09. O masovnim
morskim požarima, rasističkim ispadima po gradovima i budušijanskim tumačenjima
ljeta 2003. PIROMANTIJA ili lijepe zemlje
lijepo gore Priromani nisu ni agenti domaćeg mračnjačkog fundamentalizma, pa čak
ni „istočnog“ civilizacijskog neprijatelja Hrvata, već još samo luđaci među nama,
neuračunljivi i nekažnjivi krivci za to što se najljepša zemlja smeća,
nečišćenih kanala i neodržavanih šuma pali sama od sebe i bez pomoći groma.
Rasistički delikti su samo prividno drugačiji i suprotan fenomen. Ni skinhead
ne postoji. Sporno kriminalističko pravilo o „tijelu“ kao kriteriju za
postojanje ili nepostojanje zločina našlo je u svijesti hrvatskih mupovskih i
srodnih organa fantastičnu pervertiranu primjenu: da, imamo tijela, imamo i
spaljene šume, imamo prijestupe, ali počinitelji su samo insinuacija medija
iz uvriježene pretpostavke o subverzivcima i rasistima. |
Gorila
brda, istrčao miš. To bi mogao biti primjeren izraz aktualne
masovnopsihološke situacije u završnici ljetnih hrvatskih igara 2003. sa samima
sobom u kojima lud i zbunjen vode naizmjence. Nije riječ o igrama straha i
smijeha, već o krahu uzvišenosti proevropske hrvatske politike kroz debakl
društvene dezorganizacije u glavnim turističkim disciplinama —
vatrogastvu, gostoprimstvu i turističkoj inspekciji. Ako je smijeh količina
oslobođene psihičke energije sadržane u razlici između psihološkog očekivanja
i doživljenog ishoda, a energija ipak uvijek ovisi o investiranim sadržajima,
onda to dobro objašnjava lokalni karakter vica: očekivali smo organizirane
piromane, dobili „pet umno poremećenih“, jednog „neopreznog“, tri dokone
turistkinje i na koncu suhe gromove bez kiše. Nakon serije premlaćivanja
stranaca po Zagrebu, očekivali smo falange darkerskih ćelavaca, a dobili
jednog našljokanog maloljetnika i još tri takva u bijegu. Poslije ekscesa na
koncertu Bajage u Splitu očekivali smo desetine duševno povrijeđenih i
spontano organiziranih branitelja i udruga, a dobili tek jednog „bivšeg
zaštitara“ koji se „htio osvetiti bivšem poslodavcu“. Hrvatski MUP je
pronašao djelotvorne sedative protiv bilo kakve politizacije turističke
sezone, napose protiv one unutrašnje. Ima tijela, nema zločina To nije
jedina iracionalna asimetrija u savršenom modelu za gromki smijeh nad samima
sobom. Sljedeća glasi: Osim što bi građani Hrvatske, prema rezultatima raznih
neformalnih ad hoc anketa, oprostili rasističkim napadačima stranaca
rasistički motiv prijestupa, dakle upravo ono što ih čini rasističkim
delinkventima, kao što strast čini ubojicu iz strasti a nehat ubojicu iz
nehata, ti isti građani bi pržili, sjekli, nabijali na ražanj potpaljivače
hrvatskih šuma ili bi ih, u najboljem slučaju, zatvarali u ludnice po kratkom
postupku. Premda to izgleda kao najnormalniji odnos normalnih ljudi prema
piromanima odavde do Rejkjavika, stav prema rasististima pokazuje da stvari
nisu normalne, čak ni u Hrvatskoj. Javna svijest i zakonske odredbe koje
ignoriraju rasističku narav delikata ne odgovaraju ni ustavnoj proklamaciji o
nepovredivosti osoba s obzirom na rasnu, nacionalnu, spolnu i drugu
pripadnost. Zašto hrvatska javnost tako indolentno doživljava protuljudske
pojave poput rasizma, a piromaniju tako vehementno, čak i pod pretpostavkom
da je obična patološka pojava? O tome
govori bilanca konkurirajućih mišljenja medija i službenih državnih tumača, i
odgovor je posve lak: hrvatski piroman postoji, a hrvatski rasist ne. Piroman
je izveden kao činjenica, analitički dosljedno i nužno, iz samog pojma
požara: gdje ima vatre ima i uzročnika, treba ga samo individuirati. No, u tri
godine Hrvatske pod koalicijskom vlašću, od svih pretpostavljenih podmetača
nijedan nije identificiran. Kod fenomena rasista postupak je očigledno obrnut
od analitičkog ali je ishod jednak: ispadi protiv „obojenih“ stranaca po
Zagrebu proglašeni su rasističkim samo po pretpostavci, tj. na temelju općih
