|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

 

07.

O političkom cinizmu intelektualne iskrenosti i civilnoj korektnosti

macho-hercegovštine



KRIJESNICE U MOČVARI

ili intelektualac Banac i šofer Rojs


Intelektualac koji se javno opravdava za postajanje ministrom, dok ignorira svoju stranku, nije toliko zaslijepljen foteljom koliko svojom intelektualnošću. On je samo nesretni lik u vlastitoj priči o političkoj bari u kojoj se prirodni kemijski procesi odvijaju mimo njegovog nadzora i rastapaju subjektivne istinitosti u političke laži, a ove opet u izbijanje nesvjesnih društvenih istina.


 

Na vrhuncu sloma svih unutrašnjih lomova koalicijske vlasti u hrvatskoj javnoj svijesti ponovo je na površinu izašao davno potopljeni leš s Tudjmanovog Titanika: „vrhunski hrvatski intelektualac u politici“. Riječ je Ivi Bancu, jednom od prvih takvih s početka 90-ih. Ovih dana, vrućeg ljeta 2003., on je posljednji od takvih junaka, zaostalih po kolumnističkim vrhuncima intelektualnog suhozemlja uzduž i poprijeko najživopisnijeg ideološkog i političkog krajolika Evrope, zapadnobalkanske ili istočnojadranske močvare, uronio u blato „koruptne politike vladajuće koalicije“, kako ju je sam nazivao i kako njega samoga sada nazivaju.

Ivo Banac — profesor s Yalea, direktor IUC-a u Dubrovniku, predsjednik LS-a, i uz sve to (još uvijek!) Feralov kolumnist i šibator Račanovih konja — „prešao u ministre“. Ta vijest već tjednima opsijeda hrvatske tiskovne i elektroničke medije, iste one koji u anketama o popularnosti političara jednako tako razvlače otkriće da ni „dva posto ispitanika uopće ne zna tko je Ivo Banac“ (cit. Jutarnji list) Medije ne može zaustaviti ni najočitiji vlastiti paradoks.

            Kadrovski tranzitorij Evrope

            Politički potez toga sveučilištarca, kolumnista i stranačkog funkcionera najlogičniji je valjda otkako postoje moderna politika i njezin kritičar pod imenom „intelektualac“. Ako u Zolinom zemlji ti kritičari postaju predsjednički savjetnici ili ministri kulture, za dosljedno dovršenje kritike u politici potrebno je biti istočnoevropski intelektualac, osobito iz Amerike. Ivo Banac je upravo to. Taj profesor istočnoevropske povijesti na pripadnom departmentu američkog sveučilišta, nalazi se na praktičko-političkom radu u jugoistočnoj Evropi, i zato je njegov „prelazak u administrativnu politiku“ u svojstvu ministra za okoliš samo u puno skromnijem obliku i s velikim zakašnjenjem ponavljanje tipične geste srednjeevropskih soft-revolucionara ili „nestajućih posrednika“ (S. Žižek). To je soj političara „tranzicije“ koji su onaj inherentni razmak izmedju moderne politike i modernog intelektualca riješili tako da su od (lijevih ili desnih) disidenata humanističkog socijalizma postali ordinarni građanski političari „centra“.

Ako je u tome tranzitoriju kadrova pokojni Vlado Gotovac ostao neostvareni „hrvatski Havel“, Ivo Banac je sad, nakon herojskog doba ali istim stopama dogurao do ministra. Premda više nije herojski, nego samo administrativno, to je postpolitički nastavak logike klasične, velike priče o nacionalnoj politici i intelektualcu, i zato je alternativa postmodernističkom kraju zapadno-evropskog intelektualca na močvarnim poljima istočnoevropskog politikog provizorija. Tko nije čitao Lyotardov „Grob intelektualca“, mogao je vidjeti te žive mrtvace, razvijene u strelce po Balkanu: Alaina Finkielkauta, Pascala Brucknera, Bernarda Henry-Levia, i na kraju Petera Handkea. O lokalnoj ideološkoj funkciji tih sablasti evropskog antimodernizma i o novoj orijentalističkoj avanturi u tranzicijsko doba postsocijalističkih malogradjanština svatko zainteresiran može čitati kod Borisa Budena.

