|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

 

06.

Seksistički modernizam crkve i postmodernistički konformizam gay-pokreta


TRANZICIJA U ISPOVJEDAONICI


Temeljni unutrašnji konflikt civilnog gay-aktivizma s crkvom jest neposredno unošenje svjetovnog hedonističkog diskursa o jednom složenom socijalnom i političkom fenomenu, kao da između društvenog polja i crkve ne postoji nikakav odmak. Međutim, u tome aktu naivnog poklonstva svjetovnog erosa pred crkvenom agape gay-pokret je zapravo politički napasnik a ne puki ekshibicionist: on pretvara crkvu iz paradržavne institucije u običnu civilno-društvenu „zajednicu ljubavi“, i to onu „bez razlike“, prije istočnog grijeha, od čije ekonomike crkva više živi nego od obećanja spasenja. Zato diskurs homoseksualnosti svojom javnošću ne ugrožava društvo već samo crkvu; on razotkriva seksistički temelj njezinog morala, a da njegovi akteri toga nisu ni svjesni.


 

Društveni problem s gay-pokretom dublji je od uvriježene predrasude o „izopačenosti“ ili „razvratnoj naravi“ homoseksualnosti i ne može se, kako pretpostavljaju civilni i crkveni aktivisti gay-pokreta, apsolvirati propagiranjem načela „All you need is love“. Problematično je, naprotiv, to što je gay-pitanje u tzv. tranzicijskim društvima u samoj svojoj reprezentaciji već postalo dio dominantnog (i normativnog) društvenog diskursa — ono nije samo stvar civilne politike, nego i crkve.

Ako je ona prva nužna, ova druga je pogubna. Pitanje homoseksualnosti premješteno je s civilno-društvenog polja općih ljudskih prava i pretvoreno u pitanje crkvene moralke o dopustivim oblicima seksa. Slučaj simpatičnog crkvenog gay-aktivista Roškariča pokazuje upravo taj nesimpatični društveni pad: društveno pitanje gay-identiteta i socijalnih prava homoseksualaca iznova se reseksualizira upravo pokušajem aproprijacije gay-pitanja kroz crkveni diskurs. On je nužno perverzan, jer poznaje samo seks, ali ne i seksualnost. No, o perverziji ovdje neće biti riječi jer to je prespekulativna tema.

Civilno-društvena i etička zaostalost toga „crkvenog pitanja“ vidi se dovoljno na činjenici da se crkva u zapadnim demokratskim društvima upravo na polju seksualnosti nalazi u posvemašnjoj defanzivi. Ona je ta koja se danas pred civilnim društvom općenito, više nego pred sudovima, mora opravdavati za masovno i dugoročno utajivanje seksualnih prijestupa svojih (muških) službenika nad laičkom populacijom (od iskorištenih žena do djece oba spola). Ti su „prijestupi“ su kroz pederastiju prevršili sve granice „normalne grešnosti čovjeka od krvi i mesa“, kojom se crkva jednako samorazumljivo samoopravdava kao što na drugoj strani kapitalizira ekskluzivnost poslanja svojih ljudi kroz njihove opscene društvene povlastice.

Transseksualnost i hiperseksizam

Jedina preostala koncesija crkvenom utjecaju na ekonomiku seksualnosti evropskih društava jest stupanj liberalnosti u pitanju pobačaja, te, na drugačiji način i iz drugog rakursa, pitanje svećeničkog zaređenja žena u katoličkoj crkvi. Otud je stupanj uvažavanja „glasa crkve“ u pitanju homoseksualnosti indikator ili društvenog konzervativizma ili teorijske retardiranosti gay-pokreta. Ona ništa manje nego heteroseksualnost podrazumijeva odnos odraslih osoba

Geslo „Najvažnija je ljubav“, koje bi trebalo jednim potezom osloboditi „grešne i izopačene“ od društvenog zazora i od stare crkvene kletve, ne služi za kritiku toga ponovnog spajanja malograđanskog morala i crkve, nego briše postignutu razliku između civilne države i crkve, koja je uvjet afirmacije gay-identiteta, i nudi formulu za spašavanje te mastodontske autoritarne institucije za post-modernističko globalno doba. Katolička crkva nije riješila (niti kani rješavati) urgentnija i fundamentalnija pitanja iz područja seksualnih prava svojih članova, koja su pragmatički presudna (ili čak presudnija) da bi se mogla preobraziti za novo civilno doba: to je upravo isključenost žena iz ministrirajućeg klera i održivost celibata. Upravo zbog tih dvaju središnjih i općenitijih društvenih pitanja od homoseksualnosti, pitanja odnosa spolova (unutar crkve) i ljudske seksualnosti (svećenstva i redovnika), u Njemačkoj je u posljednjih deset godina iz katoličke crkve istupilo preko stotinu tisuća članova.

