01. O antipolitičkom fetišu crkve i oslobađanju generala Gotovine sa
zadarskih zidina ZLATNO TELE ili sveti pir u
Zadru Papin ljubljeni puk hrvatski je u Zadru, i samo u Zadru, pokazao onu
mjeru i onaj oblik poganske strasti za političkim podavanjem vođi koju nitko kome
je ponudjena ne može odbiti. To je ultimativna ponuda ljubavi, u kojoj su
predmet i primalac isti, od koje onaj snubljeni može pobjeći samo po cijenu
katastrofe autoriteta i pada u mržnju. Zato nitko, pa ni prestarjeli i
onemoćali katolički vjerski poglavar, ne može spriječiti slinu uživanja u
tome da bude predmet totalne političke želje, a svjetovni mu može samo
zavidjeti. |
Svi su se složili: „Zadar
je bio duhovni vrhunac trećeg pastoralnog posjeta pape Ivana Pavla II.
Hrvatskoj!“ Toliko općeg slaganja nije bilo ni o čemu drugome u Hrvatskoj u
ovih devet godina, čak ni o „Domovinskom ratu“, pa čak ni sada nema slaganja
o pravom političkom značenju tog „znakovitog“ događaja s papom u Zadru.
A tamo se desilo više od toga — uznesenje i izbavljenje. Hrvatski mediji, napose HTV
sa preostalom HDZ-ekipom novinara za višnje očevide, slute ovako: Ovaj treći
papin posjet „maloj zemlji Hrvatskoj“, u samo devet godina, i to na svoj
stoti pohod po svijetu, „zacijelo“ ima dublje značenje; od svih novih država izvan
Evropske unije ostat će jedna tako većinski i tako katolička zemlja poput
Hrvatske; pored Grčke koja je gotovo čisto pravoslavna, stvar će se još
pogoršati kad udju Bugarska, Rumunjska itd. Nije li to dublji smisao papinog
„zagovora Hrvatske“? Ovakvo dubinski stupidno
rezoniranje „središnjeg“ nacionanog informativnog medija oko papine političke
brige za hrvatsku državu postalo je takoreći oficijelno providjenje, uzme li
se još u obzir i državni domjenak u Ministarstvu vanjskih poslova pod
SDP-ovskim ministrom od 10. lipnja u povodu obljetnice „Zvonimirova
priznanja“. Tako je taj datum za specijaliste historije dignut u rang
otajstva hrvatske državnosti, i to pod većinski lijevo-liberalnom
koalicijskom vlašću. Pričest za
Evropu No, problem huntingtonovski
nadahnutih gatara na HTV-u je u tome što se u ovakav clash crkve i ostatka
civilizacije uzduž i poprijeko buduće Evrope svatko pristojan ustručava i
pogledati. Savjetnik Predsjednika republike za vjerska pitanja (I. Maštruko) sa
smiješkom je odbacio tu konstrukciju (HRT, Meridijan 16, od 9. lipnja)
tvrdeći da je istina puno profanija: papa je navodno, još za prvog pohoda
Hrvatskoj, izrazio želju da posjeti marijansko svetište na Trsatu, pa je,
eto, sada zapravo samo ispunio to obećanje i konačno obišao sve hrvatske
biskupije. Doista, tome se može dodati: nije li Hrvatska ne samo gotovo
savršena katolička država, nego i turistički raj na Zemlji, pa još i na samo
sat vremena leta od Vatikana?! No, i s tim dodatkom,
Maštrukovo objašnjenje je odveć skromno tumačenje a da bi, premda bilo i
istinito, moglo zadovoljiti ikoga u Hrvatskoj, a najmanje hrvatske medije
napaljene na mistiku političke intrige. Savjetnikovo banaliziranje
diplomatsko-političkog dogadjaja na sakralno-turističke potrebe „svetoga Oca“
ostavlja neiskorištena premnoga bogatstva HTV-ovske konstrukcije političke
stvarnosti. On ne pokušava ni aluzijom upozoriti na ordinarne gluposti ili
politički opscene implikacije sadržane u diletantskim pretpostavkama koje su
izrečene u najreprezentativnijem nacionalnom mediju, koji svi još uvijek
plaćamo. Ako papa tobože želi Hrvatsku kao „čistu katoličku zemlju“ unutar
nove Evrope, onda je papa ili politički egzorcist, istjerivač Nečastivog koji
mora da se preselio iz carstva zla (pravoslavnih i nekrsta) i nastanio u
samom srcu Evrope. Ili papa sprema rat nedovoljno katoličkoj Europi, pa će
