|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

 

05.

Druga Gay Pride parada u Zagrebu i zakon o deseksualizaciji braka



GAY NA BALKANSKOJ TRANSVERZALI


Vrijednost lokalnih “nereda”, poput Gay Pridea, ponajprije lokalno analitička, ona se sastoji u tome što oni nepogrešivo pokazuju višeslojnost i specifičnosti lokalnih konflikata ispod glamura globalnog spektakla. Zahtjev za priznanjem potpunih društvenih prava homoseksualaca nosi u sebi takav društveni izazov da se ne može normalizirati bez stvaranja društvenog konflikta i bez prolaženja kroz konflikt. To je ono što gay-pokret želi svakako izbjeći. Nije riječ o pravu na osobno deklariranje gay-identiteta, nego o zahtjevu za njegovom univerzalnom društvenom realizacijom. Danas je to želja gaya za priznanjem (od) hrvatstva.


 

Nakon prve Gay Pride parade 2002. u Zagrebu, ova druga 2003. potvrđuje da gay-pokret u Hrvatskoj obilježava temeljni paradoks i nedostatak samorazumijevanja njegovih glavnih aktera. Apstraktno formulirano, paradoks se sastoji u ambiciji pokreta da bude avangardni nosilac globalne civilne kulture ili stila života postindustrijskog čovjeka ali da lokalno sačuva nevinost zaštićene manjine ugroženog prava na tu naprednu normalnost. Paradoks je prividan zato što gay-pokret nije, čini se, spreman ništa riskirati za prvi dio svoje ambicije premda je hoće ostvariti u društvu koje smatra predmodernim i predcivilnim. Otud, za svoju feštu domaći gay-aktivisti ne koriste karneval golotinje i gay-seksističke provokacije, kako je uobičajeno u svijetu, nego do grla zakopčane političare, novinare, NGO-aktiviste i kordone policije.

Dakako, svo to ziheraštvo i jednih i drugih iskupljuje se govorom o “građanskoj hrabrosti”, čak i institucionalno zaštićenih političara. Taj govor nije naprosto neopravdan, jer, premda se vidljive fizičke prijetnje od strane agresivnih protivnika gay-paradera daju prevenirati i sankcionirati dosljednom primjenom policijske zaštite, ni to u Zagrebu nije bilo dovoljno. Govor o hrabrosti je apstraktan i neeksplanatoran zbog latentne autocenzure ili interiorizirane malograđanštine samih aktera. Građanska hrabrost — za što i pred kime? Strah i nelagoda od subjektivacije i individualizacije gay-identiteta ili civilna podrška pravu na takav identitet rješava se na poznati hrvatski način: “Svi smo mi Norac!” Parola “Svi smo mi gay” vrijedi samo načelno, da bakice na zagrebačkim prozorima i pred tv-ekranima ne bi pomisline da je tu netko zaista “ono”, i manje stvarno nego “Svi smo mi branitelj-nezločinac”. Za ovako škakljivo civilno-društveno pitanje spomenuta zamjena branitelja-zločinca gayom svakako predstavlja simbolički napredak, ali on je samo ponavljanje nesvjesne figure normalnog hrvatstva. Kad se po Zagrebu noću odvodilo i ubijalo srpsku djecu, parola “Svi smo mi Srbi” izostala je. Nitko nije htio biti ni “Norac” ni “Anti-Norac”, ni počinitelj ni prosvjednik.

Budući da se s takvim politički neosviještenim karakterom lokalnih društvenih prilika teško, ako ikako, može ostvariti ideal “dosadne civilne normalnosti”, kako to ističu aktivisti civilnih udruga i NGO-a, u kojoj bismo konačno svi trebali moći “na miru šetati svoje peseke po parkovima i piti nedjeljne kavice” (V. Teršelić), taj nerazmjer izmedju lokalne i globalne stvarnosti pridaje gay-pokretu pretešku i neželjenu ulogu društvene avangarde, poput nekadašnje 68. Oni taj teret nisu spremni primiti, ali tu ionako nema opasnosti. Niti današnji aktivisti antikapitalističkog globalizma ne dijele bilo kakvu univerzalističku ideologiju emancipacije niti bivši šezdesetosmaši, redom konformistički preškolovani na mainstream-liberalizam i dobro adaptirani na institucionalne uvjete postpolitičke alternative-bez-drugog, misle da su civilno-socijalni neredi protiv neokapitalističkog globalizma koherentna ideološka priča koja bi mogla simbolički konkurirati bivšoj 68-oj. Stoga je vrijednost lokalnih “nereda”, poput Gay Pridea, ponajprije lokalno analitička, ona se sastoji u tome što oni nepogrešivo pokazuju višeslojnost i specifičnosti lokalnih konflikata ispod glamura globalnog spektakla. Slično je i sa crkvom: univerzalne svetinje pokazuju svoju pogansku istinu samo na lokalnim svetkovinama.