Ivo Banac ne spada u takve mandarine, on nije (više) samo intelektualac, a posebno nije filozof. Njegov posljednji potez je logičan nastavak prethodnog slijeda prelazaka iz apstraktne u konkretnu političku egzistenciju. Stoga, zluradovati se kraju Bančevoga političko-kritičkog čistunstva, kako to čine njemu neskloni mediji, ili si rezati žile zbog razočaranja u posljednjeg intelektualca-disidenta, kako to čine drugi, dva su izraza jednako nesretne svijesti. Hrvatska „javnost“, medijska, kulturna i ona obična, time je samo iznova pokazala da je podjednako zaražene antipolitičnošću i antiintelektualizmom. Ako žestok kritičar poretka zasuče rukave i postane njegov kritički akter, to nije banalno već legitimno i poželjno, kao što je logično da uvjereni katolik jednom pođe i u crkvu. Bančev proces je putanja „izdaje klerika“ (J. Benda) s happy endom. Ne može se biti predsjednik stranke a ne htjeti „obnašati vlast“. Postati ministar u kritičnim prilikama nije ništa manje dosljedno nego istupiti iz koalicije. To alternativne krajnosti, a izbor je stvar političke procjene o koristi i šteti. Pragmatička korist je evidentna ako se uzme samo dnevno prisustvo vladinih dužnosnika u medijima. Bez toga, Banac je ostaje bizaran spoj „svjetski uglednog hrvatskog intelektualca“ na mjestu šefa jedne višekratno samorascijepljene „strančice“ kojega ne poznaje ni „dva posto hrvatskih birača“. Stoga, prelazak intelektualca u politiku nije problem; problem je njegovo ostajanje intelektualcem ili, drugim riječima, intelektualčeva izdaja politike.

Politikantstvo istine

Poslije predsjenika države Mesića, koji je odmah poslije izbora potpisao svoju političku herbarizaciju, da bi potom pokazao kako i politički fikus može stvarati pozitivne političke učinke, Ivo Banac je takodjer svojim prvim činom prelaska u političku praksu postao drugi najdosljedniji hrvatski političar: on jedini od tih besmrtnika nije uzdignutog nosa prezreo negativne konotacije svoga „prelaska“ nego se javno (i višekratno) suočio s njime (v. npr. „Zašto sam postao ministar“, Feral, 26. srpnja o.g.). Nitko nikad, barem ne u novijoj hrvatskoj političarskoj kulturi, nije našao za shodno da pred „javnošću“ opravda bilo koji svoj čin, a najmanje promjenu političkog identiteta. U tom smislu Banac je pošten političar-gradjanin. On je politički sumnjiv samo kao intelektualac.

U njemu je sumnjiva samo ona druga zaostala polovica njegovg javnog identiteta, intelektualac ili privatni politički subjekt. U malim zemljama s malim strankama i s malim politikama stranačke vodje moraju biti sve — i kritičari i moralisti i funkcioneri. Hrvatskom javnom sviješću, osobito stranačkom „političkom kulturom“ (od Ivice Račana nadolje) vlada dvolično političko biće kritik-klerik, disident-apologet, prorok-mizopolitik, i-nećko-i-hoćko. Ivo Banac se od takvog političkog krajolika razlikuje samo po stupnju.

To je unutrašnja granica njegove političarske nevinosti. On je upravo kao pošten političar postao doslovno klerik-izdajnik, a ne zato što je otišao u politiku. Profesor političke povijesti nonšalantno zaboravlja u svojoj apologiji ministarskog poslanja da političko polje nisu izmislile političke stranke niti je ono njihova prćija, i napose, nisu hrvatske stranke oslobadjale hrvatske gradjane od političkog straha iz mračnog doba „kolektivnih istina“. Naprotiv, političko polje su kroz činove slobode mišljenja stvarali za stranke novinari, društveni aktivisti, pojedinci i grupacije intelektualaca. Stoga njegova subjektivna istina (običnije rečeno: „iskrenost“) u polju neistine što ga on čas naziva močvarom čas pustinjom, nije ništa drugo do politička ekonomika akademsko-znanstvenog govora o istini. Taj politički fake — politika navodno nepolitičkom istinom — njegov je politički kapital.

Kreket mrtvog totalitarizma

Prva kolateralna pojava toga procesa je okolnost da je Bančeva kritička osmatračnica u Feralu njegovim činom postajanja ministrom premašila kritičnu granicu običnog političkog interesa kolumnizma: ona je, htjela-nehtjela, postala propagandna logistika institucionalne državne politike. No, Feral je više od svih nezavisnih novina reducirao svoj vlastiti intelektualni i kritički domet na vidno polje svojih političkih favorita među koalicijskim partnerima, i time postao ne samo novi cenzor kritičke analitike (uključujući na prvom mjestu svoju vlastitu), nego je s Bancem u ministarskoj i kolumnističkoj fotelji na najboljem putu da postane dionik i samog govora političke moći države, pa tu nema nikakve kontradikcije.