opet trebati Hrvate za borbu protiv neprijatelja rimske crkve. Ali, HTV je
kao izgubljen u svemiru: papa već ima svoje gastarbajere Švicarce, a katoličanstvo
nije prednost za članstvo u EU. Tamo već ima kršćana. Zato je priča o papi
samo za unutrašnje-političku upotrebu. Čudo u Zadru
i njegov svjedok Stjepan Savjetnikovo
racionaliziranja oko papine ophodnje Hrvatske sakralno-pragmatičnim razlozima
najmanje može objasniti onaj višak trosatnih misa s poklonstvom i
darivanjem pastve posvećenom bižuterijom, pod pripeklom zvijezdom za ubit i
stado i njegova pastira. Sve je to svoj vrhunac doživjelo kroz dogadjaj čuda
u Zadru. Njegov je svjedok ozarena lica postao savjetnikov šef a naš
predsjednik države, Stjepan Mesić, poznat u tamošnjoj parohiji kao „Stevo“:
„To što je Zadar učinio, ta stalna napetost u svakom trenutku, to je
neponovljivo!“ (cit. HTV). Hrvatska je tako ponovo, nakon posljednjeg
narodnog vladara Zvonimira, kroz svoga narodnog-građanskog predsjednika
postala odabranica Vatikana, samo ne pod krunom i mitrama, kao „Stefan
prvovenčani“, nego pod bijelim sindikalnim šiltericama s prorezima za
ventilaciju: Stipan, Ivan i Zlatan u jednom redu. Ako Franjo Tudjman nije
uspio uvjeriti „Hrvatice i Hrvate“ da je s njime konačno minulo djelovanje
Zvonimirove kletve da nikad više ne imadnu svoga narodnog vladara, Stjepanu
Mesiću, nevoljenom u Dalmaciji, kao da je uspjelo nešto o čemu Tuđman nije
mogao ni sanjati: Mesić nije samo „nazočio čudu“ - toj neponovljivoj
napetosti izmedju naroda i svetog duha — nego je na HTV-u i svjedočio o
čudu naroda koji ga iz dna duše mrzi. Poput Pavla u Damasku, predsjednik
države se u Zadru, gradu svoje političke more, uklonio sili svetoga duha nad
narodom kojega je dolazio progoniti zbog politički nepriličnih kumira,
obješenih u gradskoj vijećnici i na gradskim zidinama. To svjedočenje o
čudu pokazuje da je Hrvatska u Zadru 9. lipnja doživjela delirij svetog
ludila nacije. Sve što je danas u Hrvatskoj politički uzvišeno, steklo se u
taj dan: i papin pohod najhrvatskijem od sveg „ljubljenog puka hrvatskog“, i
bezazorni populistički fetišizam naroda kod vladajuće državne garniture koja
se pretvorila u papinu svitu, i masovni orgijazam sportskog spektakla i drsko
javno isticanje ikone traženog „heroja-nezločinca“ Ante Gotovine na gradskim
zidinama! U Zadru od 9. lipnja kao da je sve ponovo bilo u najboljem redu. I
gradonačelnik Kalmeta, ljuti Mesićev neprijatelj, „preushićen“ je istim
dogadjajem napetosti koji su „tako dobro organizirali“ (cit.). Zadar je tako postao zona
posvećenog bezakonja, grad u kojem je taj isti predsjednik Republike
Hrvatske, kao najviša simbolička figura državne reprezentacije, prethodno već
doživio najviši stupanj organiziranog institucionalnog poniženja od lokalnih
desničarskoh kabadahija, koji su svoju pripadnost protivničkim političkim
strankama pretvorili u svoje „demokratsko pravo“ na javnu subverzivnu
djelatnost ponižavanja države ozakonjujući protuustavno ponašanje. To se
doista može samo u „svojoj“ državi. Ali, to je ipak samo thriller i suspens. Intriga
Mesićevog poklonstva Ta iznenadna homologija u
svetome duhu inače tako nesvodivih političkih subjekata poteklih ispod istog
HDZ-šinjela, ipak je, čini se, obostrano varljiva: Ono što se ushićenom
Predsjedniku države na ponovnom poklonstvu narodu Zadra učinilo „dejstvom“
čiste svetosti, dobro je organizirana režija detronizacije vladara upravo za
njega. Cijedjenje starog pape na vrućini režirano je kao sveta politička
fešta za puk kroz ponovno uprizorenje simboličkog ponižavanja ovoga
predsjednika države i ujedno kao uništavanje svake iluzije o moći sekularne
politike nad pukom. Taj puk je trebao dodirnuti svoje dublje fundamente.
