|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|

 

 

03.

O hrvatskoj pomirbi kroz teatar disidencije


BRAĆA PO KRLEŽI

ili disidenti vlastite disidencije


Tipično za razočarane glumce, pjesnike i ostale lijepe duše u ulozi političkih mesija, Šerbedžija danas svoju iznudjenu grešku kamuflira otajstvenim jezikom sporta. Zato je njegov konflikt sa samim sobom doista teatralan: da bi konačno javno pokopao svoju zabunu o lažnoj Jugoslaviji, on priča kako je prestao navijati za „Partizan“. No, ni umjetnik nije gospodar metafora: taj osobni govor o „smrti Partizana“ za svoga vatrenoga navijača ima danas diskurzivni smisao samo kroz smrt Tudjmana. Taj treći između Šerbedžije i Viteza morao je umrijeti, i to je drugi nužan uvjet za dovršenje sapunice o „Šerbedžijinom povratku u hrvatsko kazalište“ koju njezin glavni akter ustrajno piše uz pomoć žutih medija.


 

 

AppleMark
Tko je pomislio da su dvojica prvaka najoprečnijeg glumačkog diskursa u politici 90-tih, Vitez i Šerbedžija, ikad bili neprijatelji, taj se doista prevario. Njihov zajednički intervju u Jutarnjem listu (28. lipnja 2003.), povodom projekta „Marat-Sade“ u Kazalištu Ulysses na Malom Brijunu, ne svjedoči samo da su se „oduvijek voljeli“, čak i za svih ovih deset krvavih godina, nego da ih je u toj vezi održavalo i isto loše piće s njihovim političkim nadoglavnicima. Ta muška ljubav je posve vjerodostojna i javno provjerljiva, od podsusedskog igrališta, preko kazališta Gavella do Tudjmanovih dvora. Zato je perverzija te istine samo u njihovoj današnjoj iskrenosti.

AppleMark
Vitez i Šerbedžija, ta dva pola krležijanskog hrvatstva iz 80-tih, kroatistički i jugoslavistički, danas su disidenti vlastitih disidencija: Vitez od svoje hadezeovštine, u koju je pobjegao od razuma i dostojanstva da bi, kako veli, „usprkos svemu“, sačuvao umjetnički integritet i osnovne crte humanizma; Šerbedžija od svojih „nepotrebnih komentara“ politike od koje je svojedobno bježao da bi neprestano padao u drugu, tako da se na koncu „politika više bavila njime nego on njome“. Politika o kojoj sad tako nećkavo čavrlja „Rade“ upravo je ona humanistička „Zlatanova“ za održavanje umjetničkog integriteta „usprkos svemu“: samo ona može spojiti slugu progonitelja i progonjenog u heroje nadhistorijske sile muškog prijateljstva u umjetnosti i nogometu. Rezultat toga ponovnog spajanja je očaravajući: Šerbedžija dobiva zadovoljštinu koja tjera taštinu da uživa i da se pri tome nećka („Ma hajde, Zlatko … takve komplimente, meni je neugodno!“, v. JL), a Vitezov je dobitak barem dvostruk: on nije samo sačuvao svoj debeli obraz humanističke krtice u HDZ-u, nego je ponovo stekao izgubljenog gospodara. To doduše više nije onaj jedan politički gospodar nad hrvatskom državom, glumištem, tenisom i znanošću, kojemu u čast je režirao nacionalne rodjendanske lakrdije; taj gospodar je sad kolega-glumac Šerbedžija, ali imenovan od starog: „Čuvaj ti i ne daj, usprkos svemu, svoga prijatelja!“ (Vitez, JL). Prizor prijenosa svete hrvatske vlasti kroz tusto ideološko tijelo Viteza je antologijski: akt samopotčinjavanja kroz priznanje „jačeg i boljeg“. Prascena horde, društvenog ugovora i komedija sluge-gospodara ujedno. Ovaj intervju je daleko više od „političke poruke“ (Pofuk) - to je najautentičniji mogući izraz samog političkog realnog u procesu „tranzicijskog“ otpora „tranziciji“ otkako je teatar uzet za metaforu svijeta.