Na toj pozadini pitanje priznanja homoseksualnosti u sadašnjoj katoličkoj crkvi nije više od opscene zamjene teza, ali njezin analitički efekt je ipak višestruko koristan. Diskurs homoseksualnosti u crkvi samo iznova razotkriva, na posebnom ili lokalnom pitanju, opći i temeljni konflikt kršćanske crkve sa seksualnošću: crkva općenito, a katolička napose, počiva na deklarativnom načelu transseksualnosti, na zavjetu celibata i apstinencije od praktične seksualnosti. Cijena toga načela je hipertrofirani seksistički pogled na svijet, na kratke muške hlače i gole ženske pazuhe što seksualno uznemiravaju svece. Unutrašnje proturječje gay-pokreta leži samo u tome što svoj nereflektirani hiperseksizam pokušava smjestiti bez konflikta u tom simptomu militantnog islamizma u samom moralu kršćanske crkve. No, feredža i tanga idu zajedno samo na „Paradi ljubavi“.

Temeljni unutrašnji konflikt civilnog gay-aktivizma s crkvom jest neposredno unošenje svjetovnog hedonističkog diskursa o jednom složenom socijalnom i političkom fenomenu, kao da između društvenog polja i crkve ne postoji nikakav odmak. Međutim, u tome aktu naivnog poklonstva svjetovnog erosa pred crkvenom agape gay-pokret je zapravo politički napasnik a ne puki ekshibicionist: on pretvara crkvu iz paradržavne institucije u običnu civilno-društvenu „zajednicu ljubavi“, i to onu „bez razlike“, prije istočnog grijeha, od čije ekonomike crkva više živi nego od obećanja spasenja. Zato diskurs homoseksualnosti svojom javnošću ne ugrožava društvo već samo crkvu; on razotkriva seksistički temelj njezinog morala, a da njegovi akteri toga nisu ni svjesni.

Građanin u vjerniku

Kad je hrvatska katolička crkva prošle godine, povodom prve Gay Pride parade u Zagrebu, upozorila na „prokletost“ homoseksualnosti kao najgore „opačine“ i najveće „pošasti za naciju“, ona je time najprije pokazala svoju opaku političku narav. Ujedno s time podsjetila je na činjenicu da nikada, osim pod prisilom izvana, nije osudila pedofiliju i pederastiju vlastitih „dostojanstvenika“. To nije niti slučajnost niti licemjerno skrivanje obiteljske sramote. Riječ je o poslovnoj tajni te institucije. Skrivanjem te blasfemije u svome vlastitom krilu crkva je samo pokazala kako pomno i ljubomorno čuva najtajniji i najdjelotvorniji od svih instrumenata svoje svjetovne politike — sakrament ispovijedi — čija se dodatna i jednako važna pragmatička vrijednost za crkvu sastoji u samoprimjenjivosti za autoapsolvenciju. Sveti grešnik se ispovijeda drugom svecu, i tako crkva samu sebe moralno sankcionira i razrješuje. Samo u toj etičkoj „eksteritorijalnosti“ sadržana je sva tajna crkve kao „moralne vertikale“ društva koje je, poput hrvatskog, zaboravilo svoje civilno dostojanstvo.

Sakrament ispovijedi je središnja institucija političke ekonomije spolnosti, kroz koju se osobna odanost svakog „prakticirajućeg katolika“ pretvara u neusporediv i nenadomjestiv politički višak vjernosti kakvom se ne može pohvaliti nijedna druga institucija, pa čak ni stara partija, o novim da ne govorimo. Ono što „pokajnik“ povjerava svojoj duhovnoj majci nije tek sadržaj pomišljenih ili počinjenih, više-manje sablažnjivih grijeha. On joj posvećuje nešto puno vrednije i dublje — sam akt ispovijedanja. No, to nije čin predavanja fantazmatskog „osamljenog pojedinca samim sobom“. Ulog toga čina je realniji, to je scena „samoga sebe“ pred licem Božjeg zakona, i to u prisustvu njegovoga zemaljskog delegata u funkciji kibicera i odrješitelja.

U takvom „neprisilnom“ obliku taj čin „suočenja sa samim sobom“ ne postoji nigdje drugdje u modernom svijetu, ali njegov je efekt autentičnije politički nego ona profana intima „sopstva“ modernog građanina koju nazivamo „povlačenje u diskreciju izbora po savjesti“. Sakrament ispovijedi je fundamentalno politički zato što se u njemu ne preslušava vjernik nego njegova građanska ili „sagrešiva“ polovica, ona koja bira. Samo ona je sazdana od još ne posve simboliziranog preostatka vjernika, koji inače nazivamo „privatnost“ i „intimnost“; sve ostalo u vjerniku je ionako već „Božje“. Dapače, ispovijed je jedini sakrament u kojemu se čedo crkve uopće još javlja kao građanin-pojedinac i subjekt. Tek u „ogoljenoj“ privatnosti on je iz temelja, kao kod ponovnog rođenja, izložen označavajućoj i simbolizirajućoj riječi — onoj koja ga vraća u politiku tako da mu „oprašta“ radi uvijek novog početka.