Zadarsko čudo dogadjanja čuda bilo je čin pokapanja i nazočnih političkih
institucija i gradjanske političke svijesti i bljesak neumrle moći crkvene
države nad narodom odgojenim na spektaklima masovne ideološke sunčanice. Je li ta moć samo kresnula kao
jezičak duha u „šesti čas“ Pentekosta ili će ostati trajni plamen hrvatske
politike, vidjet će se bolje kad se riješi tajna transsupstancijacije one
svetačke ikone sa gradskih zidina u „Nacionalu“ dan poslije. Tko je Kalmeti i
kompaniji odnio politički show sa gradskih zidina? Kako je „živopis“
zazidanog junaka prešao u drugi medij da bi govorio o svome svetačkom
zatočenju? Ta će se tajna još dugo ponavljati, kao hrvatsko bogojavljanje, no
jedno je sigurno: za prešetavanja Ante Gotovine iz medija u medij zaslužan je
predsjednik države. Osim “ushićenog”
Predsjednika nitko drugi u tome gradu nije nikada vidjen da gleda sliku, pa
čak ni papa, papini izviđači, savjetnici ili pobočnici. Papamobil je
proklizio ispod same slike bez pogleda. Uvjet vjere u svetost slike je
negledanje, zabrana nepriličnog zurenja. Svaki bi pogled u taj prizor visećeg
„Gotovine“ na zidinama uz gradska vrata shvatio ono blasfemično —
„Wanted!“. Zato je jedino
političko što se vidjelo u Zadru bilo ignoriranje slučaja Gotovine uz profani
masovni antipolitički spektakl svadbe naroda i njegova crkvenog vladara,
ponovljenog bračnog zavjeta izmedju „Hrvatske“ i pape prije njezinog stupanja
u „gradjanski brak“ s Evropom. Totalna
ljubavna ponuda Papin ljubljeni puk
hrvatski je u Zadru, i samo u Zadru, pokazao onu mjeru i onaj oblik poganske
strasti za političkim podavanjem vođi koju nitko kome je ponudjena ne može
odbiti. To je ultimativna ponuda ljubavi, u kojoj su predmet i primalac isti,
od koje onaj snubljeni može pobjeći samo po cijenu katastrofe autoriteta i
pada u mržnju. Zato nitko, pa ni prestarjeli i onemoćali vjerski poglavar, ne
može spriječiti slinu uživanja u tome da bude predmet totalne političke
želje, a svjetovni mu može samo zavidjeti. Za gradjanina-demokrata u tome
trokutu nema mjesta. U preklapanju predmeta i primaoca ljubavi sadržana je
sva uzvišena tajna pastoralne misije po Božjoj pripeklini koja samo u zemlji
poput Hrvatske može postati tako fundamentalistički antipolitička. Zato se u središtu toga
čudesnog dana bogoštovanja u Zadru nije našlo nikakvo novo političko zlatno
tele, poput Franje Tudjmana, već sama crkva u liku pape. Namjesnik Gospoda na
mjestu svoga Gospoda. „Hrvati“ u Zadru nisu obožavali ni partiju ni Boga nego
najzlatnije tele: papu i crkvu. Hrvatski puk je u svome antipolitičkom
deliriju, u kojem je konačno mogao prezreti „sve političare“ (osim onih iza
kulisa) i sve nametnute zakone koji ograničavaju njegovo pravo na nekažnjeno
uživanje bezakonja, moralnog i materijalnog, stao pod metafizički credo svoga
malog boga-namjesnika: „Čovjek se cijeni po onome što jest, a ne po onome što
