|Homepage|

|Publicistika| |Kolegiji| |Bibliografija| |Biografija| |Radovi|

|Tranzitorij 2007|


 

 

 

 

 

 

 

 

Recenzija i kritika:

 

Slavoj Žižek,

Sublimni objekt ideologije,

Arkzin, Zagreb & Društvo za teorijsku psihoanalizu, Sarajevo, 2002.

 

AppleMark

 

Prijevod:

Nebojša Jovanović, Ivan Molek

i Dejan Kršić

 

 

Emitirano:

3. program HR, 12. srpnja 2003,

u emisiji

„Bibliovizor“

 

 

V. također

„Filozof in flagranti“

u:

Tranzitorij  2007

 Forum SD

 

 

Hegel i radikalna filozofija.

Kritika Žižekovog imaginarija

 

Knjiga „Sublimni objekt ideologije“ Slavoja Žižeka spada u njegov rani teorijski opus i smatra se njegovom temeljnom teorijskom knjigom premda se kod pisaca poput Žižeka teško mogu provoditi stroge sadržajne ili razvojne distinkcije. Ono što organizira i identificira pojedinačne jedinice Žižekovog izrazito kumulativnog ponavljanja u pisanja jesu varijacije naslova ili smjenjivanje označitelja, dakle forme izraza, a ne unutrašnje forme sadržaja. Predmet Žižekovih analiza su ideološki diskursi u najširem smislu pojma, koji obuhvaća znanost, filozofiju, politiku i pop-kulturne oblike svakodnevice, uključujući viceve i tehničke artefakte, sve propušteno kroz diskurzivni stroj koji je odavno postao prepoznatljiv zaštitni znak, „žižekovska analiza“. Takav kakav jest, Žižekov tekst nužno dovodi pred frustrirajuću dilemu: on provocira potrebu za nekom vrstom objašnjenja koja se ne može zadovoljiti a da ne bude iznevjeren misaoni nivo njezinog zahtijeva. Nelagoda je utoliko veća što upravo ova Žižekova knjiga predstavlja, po općem slaganju, njegov najtemeljniji teorijski rad, koji je s jedne strane najavio prelomni teorijski događaj u širem kontekstu suvremene kontinentalne i transkontinentalne filozofske i kulturno-teorijske produkcije; s druge strane, ova knjiga predstavlja i neku vrstu međaša unutar samog Žižekovog opusa, prema kojemu se danas može i mora mjeriti Žižekov doprinos teorijsko-političkom programu filozofije koji je sam postavio.

Utoliko, sama činjenica da je prijevod ove Žižekove knjige na hrvatski jezik u koprodukciji Arkzina iz Zagreba i Društva za teorijsku psihoanalizu iz Sarajeva, objavljen punih trinaest godina nakon prvog, engleskog izdanja iz 1989. kod Versoa, nije po sebi nedostatak. Naprotiv, ta Žižekova knjiga, koja je dugo ostala nerecipirana i ignorirana u post-jugoslavenskim teoretičarskim krugovima, tek sada dolazi do svoga punog značenja. Nedostatak ovoga izdanja sastoji se u nečem manjem, ali presudnijem za noviju publiku: ono ne sadrži prateći uvodni tekst engleskog izdanja, iz pera Ernesta Laclaua, urednika biblioteke „Phronesis“ i jednog od vodećih političkih filozofa današnjice; u tome kratkom tekstu ocrtan je iz najmjerodavnijeg ugla kontekst pojave ove Žižekove knjige i njezino značenje u svome teorijskom polju. Bez toga orijentira, ovo Arkzinovo izdanje sa retro-dizajnom pluta na ideološkom višku koji danas tvori Žižekov status kultnog svjetskog autora: kvazi-pergamentni uvez s trećom, preklopnom stranicom, dva istovjetna hrpta i dvije gotovo istovjetne vanjske stranice, s anagramom „Ž“ na epifanički zlatastom kružnom polju pred tamnom galerijom onirički nejasnih likova, ponavljanje istih visuelnih i tekstualnih sekvenci uzduž i poprijeko, čitanje unaprijed i unatrag. Kao bombonijera-Biblija, Hazarski rečnik ili neka druga slatka tajna postmoderne.

Doduše, sa Žižekovom današnjom reputacijom teško je usporediti bilo koji intelektualni i kulturalni učinak post-jugoslavenskih sredina, čak ni hrvatsku emigrantsku esejističku književnost 90-tih. S njegovom reputacijom usporediv je možda samo jedan doprinos recentnoj povijesti svijeta - sam rat. Žižek u svjetskim intelektualnim razmjerima notoran kao i sam jugoslavenski rat a u svome polju značajan kao i sam rat. Time nije rečeno da je Žižekova recepcija kroz čitavo desetljeće ovisna o pojavi jugoslavenskog rata u evropskoj političkoj, medijskoj i intelektualnoj javnosti. To važi, iako u daleko manjoj mjeri, za neke druge članove ljubljanske lakanovske grupe ili intelektualce-emigrante iz drugih jugoslavenskih sredina. Žižek je svoj ratni prodor pripremio teorijski i literarno daleko ranije, i to upravo ovom knjigom, a sa njegovom reputacijom može se usporediti još samo notornost Slobodana Miloševića.