Mitske muške veze

Ako je socijalni pokret homoseksualaca s Gay Pride paradama u Zagrebu postao nov ozbiljan „teret“ hrvatske političke elite i značajan društveni događaj, nesvjesni homo-diskurs hrvatske ideologije kroz ovu je dvojicu glumaca i vatrenih amatera nogometa postao paradigmatski oblik njezinog temeljnog ideološkog procesa, tzv. „hrvatske pomirbe“. Njih ne vežu samo paralelni životi kajkavca-kroatista i štokavca-jugoslavista, s povremenim presijecanjima kroz rad na velikim predstavama i malom nogometu. Ta veza je javno provjerljiva. Šerbedžijina snaga, kao i Vitezova, ležala je uvijek samo u dramskom teatru. Ideološko tlo i krv njihove „vječne ljubavi“ bio je „prenapeti“ hrvatski metakulturalni diskurs krležijanskog teatra i literature („Glembayevi - kultna predstava naše generacije“, cit. JL). Ono o čemu oni danas šute jest njihov rascijepljeni jezik krležijanstva, nadtradicionalistički-lijevi i tradicionalistički-desni, s kojim su programski i teatralno pravili političke karijere na društvenoj sceni kasnog socijalizma. To da je svaki imao svoj politički teatar izvan teatra, to je prešućena prošlost i nužni uvjet njihovog ponovnog susreta.

Zato oni danas pridaju veće značenje onim manje provjerljivim, upravo mitskim vezama među sobom, poput „vožnje Tuđmana autom na nogomet“ (v. JL). Doduše, tu je još i otajstvo socijalne emancipacije kroz nauk pape, „jedinog marksista današnjice“ (Vitez, JL), ali, ono što ih sad najdublje i provljerljivo povezuje, to je sam intervju kao glumački čin, njihova ideološka prosopeja u mediju - infantilno naknadno mitologiziranje svoga osobnog i javnog pada na uloge političkih budala na suprotstavljenim stranama država, ideologija i, na koncu, „civilizacija“.

Ne treba biti posebno vidovit za hinjenu nevinost te scene prijelaza - to je priča o vozikanju autom s onim ključnim „trećim“ izmedju njih, s „Tuđmanom koji je volio nogomet“ (cit. JL). Šerbedžija, taj hrvatski glumac „nečiste krvi“, nije s političkim mračnjakom i budućim čistačem sveg srpskog u Hrvatskoj dijelio čistu ljubav za umijeće sporta već ono najvatrenije svoje-u-njemu, „partizanovstvo“ kao ideološki odjek, svoju klupsku vezu, taj sublimni oblik države u sportu. Ono što je Franju Tudjmana činilo gledljivim u ideološkom pogledu Radeta Šerbedžije jest njegovo predsjednikovanje u „Partizanu“. To je ista simbolička veza koja je, s druge strane, nosila Šerbedžijinu osobnu ideološku konstrukciju za samoopravdavanje i samoiskupljivanje od forsiranog političkog izbora 90-tih - Jugoslavija, kakva-takva - i od „političkih komentara“ o njezinim rušiteljima koji mu se danas čine „nepotrebni“ (cit. JL).

Tipično za razočarane glumce, pjesnike i ostale lijepe duše u ulozi političkih mesija, Šerbedžija danas svoju iznudjenu grešku kamuflira otajstvenim jezikom sporta. Zato je njegov konflikt sa samim sobom doista teatralan: da bi konačno javno pokopao svoju zabunu o lažnoj Jugoslaviji, on priča kako je prestao navijati za „Partizan“. No, ni umjetnik nije gospodar metafora: taj osobni govor o „smrti Partizana“ za svoga vatrenoga navijača ima danas diskurzivni smisao samo kroz smrt Tudjmana. Taj treći između Šerbedžije i Viteza morao je umrijeti, i to je drugi nužan uvjet za dovršenje sapunice o „Šerbedžijinom povratku u hrvatsko kazalište“ koju njezin glavni akter ustrajno piše uz pomoć žutih medija.