radi“ (cit. Ivan Pavao II). Hrvatski je puk
tako iznova našao svoju izvornu političku i povijesnu vokaciju - da vječno
bude izmišljeni odabrani narod za specijalne graničarske namjene, koji ostaje
poganski upravo u trenutku kad se posvećuje. Umjesto zakona, on štuje zlatnu
knjigu, umjesto Boga on obožava njegovu crkvu, samoproglašenu za jedinu
istinsku. Dogadjaj u Zadru je stoga eksplozija hrvatskog antipolitičkog
sindroma, naslijedjenog od 71. i ujedno pad u religijsko bezbožništvo: da ne
bi nikada slobodno i odgovorno ugledao lice Boga, „narod“ i njegov kler
stisnuo je u zagrljaj mambe vrhovnog Božjeg namjesnika na zemlji kao svog
pravoga boga-kumira: „Ostani s nama!“ Zara —
prvovjenčana u Titu Ako je papa sad po treći
puta „prosvjetiteljski“ ekumenski poručivao Hrvatima „Ni nacija, ni partija,
nego istinska vjera u čovjeka“, njegov mu je politički najodaniji narod još
gromkije i politički nedvosmisleno uzvraćao: „Mi smo papini, papa je naš!“
— Ti si naša partija, nacija i vjera! Tako je papina transpolitička
poruka nepogrešivo pronašla svoj istinski odgovor u antibirokratskom sindromu
„puka“ koji obožava mutna otjelovljenja Istine i prezire sitne čuvare zakona.
Titoistička parola, čak i u svojoj autoironičnoj formi, jasno otkriva taj
nepresušni izvor uvijek nove fundamentalističke antipolitičnosti. Civilno i
sekularno shvaćanje državnosti i društva posve je radosno prezreno. O tome
rječito govori recentna politička povijest, koja je sad dobila dva nova
crkvena pečata: kroz antiekumensku poruku riječkog biskupa Devčića, „Isus
Krist je jedini spasitelj čovjeka“, i kroz kulturnu blasfemiju zadarskog
nadbiskupa Prendje: “U Zadru je, kroz novo sveučilište, ponovo ostvareno ono
jedinstvo vjere i znanosti kakvome crkva oduvijek teži.” Epilog: Da je takvo
jedinstvo vjere i uma u Hrvatskoj već praktičko, to zorno dokazuje ponovljena
politička pobjeda školaraca Hrvatskih studija nad Senatom zagrebačkog
Sveučilišta u ratu za upisne kvote na tom nelegalnom i opskurnom učilištu.
„Zar nije apsurdno da se mi borimo za svoj opstanak, a Papa je u posjeti
Hrvatskoj!?“, rekla je jedna politički obaviještena studentska aktivistkinja,
koju je novinarka uzdigla do autoriteta „možda buduće znanstvene novakinje“
(HTV, S. Findak). O hermeneutički dubokoj vezi izmedju Vatikana i Hrvatskih
studija rječitije od ove tajanstvene rečenice jedne „novakinje“ govori možda
još samo podrška nove smjene „kestenjara“ ispred kuće generala Bobetka, samo
sad pred Rektoratom - Ćire Blaževića, Davora Šukera i sličnih akademika
hrvatske katedrale duha. — Reklo bi se, vjere, znanosti i sporta u
Hrvatskoj nikad dosta! Dotle, volšebno oslobodjeni „ante-heroji“ sa zidina u
gradu Zadru, govorit će kad-tad svoje ne samo u Nacionalu nego u Haagu,
popraćeni pismom zagovora istine iz ureda Predsjednika. Oni će na putu
Hrvatske u Europu stići prvi, i bez papine podrške. |