoličke crkve. K tome, javnu je raspravo o “yogi u školama” doveo, iako na posve krivim pretpostavkama, do prave dimenzije. Dok ističe zanemarenu moralnu vrijednost osobne molitve za društvo, Mršić neizravno dotiče ono što o yogi sam ne zna i što nitko od službene katoličke gospode ne želi ni pomisliti: yoga je disciplina osobe za etičko djelovanje, a propagirana “yoga zdravlja” je jedno moralno sredstvo svakodnevnog života.

Dakako, duhovni interes liberalnog katoličkog intelektualca Mršića duboko je hrvatski, i to je posve u redu. On ima u vidu dobrobit cijelog “društva”, a ne samo nastavnika. I konačno, za razliku od zapadnjačkih savjetnika politike i biznisa, njegova pouka ne vodi u hedonističko carstvo neoliberalnog poslovnog svijeta, gdje, kao u Japanu, firme plaćaju muškim managerima poseban dodatak na seks s “gejšama” ili na yogu, kao u Americi. Mršićeva moralka je katolički čedna i krepostna, taman za domaće “očenašeke” među novom hedonističkom upravljačkom elitom ove zemlje katolicizma i turizma.

 Ipak, problemi nastaju kad takav ponuđač intelektualne usluge u pitanjima morala umjesto o molitvi piše o hinduizmu. Gospodin konzultant posve očigledno nije čitao Bhagavadgitu o kojoj piše, iako je taj komad svjetske književne i filozofske baštine dostupan u integralnom prijevodu sa sanskrta na srpski (P. Jevtić), a postoji u “dajdžestu” i na hrvatskom (Mahabharata, ur. M. Ježić). Kod Mršića možemo nadalje pročitati kako se “kraljević Ašoka” u toj Giti bori protiv “okupatora” te da je, “skršen ‘stiskom’ kastinskog sistema”, pao u moralnu krizu na samom bojnom polju; tu taj “kraljević” dobiva božansku poduku o yogi za koju autor veli da “na sanskrtu znači sjedinjenje s božanskim”. Yoga bi tako bila specifično indijski oblik osobne molitve ratnika prije bitke, pa preostaje da s Mršićevom pomoći zaključimo kako je osobna molitva katolika pravi i poželjni hrvatski oblik yoge za svakog domaćeg podvižnika, i zato za istočnom yogom nema društvene potrebe ni opravdanja. Smiješno je, ali ipak smo s Mršićem dospjeli do etike.

No ima još problema, jer gospodin savjetnik za razliku od hrvatskih školaraca ne koristi ni surfanje po internetu za svoj referat. Junak Gite nije “kraljević Ašoka”; Ašoka je car, povijesna osoba, jedan od historijski najznačajnijih vladara u Indiji, najveći teritorijalni osvajač i potom “pokajnik”-sljedbenik Buddhinoga nauka; svoj novi ideal nenasilja proširio na sve svoje zemalje, sve do Afganistana gdje danas redarstvuju i hrvatski vojnici. Junak na koga misli gospodin konzultant je fiktivni epski lik Arđuna, plemić-ratnik u čijeg se kočijaša uselio bog Kršna da ga pouči nekim stvarima o životu. Glavni predmet te filozofske pouke ratnika nije yoga disanja za hrvatske nastavnike već karmayoga, etički nauk i disciplina djelovanja. Tu sad stvari doista postaju filozofične, ali naš autor ne vidi da je drama vrloga arijskog princa iz ratno-filozofske bajke veoma hrvatska, posve suvremena i jako poučna.

Dužnost i djelovanje

Arđuna ne sudjeluje u borbi protiv okupatora nego u ratnom sukobu dvaju srodničkih plemena koja zajednički čine narod Bharata; pri tome, na drugoj strani su njegovi bliski rođaci, najdraži učitelji i voljeni prijatelji. Da bi razriješio dilemu oko svoje uloge u bratoubilačkom ratu, Arđuna mora preraditi nerješiv filozofski paradoks etičke dužnosti: on ne može ratovati po dužnosti protiv “drugih”, a da ne radi protiv sebe ubijajući “svoje”. To znači uništenje temelja moralne zajednice.

Apstraktnije rečeno, konflikt je takav da etičko djelovanja po univerzalnom načelu dužnosti nužno vodi u uništenje ljudskosti, tj. u “zločin protiv čovječanstva”. To je drama rata “svih protiv sviju”, ali na civiliziran i zakonit ljudski način, naprama kojem je Hobbesova teorija predcivilnog, prirodnog ratnog stanja teorijski inferioran (i samo virtualan) model. Rješenje koje Arđuni nudi bogoviti kočijaš (Kršna), a to je tzv. nauk Gite, vrlo je jednostavno kao i sva rješenja tipa deus ex machina: Prihvati bez krzmanja predzadanu dužnost ratnika koja ti pripada po kastinskom rođenju, jer znaj da kroz to ne propada tvoje “istinsko sopstvo” već samo ono što čini tvoju empirijsku ličnost. To je vjersko-filozofska verzija rješenja konflikta po kojem je Gita na Zapadu najslavniji primjerak indijskog “fatalizma”. No, vrijedi pogledati malo bolje.