Odisejev politički san

Ni Vitez ni Šerbedžija nisu mrtvi za politiku, naprotiv. Kralj hrvatskog glumišta, okrunjen od kolege, prijatelja i bivše dvorske budale, svoju sublimnu vezu s politikom izražava ovim programskim riječima: „Ovo što činimo je zaista samo zbog umjetnosti, a ne politike! To je osnovno. No, i meni bi bilo drago da odjekne i politički, u pozitivnom smislu, jer moramo graditi takvu Hrvatsku u kojoj ima mjesta za sve. Vrijeme je zrelo, Hrvatska će ući u Europsku uniju, i na tome trebaju raditi svi ljudi koji žive u toj zemlji.“

Reći ovako nešto ne znači samo dvaput ili čak triput skočiti sebi samome u usta - uvesti ad hoc samorazumljivo razlikovanje izmedju svete umjetnosti i politike, pa ponovo uvoditi „politički odjek“ umjetnosti, ali u „pozitivnom smislu“, i potom deklarativno preuzimati na sebe ordinarni politički zadatak „na liniji“ proevropske državotvorne politike. Taj govor odaje doduše sve potrebne elemente „ustavnog patriotizma“ liberalno obraćenih šezdesetosmaša u današnjoj evropskoj politici, ali taj pomirljivi Odisej hrvatskog glumišta i dalje se uspješno pravi lud: upravo time se stavlja iznad te „Hrvatske za sve“ u kojoj je do sada, dok u njoj nije bilo mjesta ni za njega niti za nekoga tko je pitao za njegov manjak, bio parija i „gad“. Današnje Šerbedžijino uprezanje umjetnosti u opravdavanje nove politike samo je režirana naivnost: umjetnost je ta koja će sad, kao deus ex machina, oprati svu politiku, bivšu i buduću. Nadpolitička misija umjetnosti samo je trik da ne govorimo o politici umjetnosti i umjetnika, upravo njihove vlastite, koja ih je oduvijek držala rastavljene kao skriveni zmijski jezik.

Šerbedžijino apolitično mudroslovlje o odnosu politike i umjetnosti jednako je kvalificirano za javni diskurs o društvu kao njegovi ondašnji „nepotrebni komentari“. Taj dramski talent lošeg pjevačkog glasa i još gore filmske karijere, razumije društvo, politiku i umjetnost kao Anja Šovagović, njegova najstrasnija mrziteljica i kćer najboljeg prijatelja. Kao ta neokrunjena princeza svih glumačkih netalenata, tako i Rade svoj društveni diskurs crpi iz mita o „sebi“, iz svog produhovljenog egotripa. Zato Šerbedžijina društvena autoteorija ne počinje slučajno sa idiosinkrazijom višnjeg umjetničkog poslanja gdje se sve preobrće u mračni izvor svakog genija glume: „Oduvijek-sam-želio-tu-ulogu“. To je proročanstvo oca-učitelja s kazališne akademije: „Mali, ti buš režiral … radi samo velike stvari i veliku literaturu“ (cit. JL).

Partizanovcu „ne pakovati“!

No, kao što lijepo vidimo sada, izvršitelj toga poslanja iz dubine duha nije on sam, nego Vitez, kojemu je njegov politički otac-u-Bogu i vrhovni nogometni zapovjednik namro da bdije nad povratkom glumačkog mesije: Čuvaj ti sebi moga partizanovca! Time i razmjena identiteta izmedju te dvojice političkih glumatala postaje perfektna: raskalašeni teatar de Sadea je danas ono što Vitezov raskalašeni monarhički republikanizam iz ranih 90-ih vraća u pačju školu demokracije, dok humanistički univerzalizam, „čist revolucionarni idealizam Marata“ i vjernost „lijevom pokretu“ od Šerbedžije čini fetišista autoriteta u kazalištu. Vitezova današnja prednost je očigledno u desadeovskom shvaćanju demokracije nasuprot mesijanskom: Hrvati, morat ćete se više guziti za republikanizam! Ja sam stao na monarhu! Zlatko je tako onaj glas mudrosti koji prepredenom Odiseju u liku melankoličnog Marata govori isto što Kubrickovom glupavom malom doktoru, izmedju „forever“ i „never“, kaže njegova žena: „There is one important thing we should do as soon as possible … Fuck!“ Suprotnosti se ne prevladavaju niti ukidaju nego ponavljaju.