Potcijenjene promjene

Nakon druge Gay Pride Parade u Zagrebu početkom srpnja 2003. ostao je gorak okus razočaranja i iznevjerenih očekivanja “velikog napretka prema normalnosti” i kod sudionika i kod pratećih medija i simpatizanata. Najprije, parada je prošla s daleko manje političkog spektakula i manje medijskog glamura, s više policije i zaštite nego članova povorke, a gay-aktivisti nisu dobili batine od desničarskih bandi stvorenih za takvu priliku. Kao da upravo to nije onaj željeni pomak do normalnosti naprama prošlogodišnjem paradiranju političara svih fela, masovnom prisustvu policije i zaštitara, dimu, strci, šaketanju i cipelarenju gayova po ćoškovima zrinjevačkog paradizija?! Zar nije takav napeti mir ona normalnost koju su tako usrdno zazivali gay-aktivisti i njihovi simpatizeri, ili su valjda ministar policije i gradonačelnica trebali i ovoga puta privući publiku transvestirani u gradjanska odijela i bez plesa u tangama?!

Ako se doista u društvenom i političkom smislu ništa “bitno” nije promijenilo u lokalnom hrvatskom gay-pitanju, onda je u prvom redu ostala ista slijepa želja gay-zajednice za društvenim konformizmom. Ona je ta koja i dalje ne vidi da je njezin temeljni društveni problem nemogućnost da postane društveno prosječna i normalna pojava, i to zbog radikalnosti društvenog značenja njezine navodno čedne želje za običnim priznanjem. Zahtjev za priznanjem potpunih društvenih prava “gaya” nosi u sebi takav društveni izazov da se ne može “normalizirati” bez stvaranja društvenog konflikta i bez prolaženja kroz konflikt. To je ono što gay-pokret želi svakako izbjeći. Nije riječ o pravu na osobno deklariranje gay-identiteta, nego o zahtjevu za njegovom univerzalnom društvenom realizacijom. Danas je to želja gaya za priznanjem (od) hrvatstva. Stoga je paradoks gaya u tome što misli da je nacionalističko macho-hrvatstvo izvanjska prepreka njegovoj autentičnoj realizaciji premda se istovremeno trudi poručiti hrvatskoj javnosti da gay jeste ili može biti dobar Hrvat i katolik.

            Prvo što se promijenilo jest upravo doneseni zakon kojim se priznaje i regulira pravo na osnivanje istospolnih životnih zajednica. Time je “država” ili institucionalna politika, za razliku od same gay-zajednice i hrvatske katoličke crkve, konačno deseksualizirala gay-pitanje, i to tako što je afirmirala unutrašnju razliku izmedju stare koncepcije braka kao legalne institucije za biološku reprodukciju nacije i braka kao životne zajednice, u kojoj se medjuljudski odnos ostvaruje kroz oblike privrženosti, brige i interesa. Time je i sam heteroseksualni brak deseksualiziran i afirmiran kao životna zajednica. Ako je gay-zajednica time ostala nepotpuno zadovoljena, jer za homoseksualce nije izričito predvidjeno sklapanje “normalnog” braka, vjenčanje u bjelini ili usvajanje djece, onda će vjerojatno morati pričekati bolja vremena. Za ono prvo će morati pridobiti katoličku crkvu, a za ovo drugo dočekati konačni uspjeh tehnike prokreativnog kloniranja. Dotle, gayevi će ostati oni koji takvim zahtjevima reseksualiziraju civilno načelo životne zajednice i restauriraju temeljni obrazac malogradjanskog života koji su do jučer prezirali, a to je gradjanski brak za biološki raspolod rase i nacije i za umnožavanja kapitala.