predrasuda ili javnog mnijenja o skinsima. Tako se pokazalo čudo: gdje ima
tijela, nema nužno ni zločina a kamoli zločinca. Postoji napad kao događaj,
to doduše nitko ne poriče, no empirijska evidencija pokazuje da nema
pretpostavljenog počinitelja rasista. Hrvatski
MUP nema forenzičarku Ryan, ali zato ima glasnogovornice za „transparentno“
prikazivanje besprizornih saopćenja za javnost po načelu polemičke
interaktivnosti s tom istom javnošću: „Zar mislite da bi pet piromana
rušilo državu?“ (Zinka Bardić) ili „Nisu svi obrijanih glava skinhedi“
(Stanka Saraja). Otkud ta izvjesnost državnog PR-a da nešto „nije slučaj“
osim po pretpostavci da to „nešto“ upravo jest slučaj. Budušijanska tumačenja Pitanje,
zašto je danas zlodjelo protiv hrvatskih šuma (bez spominjanja ostale flore i
faune) tako nesrazmjerno teži prijestup u očima građana od zločina prema
ljudima iz rasističke i etničke mržnje i sličnih pobuda, bilo bi samo za
dokona zanovijetala na plaži da sve do prošle godine i obični šumski požari u
Hrvatskoj nisu bili tumačeni „budišijanski“ kao „njihova“ djela. Naime, kao
opako nedjelo neprijatelja Hrvatske, smišljeno samo za destrukciju te
najljepše zemlje i iz zavisti prema najdomoljubnijem i najpametnijem narodu
koga Evropa samo još nije dovoljno prepoznala. Nije tako daleko ni vrijeme
kad je i svaka tučnjava po gradskim i seoskim bircuzima prvo tumačena kao
„međunacionalni incident“ ili kad su silovanja vrijedila primarno ili
isključivo kao „etnička“, a ne kao zlodjela protiv integriteta osobe i tijela
žene? Na
takvoj historijskoj pozadini odgovor na pitanje o sadašnjem društvenom ugledu
piromana u odnosu na rasiste nije ni izdaleka tako zdravorazumski rješivo
kakav bi bio u Rejkjaviku. Hrvatski piroman i rasist dvije su obrnuto
simetrične pojavnosti izrasle na jednoj te istoj logici jedne te iste
ideološke supstancije. No, među njima postoji kontinuitet i stupnjevanje. Piromanija
iritira građane fizički, osobito kad vatra dogori do kuća. Ona iritira još
više kad građani ustanove da „država ne čini ništa za njihovu regiju“.
Najviše pak masovni požari iritiraju simbolički kad se ne mogu prevesti u
onaj racionalni diskurs općosti koji je oživio najveći liberal hrvatskog
nacionalizma i ujedno njegov najveći politički gubitnik, Dražen Budiša. Ono
malo domoljubnih parola koje su htv-ovski terenski novinari uspjeli
iscijediti iz vatrogasaca iz Zagorja i Slavonije na sezonskom radu po
„opožarenim“ vrletima Dalmacije isparilo je u susretu s realnošću
vatre-bez-ideologije. Podmetači i izazivači požara više nisu oni „oni“, već
neki drugi „oni“ — ni „Srbi“ ni HDZ-ovski „rušitelji (Račanove) države“
već neslućeni iracionalni preostatak nas samih, „umno poremećene osobe“,
„neubrojivi“, individue koje se čak ne može ni individualizirati niti im se
može suditi. To su samo neki koji također vole Hrvatsku, ali na svoj
poremećeni način: lijepe zemlje lijepo gore. Od ljeta 2003. „Lijepa Naša“
gori bez veze i smisla, samo u larpurlartisičkim prizorima neronovske
poezije. Kritika turističkog bezuma Ta proevropska
denacionalizacija ljetnih hrvatskih požara znači simbolički samo jedno:
„Hrvat“ više ne postoji. On je konačno postao građanin, samo profan i
dezorganiziran, jednako kao što je još do jučer bio Hrvat posvećen samo i
jedino svojoj domovini. Zato vatra izdaje političke stvari obrnuto nego
snijeg vučje tragove. Vatra briše identitete počinitelja i njegove patriotske
pobude: Kao što Hrvat nije mogao činiti nikakva kvalificirana zlodjela u
domovinskom ratu, danas u „civilnoj i demokratskoj Hrvatskoj“, za koju skrbi
naša civilna i demokratska država u rukama civilnih i demokratskih stranaka,
ne postoji ni subverzivna piromanija s političkim predumišljajem niti
zločin protiv ljudi s rasističkim predumišljajem. To
potvrđuju ustavne odredbe najljepše zemlje poluuređenih plaža u kojoj zakoni
vrijede doslovno bez obzira na rasnu, etničku, spolnu ili inu pripadnost.