Pa, kako djeluje ta igra pobrkanih tijela i duhova u zajedničkoj politici tajne u nadošlom hrvatskom kulturnom kraljevstvu? Kao casting za ulogu glavne glumice i reketarenje autoritarne države koja hoće biti neoliberalna. „Veliki teatar“ velikog prognanika je veliki teatarski posao za hrvatske turističke sezone koji cima velike donatore i državne subvencije. Big business državne reprezentacije kroz teatar za neoliberalne skorojeviće tzv. političke i kulturne elite postnacionalističke Hrvatske. Šerbedžijin projekt je u tome danas, s njegovim političkim partnerima, u dlaku isti kao državni cirkus nacionalne kulture njegovog prijatelja Zlatka Viteza i, isto tako - da ne bude nepravde! - zaboravljenog trećeg maga velikog teatra 80-ih, Ljubiše Ristića, umjetničkog konceptora političkog projekta Mirjane Marković, posljednje dame autentičnog socijalizma. Trust mozgova totalnog državnog teatra u tri politička sistema - nacionalnog, partijskog i post-svakojakog!

Joint-politika ili reket na demokraciju

Za takav državni projekt ništa nije dovoljno skupo i nijedan otok dovoljno dalek. Kakav god bio sadržaj i makoliko ograničen recepcijski domet, medijski aparat žutih kulturnih stranica i stotinjak gledalaca nadoknadit će svaku kulturnu javnost. Proračun potreban za ljetni program točno pokazuje pravo stanje stvari: Hrvatski put u Evropu su Potjomkinova sela za elitnu zabavu elite i one koji su spremni platiti za tu ulogu. To nije program za Evropu, nego „Evropa“ za kulturno uzdizanje novih gospodarstvenika i prateće medije, program čiji je stvarni društveni smisao da se zaboravi i ne popravi derutno i dešperatno stanje zapuštene infrastrukture, pogona, kazališta, ansambala, muzeja, akademija, fakulteta. O cestama će se ionako tek čuti!

Nema razloga sumnjati u velik zamah i energiju Šerbedžijina i Vitezovog teatra. Ali ono što mu daje to „opojno“ značenje umjetnosti nije njegova ili Vitezova (ili Ristićeva) osobna genijalnost nego samo politička funkcija umjetnosti za zadovoljavanje pogleda Države i očekivanja njezinog aparata. Politika je slobodan izbor umjetnosti i ništa je ne izražava tako dobro kao poricanje u Vitezovoj intrigaškoj formulaciji perfektne ideološke paranoje: „Oni manje uspješni ispolitiziraju ovakve situacije i napadaju velike osobnosti da bi sami postali veći“ (cit. JL).

Ako Šerbedžija danas govori o čistoj umjetnosti velikog teatra, slobodnoj od politike, iz njega sigurno ne govori Filip Latinovicz ni Leon Glambay, nego trećeputaški 68-maš koji je shvatio kako se u teatru ne ostaje gubitnik novog investicijskog doba. On svoju reputaciju teatarske avangarde humanističkog socijalizma i uspjelog emigranta tuđmanizma investira u kazališni holding na očuvanim domaćim resursima, pouzdanim političkim kumovima i, dakako, velikoj postideološkoj gesti bez univerzalističke i nacionalne esencije. Zato u današnji teatar joint-politike Šerbedžija odlično paše točno u trenutku kad je hrvatski mega-šovinizam pronašao ekonomski čistu formulu da stane u bočicu: „Kupujmo hrvatsko!“ Zrak je i dalje čist i sve lakše se izdiše.

 

|Homepage| — |Naslovna| — |Sadržaj| — |Predgovor| — |Uvod|