         Drugi problem koji lokalni gay-pokret i dalje ne želi vidjeti jeste politička nevidljivost gay-identiteta. Potpuno uljuljkani u ideologiji kulturne suspenzije politike, koja im govori da je arhidušman gay-prava u hrvatskom društvu onaj „patrijarhalni“ moral čiji vrh čini primitivni dinarsko-hercegovački macho, a koji navodno duboko čuči u svim nišama ruralne društvene svijesti, pospješene socijalističkom uravnilovkom i 50-godišnjim potiskivanjem gradjanstva, oni i dalje ne vide da im parole „Zaklaću te, Srbine!“ ne dovikuju ni Hercegovci ni ćelavci u kožnjacima, nego bljedunjavi zagrebački dečki s Peščenice, Svetica ili Trešnjevke, duge kose, poluhipijevskog, feminiziranog, anti-macho izgleda. Da ne bude zabune o urbanom porijeklu dotičnih figura — možda su to samo potomci „dotepenačkih“ partizana i finih zagrebačkih dama koje su u mideima dočekale pobjednike, kako je to prikazivala umjetnička dekonstrukcija socijalizma 80-ih u „Samo jednom se ljubi“, ali ta treća generacija jugo-komunjarskih djedova koristi isključivo jezik agramerske malogradjanštine: oni uvijek kažu samo „kaj“, iz uvjerenja fulaju sve štokavske akcente i bez ikakvog zazora iskazuju svoja nacistička uvjerenja poput skijaša Ivice Kostelića, tog postpubertetskog gitarista, koji kaže da se na skijaškoj stazi osjeća „spremnim kao vojnik Trećeg Reicha u Sibiru“. On kao da ne zna kako je prošao vojnik Hansi u Sibiru, ali, iako su prošli bez batina, i zagrebački gay-dečki kao da su ostali neodraslo dijete zabludne hrvatske demokracije. Ono ne shvaća da je tučeno zbog toga što je u hrvatskoj svetoj ideološkoj obitelji „Srbin“ univerzalni rasisticki objekt Hrvata. Sve ostalo su izvedenice. „Srbin“ je hrvatsko sve: i Židov i Cigan i peder i Balkanac i Hercegovac ...

            Mjera balkanizma

Najdublja od svih zabluda ove druge obljetnice gay-pokreta jest uvjerenje da zbivanja oko i povodom gay pride parade adekvatno odražavaju stupanj demokratičnosti u postjugoslavenskim društvima. Po tome, napetosti i prijetnje nasiljem u Zagrebu stoje kao simetrična sredina izmedju pozitivnosti „posve normalnih, mirnih manifestacije u Ljubljani“ i negativnosti otvorenog i brutalnog batinanja homoseksualaca u Beogradu. Ta pretpostavka je tako očigledno ideološki lažna, usprkos empirijskim „evidencijama“, da jedva prikriva savršenu kulturološko-rasističku konstrukcija zbilje uzduž sjevernobalkanske transverzale; ona treba izražavati kontinuiran proces denormalizacije, odnosno ritam opadanja civilno-gradjanske „normalnosti“ od Zapada prema Istoku, i to od pozitivnog preko nulte točke u čisto negativno. Tu općeprihvaćenu pretpostavku, koja je u javnom diskursu stekla status samorazumljivosti, sad je ponovo aktualizirao i afirmirao mladi slovenski katolički svećenik i gay-aktivist, Tomi Roškarič (v. intervju SD, 16. srpnja 2003.). Ali, on ne govori kao slovenski šoven, već kao autentični naivac.

O naivnosti takvoga geo-političkog pogleda ne govore samo činjenice iz lokalnih realnosti. Niti su slovenski skinsi manje agresivni i manje fašistički od istočne braće po krvi i ideologiji, niti je izostanak batina u Zagrebu ikakav dokaz da je stalno spremna fašistička rulja postala manje žedna krvi; i beogradska urbana četnička bagra uskoro će dobiti brnjicu za treniranje političke korektnosti novog liberalnog doba. Razlika izmedju Ljubljane, Zagreba i Beograda samo je u načinu organizacije objekta mržnje, u kojoj uloga „drugog“ svaki put pripada drugačijem drugom. Sadržaj je lokalan. Ako slovenski skinsi ne batinaju slovenske gayove na njihovoj manifestaciji, batinaju ih povremeno na noćnim pohodima, a redovito batinaju „južnjake“. To je ono po čemu su posve ili dovoljno solidarni sa slovenskom Državom; njezin glavni „drugi“ i dalje su tisuće i tisuće neslovenaca, izbrisanih iz popisa gradjana. U Zagrebu, ta se energija organizirane mržnje pomaknula samo toliko da u nju stane udvojeni objekt peder-Srbin, i samo se prividno odvojila od državnog aparata, ali ne i od države; vidjeli smo to na svetkovinama fašističkog podržavljenja sporta, od skijanja u Mariboru do vaterpola u Kranju, a vidjet ćemo toga još. U Beogradu, gdje bi se moglo pomisliti da je mržnja prema svim razbijačima Jugoslavije konačno našla svoj interiorizirani objekt u „izopačenoj djubradi srpstva“, vansrpski drugi se i dalje bije na sportskim terenima. Karavana razumijevanja kroz mržnju je besprekidna i srodnička. Još uvijek svi odlično razumiju svoj isti jezik. Ni crkve u tome nisu različite.