Nadalje, iste subote kad je Feral objavio Bančevo pismo samoopravdanja preostalim „poštenim ljudima“ u močvari, Slobodna Dalmacija (od subote 27.7.) donijela je izjavu tajnice LS-a, Helene Štimac-Radin, da šef još uvijek duguje svojoj stranci objašnjenje konketnih poteza koje provodi u njezino ime. Pod uvjetom da je materijalno točna, ta izjava ne može biti ništa drugo do refleks unutarstranačke, intersubjektivne politike one Bančeve „iskrenosti“ i upućuje na dublji sloj u dosljednosti subjekta te politike. Dosljednost o kojoj je riječ jest populizam uzvišenog intelektualca-kolumnista, njegovo permanentno obraćanje javnosti kao „močvari“ koja se čitanjem njegove kolumne ima pravo osjećati čistom. Ali, sad vidimo: Liberalna stranka, kao glavno sredstvo za isušivanje močvare kroz institucionalnu politiku, postala je u Bančevim rukama i sama dio močvare. To je istina Bančeve politike s politikom.

Profesorstvo na političkoj sceni samo je traženje moralne protekcije kod politički praznovjerne javnosti koja se „ufa“ u intelektualce ili crkvu (ili u oboje). Politički grijeh intelektualca zato nije prelazak u politiku već način na koji želi ostati intelektualac u njoj i čist od nje. Od toga naivizma je odustala u međuvremenu i „Alijansa za Hrvatsku“ Ivana Supeka, don Ivana Grubišića i drugih, ali ne i Ivo Banac.

U njegovu već spomenutom i hvalevrijednom respektu prema javnosti postoji isti moment prezrenja te iste javnosti kao i u činu ignoriranja vlastite stranke. U citiranoj autoapologiji s logističkom podrškom Ferala Banac na jedno oko vidi crnu prošlost (doba „kolektivnih istina“) a na drugo isto takvu sadašnjost (družbu „pljuvača“ u mračnoj močvari). Tko jednom izgubi kolektivnog neprijatelja, taj ga mora iznova smisliti, od toga živi klasični hrvatski liberal. On je izvana lepršav, veseo i neopterećen svjetski čovjek. Iznutra, on prezire stranke (uključujući i svoju), javnost je stanište kritizerskih žaba, narod nikad pouzdan partner. Tako govori nepriznati vođa, uvrijedjeni prorok i pravi nostalgičar boljih totalitarnih vremena. Ta „močvara“ je proizvod njegovog diskursa, živopisna kulisa mrtve prošlosti totalitarizma na kojoj sada jedino može imati veliko značenje. No, žabe su još od Homerovih vremena glas komedije epskog samouzvisivanja, pa tako i Bančevog.

Moć je znanje

Intelektualac u politici uvijek trguje fantazijom nadpolitičke istine. Ipak, politika je autonomno područje u kojem intelektualac nema neposredno nikakve prednosti niti ikakav višak kompetencije od bilo kojeg šofera. Čovjek može biti i šofer, ne samo profesor. Političar i stručnjak u vladi nisu iste funkcije, čak i ako su objedinjene u istoj osobi. Jedan slaže činjenice, drugi donosi odluke. Ako Feralov kolumnist-intelektualac u fotelji ministra, na posve neumjesne prigovore kako je „nestručan za ministarstvo“ odgovara da „brzo uči“, u to ne treba sumnjati. Ali ako je netko pomislio da je Yale dovoljna kvalifikacija za intelektualni teren poput Hrvatske, prevario se. Ono što on „uči“ nije znanje i zanat (to rade stručne službe) nego individualno odlučivanje na temelju mandata političke moći. Ona je osobna, i upravo taj osobni moment moći ujedno je izvor „prljavosti“ politike i uvjet individualne odgovornosti. Zato iskreni profesor Banac svjesno ili nesvjesno krije samo to jedno: da u politici nije znanje moć, nego je društvena moć politike ta koja se uči i za koju se uči. Politika se zna politikom. U tome je njezina veličina i bijeda akademskog znanja. Tu lekciju je brže naučila prva politička intelektualka hrvatske stranačke scene, Vesna Pusić. Ona vlada s uvjerenjem, bez opravdavanja.

Intelektualac koji se javno opravdava za postajanje ministrom, dok ignorira svoju stranku, nije toliko zaslijepljen foteljom koliko svojom intelektualnošću. On je samo nesretni lik u vlastitoj priči o političkoj bari u kojoj se prirodni kemijski procesi odvijaju mimo njegovog nadzora i rastapaju subjektivne istinitosti u političke laži, a ove opet u izbijanje nesvjesnih društvenih istina.

Civilna korektnost vulgusa

Takva jedna je bljesnula nedavno iz samog središta fantazmagorijskog krajolika Bančeve močvare-pustinje. U žaru najurgentnije zakonodavne procedure posljednjeg zasjedanja Sabora o potanju „istospolnih zajednica“, tv-junak svih izravnih prijenosa, Ljubo Ćesić Rojs, zvan od milja „šoferčina iz Hercegovine“, pokazao je zavidnu diskriminativnu moć intelekta za diferenciranje realnosti o kakvoj liberalni kolektivistički umovi samo mogu sanjati: „Treba bit‘ muško i priznat‘ da si peder“.