Težište je na doslovnosti onoga „bez obzira na …“ U Hrvatskoj su pretučena
tijela „obojenih“ ljudi samo tijela, pa zato njihova boja, rasa, etnos pa čak
i spol, ne čine nikakav ustavno-zakonski vidljiv predmet. To dobro znaju sve
žrtve pozitivnog hrvatskog zakonodavstva: ono je utemeljeno univerzalno i
neutralno, sukladno europskim standardima. Ovo je zemlja za sunčanje bijelaca
bolje platežne moći. Takav idiličan sklad između indolencije pozitivnih
zakona i apstraktnog idealizma ustava moguć je samo zato što hrvatski
egzekutivni organi nikad nisu čuli da su zakoni univerzalni i neutralni samo
zato da pojedinca brane s obzirom na njegovu posebnost. Hrvatska je
zemlja nekompetentnih državnih službenika, neiskupljene šovenske mržnje i
stupidnog turističkog uma koji ne zna upravljati nego rasprodavati. Upravo
to je prevrat koji se odvio kroz drame ljetne piromanije po Hrvatskoj: priromani
nisu ni mogući agenti domaćeg mračnjačkog fundamentalizma, pa čak ni
„istočnog“ civilizacijskog neprijatelja Hrvata, već još samo luđaci među
nama, neuračunljivi i nekažnjivi krivci za to što se najljepša zemlja smeća,
nečišćenih kanala i neodržavanih šuma pali sama od sebe i bez pomoći groma.
Rasistički delikti su samo prividno drugačiji i suprotan fenomen. Sporno
kriminalističko pravilo o „tijelu“ kao kriteriju za postojanje ili
nepostojanje zločina našlo je u svijesti hrvatskih mupovskih i srodnih organa
fantastičnu pervertiranu primjenu: da, imamo tijela, imamo i spaljene šume,
imamo prijestupe, ali počinitelji su samo insinuacija medija iz uvriježene
pretpostavke o subverzivcima i rasistima. Vrhunac te logike apstrakcije
dostignut je s policijskim opisom ekscesa oko Bajaginog koncerta u
Splitu: „Dogodilo se bacanje suzavca na publiku i izvođača koncerta.“
Glazbenik iz inozemstva i publika samo su kolateralne žrtve jednog ideološki
neutralnog ontologema — događaja. Neutralnost birokratskog stroja Individualizacija
stvarnih počinitelja stvarnih i konkretnih zlodjela pada u Hrvatskoj na
pravnoj i simboličkoj identifikaciji zločina, na kvalifikaciji „događaja“.
Oba procesa se raspadaju u poricanju općeg značenja stvari, a njegov akter
nije više spontano organizirani narodski Sve-Norac već službeni državni
organi civilne demokracije. Za njih se ta stvar ne sastoji od svetih
patriotskih vrijednosti nego od golih ontoloških činjenica: „dogodio se
događaj“. Fantastičan učinak te neutralnosti birokratske mašine, koja „uvijek
samo radi svoj posao“, jest taj da nitko nikad nije tako brzo prejudicirao
„neumiješanost skinsa“ u rasističke ispade po Zagrebu kao zagrebački MUP niti
je itko ikad poslije hrvatskog sudačkog skandala pod imenom Lozina u slučaju
„Lora“ tako formalistički prejudicirao motive za napad suzavcem na publiku
Bajaginog koncerta na Bačvicama kao splitski MUP. Poricanje
realnosti u svrhu proevropske politike ili policijsko proizvođenje smijeha po
Hrvatskoj nije tek taktika proizvođenja mira u kući dok traje ispunjavanje
velikih upitnika Evropske Zajednice. To je nesvjesna strategija u kojoj ni
potpredsjednik Vlade na ljetnom dežurstvu, Ante Simonić (HSS), strogih riječi
za nepostojeće rasiste, ne može učiniti više do prezentirati spremnost države
za ljetna primanja pretučenih stranaca. U pitanju je klizanje slojeva
hrvatskog političkog terena koji „politika“, odnosno stranačka policijska
uprava nad društvom, ne kontrolira nego se vozi zajedno s njima. To klizanje je efekt nesvodivog tektonskog
rasjeda unutar same političke stvarnosti, u kojoj je najvažniji djelić „opće
stvari“ ostao neiskupljen u simboličkom aparatu „evropeizacije“ hrvatskog
šovenskog diskursa. Neformalne ankete su dovoljno informativne o tome. |