Roškarič nije u krivu ni zbog kakve kulturne nadmenosti prema ostatku Balkana istočno od deželice, već naprotiv, zato što on i unutar Slovenije razlikuje „evropskiji Maribor“ i „manje evropsku“ Ljubljanu. Njegovu beskrajnu političku naivnost odredjuje upravo i samo nevinost liberalno-katoličkog početnika u velikoj školi svjetovne politike. On posve lijepo pripovijeda o tome kako je katolička crkva preko dobrog mariborskog biskupa učinila njegovo alternativno političko djelovanje za gay-pokret svojom stvari: prema vlastitim riječima, biskup ga je nakon interviewa u Mladini pozvao na razgovor i prijateljski savjetovao da ne nastupa kao govornik na ljubljanskoj gay-paradi nego da svoj gay-aktivizam upražnjava isključivo kroz institucije crkve. On je poslušao, ali strahuje da će ipak biti premješten „Bogu iza ledja gdje neće moći djelovati“, gdje nema gay-parada.

Zatvoreni dijalog

To što taj premladi svećenik ne vidi mučnu kontradikciju izmedju svoga beskrajnog povjerenja prema glasu majke crkve kroz usta oca-biskupa i straha da je već politički eutanaziran, možda je samo danak njegovoj mladosti. Ono pak što on doista ne vidi, jednako kao i hrvatski gay-aktivisti u svojoj deželi od Zrinjevca do Kaptola, jeste perfektna politička intervencija (katoličke) crkve, koja, za razliku od gay-aktivista, i u Mariboru kao i na Kaptolu nepogrešivo dobro prepoznaje dubinsku političku narav gay-pitanja. Nije riječ, kako misli iskušenik gay-politike Roškarič, samo o napetosti izmedju crkve kao autoritarne institucije i njezinog monologijskog jezika nasuprot liberalnom duhu „tolerancije za drugo“ i pripadnoj tehnici „dijaloškog jezika“. Ta kultura je svakako moguća, jer upravo njome je dobri mariborski biskup izbacio Roškariča iz političke igre. Riječ je o crkvenoj reakciji, svakako diskretnijoj nego s Kaptola, na isti onaj efekt koji je prošlogodišnja Gay Pride Parada u Zagrebu javno i bučno proizvela na medijski stroj hrvatske katoličke crkve.

Taj efekt nije tek sablazan „izopačene seksualnosti“, nego politički skandal javnog govora o seksualnosti koji ipso facto suspendira najpovlašteniji od svih sakramenta katoličke crkve — otajstvo ispovijedi a s njime i ekonomiku crkvenog uživanja toga javnog dobra (bilo kroz taksu za vjenčavanje bilo kroz sveti porno „neveselog uživanja“ u slušanju ispovijedi). Roškaričev metadiskurs o gayu kojim on kroz crkvu hoće preobraziti „monologijski“ pristup seksualnosti u „dijalogijski“, potpuno je nesvjestan da dira u samo srce seksualnosti crkve. Da bi gay stupio na to mjesto, ne mora se samo kao nova Eva prije „spoznanja grijeha“ umiješati u homo-ideološki odnos Adama i njegovog Boga, na kojemu počiva zakon heteroseksualnosti, nego dovesti u pitanje i Božji zakon nakon „spoznanja“, naime pravilo da se djeca rađaju samo iz Božjeg pravila o upotrebi spolov(il)a. Za to će morati pričekati tekovine tehnike kloniranja potomstva iz bedra ili rebra. Ona je koliko biblijska toliko i poganska. Ako time bude dugoročno riješeno civilno pitanje prava gaya na normalnost uključujući i roditeljstvo, šteta bi mogla biti ideološka regresija: da gay postane nesvjesni Adam, zemna ikona muškog Boga, bez „drugog“.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|