Nad ovom često citiranom mudrolijom, kojom se veselilo „vascijelo“ uvaženo zastupništvo, od desnog do lijevog, muškog i ženskog, zgražavala se posljednjih tjedana sva pristojna i nepristojna kolumnistička elita; čak je i ona feralovska na dvoru EPH izgubila i humor i orijentaciju od predozirane želje za političkom korektnosti. Ipak, o zanemarivanju intelektualne dubine te porno-dosjetke govori u najmanju ruku, ako ništa drugo, usporediva duhovitost poznatog džingla Radija 101 — „Radio koji ima muda“. No, nitko se ni tada nije zgražavao niti se danas zgražava nad konstantnim seksizmom i otvorenim šovinizmom „narodne Stojedinice“, te najprofitnije medijske žrtve tuđmanizma, dok se sva kulturna Hrvatska permanentno zgražava nad niskoćom Sabora, napose zbog uvaženih zastupnika „doktora Ante“ i druga mu „šofera Ljube“.

Ako je spomenuti „dr.“, taj saborski mudrac-za-na-madrac, upao sa svojom „pjesničkom figurom“ o političkoj protivnici Vesni Pusić („Nije Bog stvorio ženu za mudraca, nego za madraca!“) u nešto što nije ispalo tek petljanje pileta u kučine antifeminizma nego nešto gore, a što je sam osjetio kao ralje „zmije čegrtuše“, folklorni mačizam njegovoga kuma Rojsa postigao je na pitanju „zakona o pederima“ pravi proboj političke korektnosti kroz ruralni um: on nedvosmisleno i eksplicitno cilja na urbane muške političke kolege, a ne na homoseksualce kao društvenu skupinu. („Prave pedere ja ne volim, ali su mi simpatični.“) Prema njima se pokazao liberalnijim i intelektualnijim nego mnogi opsceni zakoni i deklaracije vrhovnog tijela nacionalne suverenosti prema hrvatskom društvu.

Ako itko, Rojs je svojom birtaškom formulom za gradjansku hrabrost („imati muda“) oživio stari teorem da izmedju „biti muško“ i „biti peder“ nema nikakve kontradikcije. Uostalom, treba vjerovati da on svakako najbolje zna da je „muškarčev“ najbolji prikan samo isti takav „muškarac“, njegov homo, a ne žena. Svaki Marko ima svoga Kesedžiju.

To je zavidan teorijski početak. Na nekom ubrzanom kursu primijenjene, političko-kulturne psihoanalize za hrvatske parlamentarce ili „sabornike“, Ćesić Rojs bi do kraja mandata mogao napredovati i do lucidnijih imperativa „mudačke“ hrabrosti u svrhu rješavanja fundamentalnih zapleta unutarpolitičkih odnosa Hrvatske. Prvi bi mogao glasiti: „Budi građanski političar i priznaj da si Srbin“. No, takav imperativ pokazao se još ranije prekompliciranim čak i za Vesnu Pusić, prvu damu građanske politike hrvatskih stranaka. Zato, treba biti realan i ono nemoguće tražiti samo od Ljube Ćesića Rojsa: uvjet za toga hrvatskog političara da postane građanski kompetetan glasi puno skromnije: „Budi muško i priznaj po civilnom zakonu svoje zanijekano vanbračno dijete“ (HTV, „Latinica“, zima 2003.).

Ako ništa drugo, hrvatska močvara s Ćesićem Rosjom pokazuje da je puna krijesnica umnosti i, ako je pretjerano reći da potencijalno ljekovita, u njoj folklorne dosjetke daju obrace za razumijevanje uloge intelektualaca. Ako je profesor-kolumnist Banac konačno odlučio „postati muško“ na hrvatskoj sceni, a ne ostati u društvu intelektualnih zanovijetala, pa je odmah po stupanju na dužnost ministra metlom počeo orati močvare i fantazirati kolektivne neprijatelje, na drugom kraju polja čeka ga pravi Musa Kesedžija. Rojs ima pravu mehanizaciju za neprijatelje. Naime, novopečenom ministru Bancu bi protiv „družbe veselih junaka iz Foruma, tih pljuvača bez sankcija“ mogao pomoći novi antiklevetnički zakon za zaštitu „civilne vlade“. U novoj, liberalnoj kolektivizaciji neprijatelja fina Rojsova formula za diferenciranje „pedera“ u pravom hrvatskom političaru poslužit će i za diferencijaciju kritičara i intelektualaca. Most između njih ionako je već udario sam Banac.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|