Crkva kao posljednji modernist?

Akt apsolvencije je tako ponavljanje prascene kojom je sveta zajednica (crkva) stupila na mjesto profane političke zajednice (trg), i koja to uvijek iznova radi. Samo riječ apsolvencije je ta koja građaninu za njegov čin ispovijedi uzvraća onime što ga uopće čini političkim ili građanskim bićem — logosom, govorom ili jezikom zajednice. Taj sveti govor je onaj bivši profani, filozofski (aristotelijanski) logos, koji se, nakon propasti na Zapadu, kroz ponovnu klerikalizaciju u tranzicijskim društvima pretvorio u instrument kontrole nad političkom intimom građanina. Katolička crkva je smještena u samoj nutrini rascjepa modernog „političkog čovjeka“, kao javnog i privatnog, općeg čovjeka i idiota. U tome je njezina zapadnjačko-pragmatička, „modernistička“ bit i sva tajna njezine veze s državnim aparatima liberalno-demokratskih društava od postnapoleonskog doba do danas. Njezina dubinska političnost nije ništa drugo do efekt opscene naslijeđene povlastice pristupa središtu „svjetske politike“ ili, kako je upozorio još Hobbes: „ložnici vladara“. Ni velika Partija je u tome nikad nije dostigla; ona, za razliku od moderne crkve, nije znala čuvati intimu svojih grešnika nego je kao stara inkvizicija prisluškivala da bi organizirala javna ponižavanja i simboličke egzekucije kroz „montirane procese“.

Stoga je moderna katolička crkva bolji konzervator modernističke ideologije privatnog-javnog koju više ne poznaju ni sama postgrađanska društva. No, upravo zbog toga, granica isplativosti te nove Konstantinove darovnice za crkvu u uvjetima „tranzicije“ ukazuje iznova na unutrašnji, nepreboljeni razdor između crkve i društava: Ako je do jučer važila maksima da je „grijeh čovjeka od krvi i mesa“ neizbježan, ali iskupiv kroz okajanje, danas je posve vidljivo da svaka „grešnost“ civilnih prava proizlazi samo iz prekoračenja crkvenog praga tajnosti-javnosti. Onaj tko kaže da je crkva moralna vertikala zapadnog svijeta, taj je samo katolik i ništa više.

Homoseksualnost je za crkvu zazorna daleko više politički nego moralno, i to iz istog razloga i u istoj mjeri u kojoj je za crkvu konstitutivna tajnost akta ispovijedi i kontrola diskursa seksualnosti. Ništa nemoralno ne postoji u gay-identitetu. Njegov lokalni problem je samo neželjena avangardnost koje se libi: sve dok društvo ne bude dovoljno emancipirano za homoseksualnosti, gay-pokretu će za „priznanje svoje najveće tajne“ biti potreban ekscesivni karnevalski diskurs „mesopusta“, a ne crkveni blagoslov. On je samo feredža novog retrogradnog konformizma. Gay ne može postati građaninom bez rizika anarhije kojom je „seksualna revolucija“ 70-tih uništila hipokriziju dogme o privatnom-javnom na vrhuncu potrošačkog industrijskog doba. Gay-pokret je u tranzicijskim društvima uljuljkan u viziji društvene emancipacije gay-identiteta na Zapadu, iako je postmodernistička kultura homoseksualnosti samo kapitalizirala zasluge stare seksualne revolucije; homo ili gay danas je, barem u višim klasama, neproblematičan oblik postmodernističkog i post-moralističkog „životnog stila“. Ono za što se njegovi ideološki aktivisti još bore jest demokratizacija te elitne kulture, širenje kroz reformirane društvene institucije, od kojih je crkva samo jedna i najčešće zadnja.

U tranzicijskim društvima gay-pokret mora ostati ideološki adolescent i društveni idiot ako ignorira očiglednu političu realnost, naime to da je crkva (katolička i pravoslavna), koju je u antidemokratsku propast bacio samo njezin neizlječivi antikomunizam, preuzela mjesto instance političke autoritarnosti i moralizma. Njihova druga istina su samo totalitarnost i seksizmom. Demokratski, javni grijeh gay-pokreta je samo u preskromnom htijenju puke normalnosti. Otud nije slučaj da je gay-pokret u mnogim svojim aspektima interiorizirao pogled velikog „normalnog“ društva koje ga okrivljuje, kao da doista radi nešto prljavo. Potreba za blagoslovom crkve je najbolji izraz interiorizirane krivnje. Ipak, iako neizravno, demokratski efekt i zasluga tih proturječja gay-pokreta analitički su relevantni: ona su lakmus papir za ideološko nazadnjaštvo u tranzicijskim društvima u kojima upravo kršćanska crkva, katolička kao i pravoslavna, drži avangardno mjesto antidemokrata koje je u zapadnim društvima napustila. Biti „zapadni“ i biti „crkveni narod“, to može samo ono društvo koje stalno drži figu u džepu, ne samo partiji i crkvi, nego i samome sebi.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|