Dužnost prema kolektivu ili zajednici junak mora preuzeti samo u “čistom” obliku, bez ikakve “patologije” — bez strasti, osobnog interesa, onako kako rade svi “idealisti”. Da bi to postigao, on mora moći apstrahirati od svoga empirijskoga ja, dosegnuti svoje pravo i istinsko “sopstvo” (atman) i tako zadobiti čistu osobnost, upravo onu koja djeluje po dužnosti, tj. etički. Onaj tko misli da je yoga tehnika apstrakcije od psihofizičke realnosti radi zdravijeg života, poput zelenog čaja ili makrobiotike, veoma je u krivu: Arđunin yoga je karmayoga, djelovanje u svijetu iz načela apstrakcije od svijeta. Ali to praktički znači sljedeće: upravo ako postigne svoje “pravo sopstvo”, tu će “metafizičku” sreću platiti radikalnim gubitkom onoga čemu teži — ideološku svjetovnu nevinost. Naime, pripadnost kolektivu više nije i ne može biti samorazumljiva i prirodna, jer je uvijek reflektirana (posredovana) sopstvom; “ja” pretpostavlja “sebe”, zato djela obavezuju, a neznanje ne iskupljuje.

Bez obzira na “metafiziku sopstva” u Giti je posve lako prepoznatljiv temeljni motiv Kantove etike “djelovanja iz čiste dužnosti”, koji čini temelj moderne zapadno-filozofske teorije morala, sa svim njezinim antinomijama, pa zato i postmodernistička kritika vrijedi i za navodno neevropsku orijentalnu moralnu mistiku: i nacisti su, kao i svi “idealisti”, djelovali iz ludila apstraktne dužnosti. I suvremeni nacionalistički i vjerski fundamentalisti ubijaju iz svete dužnosti. No, arijevac Arđuna nije ni nacist ni hinduistički fanatik ni sveti hrvatski ratnik. On je ono čega u svim herojima dužnosti, od Himmlera do naših junačkih pobjegulja, nema: to je reflektirana osobnost, savjest ili etičko “ćutilo”.

Yoga domovinskog ratnika

Ako se sjetimo da su dva najslavljenija idola velikog hrvatskog ratništva i slaboga junaštva, Norac i Gotovina, pali na testu razumijevanja osobne odgovornosti za djela počinjena iz načela “svete dužnosti”, i da im je u društvenoj mimikriji čak najviše pomogla javna medijska i politička logistika, onda je Arđunin konflikt iz Bhagavadgite najpoučnije školsko štivo za svakog hrvatskog đaka-prvaka. Dok je oficijelna hrvatska država-nacija pod terminom “individualizacija krivnje” pronašla lavor za pranje ruku od odgovornosti za svoje kolektivno ideološko ludilo, naši kolektivizirani individualci su se očajnički pokušali pretopiti u narodno načelo nepogrešivosti branitelja u “domovinskom ratu”.

To načelo djeluje obrnuto od Arđuninog: ono lišava osobnosti i vraća ideološku nevinost. Etička situacija koja je u hrvatskoj javnoj svijesti nastala u povodu isljedovanja Međunarodnog tribunala za ratne zločine pokazuje da je etička svijest pojedinaca i kolektiva ostala ispod razine razumijevanja ratničke etičnosti u Bhagavadgiti. Za etiku je potrebna yoga osobnog djelovanja, a yoga disanja na javni račun je poslije 3. siječnja ionako suvišan luksuz.

Kao što ni osobne molitve ratnika prije odlaska u bitku nisu naučile hrvatskog vojnika načelu osobne odgovornosti, ni yoga disanja za nastavnike neće naučiti učenike hrvatskih škola načelu etičkog djelovanja. Ono je osobno. Molitva je svojatanje Boga za “svoju stvar” kao što je yoga disanja bez etike zatvaranje u svoje tijelo. Kakve god osobne konflikte da rješavaju hrvatski političari molitvom, kome god se utječu i kako god da skrušeno mole, etičku nedjelotvornost tih “zadubljenja” vidimo u cinizmu nerasprave o kolektivnoj odgovornosti društva za šovinističke zablude o najboljem putu u nacionalnu nezavisnost.

Ako je vjerodostojno da pod određenim pretpostvkama i okolnostima više nije moguće izbjeći oružane sukobe, ništa manje nije istinita naknadna potreba za istinom o tim pretpostavkama. Već iz tog razloga bi poduka iz hinduističke “yoge osobnog djelovanja” bila etički primjereniji, psihofizički blagotvorniji i politički profitabilniji prilog mentalnom zdravlju hrvatskih školaraca nego podržavljena skupna molitva. Etika yoge nije multikulturalni folklor za priključenje Hrvatske za ove ili one “globalne” trendove. Ona nosi puno više.

Istina je da je poslije Gandhija i Nehrua današnja, dominantno hinduistička Indija opet “arđunovska”, tj. ratnički nastojena kao i islamski bratski Pakistan. No valja znati da nacionalnu nezavisnost Indiji nije donio militarizam već načelo očuvanja života muhe. No, to je druga tema. Osobna drama mladog ratnika iz Gite duboka je i univerzalna po značenju, čak i za hrvatsku katoličku đačad i junačad. Ako je Indija danas nastrojena militaristički, nacionalistički i tehnološki kao i ostatak svijeta, to samo znači da kotač ljudske povijesti hrđa na zubcu refleksije, a sudski procesi ratnih junaštava obilježavaju i stvarnu bijedu svijeta i jedini način njezinoga liječenja.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|