            Ma kako bizarna, veza između Žižeka i Miloševića nije izvanjska. Ona se samo u jednom sloju pokazuje na tome da, s jedne strane, Milošević danas u scheweningenskom zatvoru i u sudnici igra upravo onu ulogu radikalnog zločinca koja mu je bila namijenjena u istoj onoj institucionalnoj režiji Zapada s kojom se poigravao u doba svoje političke moći, naime da bude balkanska, iracionalno-krvoločna i previjana verzija kanibalističke species unutar roda političara, kakva se na Zapadu navodno sreće samo u više-manje benignim oblicima novčane korupcije i seksualnih afera na vanjskim rubovima organiziranog političkog polja. Slobodan Milošević je tako u scheweningenskom kavezu preuzeo onu ulogu kakvu Slavoj Žižek igra spektakularnije na kulturno-teorijskoj sceni, uglavnom američkoj, a koju je ludički sam sebi namijenio - naime da bude zločesti dečko u liku polu-iracionalnog istočno-evropskog intelektualca, genijalnog neurotika, permanentno na rubu delirija, dopuštenog samo pjesnicima, dakako, balkanskim i slavenskim. Slavoj Žižek je poznat kao raščupani bradati logoreični lakanovac iz male zemlje Slovenije, s južne strane Alpa nagnute prema Balkanu. Legendaran po stalnoj uzbuđenosti i vječno razrogačenim očima, on prije predavačkih nastupa proživljava spontano organizirane napade simptoma neuroze, svojih privatnih mitinga istine na rubu „srčanog napada“, da bi onda, u nekom tajnovitom metabolizmu, svu tu silnu energiju pozitivno kanalizirao u nastup pred auditorijem kakav više ne mogu okupiti ni najveće zvijezde svjetske filozofije poput Rortya ili Derride, a kamoli Habermasa.

Takva orijentalistički obojena konstrukcija zbilje oko lakanovca s prisojne strane Alpa, gdje je za Freuda počinjao onaj slavenski i orijentalni svijet što se opirao analizi, izgledao bi kao nov slučaj orijentalizma in flagranti da akter toga diskursa o Žižeku nije Žižek sam. Orijentalistički zaplet, ako se tako može govoriti, nije nastao u pogledu Zapada nego čini nevidljivo subjektivno središte diskurzivne strukture stvorene oko imena Žižek: on nije samo najpoznatiji slovenski lakanovac u kulturno-teorijskoj filozofiji nego se u svome vlastitom akademskom diskursu javlja kao Slovenac iz priče o samom herojskom dobu Freudove psihoanalize. U svojoj ulozi teorijskog Hannibala Lectera iz podalpskih šuma Žižek ne nastupa samo kao „ludi genij“ nego kao teorijski osviješteni filozofski kanibal. Taj filozof sa ljubljanskog instituta za sociologiju, koji sam tvrdi da nikad nije radio, proždire sve što miriše na filozofiju, i najgori holivudski film, ako u njemu ima i traga spekulativne čitljivosti. Ta organizirana spontanost autorskog ludila Slavoja Žižeka ima svoje precizne diskurzivne karakteristike: njegovo imaginarno poistovjećenje sa „Slovencem“ iz Freudove priče o nelagodi psihoanaličara pred nezahvatljivim tipom pacijenata, javlja se danas kroz diskurs narcisoidnog analitičara koji sam stvara figure svoje metarecepcije i manipulira njome. Apstraktnije rečeno, Žižek je autor filozofskog diskursa u kojem se otjelovila najapstraktnija i najsublimnija instanca toga diskursa, njegov unutrašnji aktant, ona instanca koja izražava smisao, namjeru i svrhu cjelokupne stupstancije diskursa, odnosno njegovog reprezentiranog sadržaja. Žižek je samo ime za nevidljivo mjesto subjekta nastalog iz supstancije političkog diskursa u suvremenoj filozofskoj teoriji. U tome je autorska tajna Žižekovog lakanovskog čitanja Hegela kojemu je posvećena ova knjiga.

Sve Žižekove knjige, napose one iz takozvane A-produkcije, posvećene njemačkom klasičnom idealizmu i izvorno objavljene na engleskom – „Sublimni objekt ideologije“ (1989), „Istrajavanje u negativnome“ (1993) i „Nedjeljivi ostatak“ (1996) — imaju istu strukturu: uz neko značajno ime povijesti filozofije - Marx, Hegel, Schelling, Kant, Heidegger ili Lacan - stoji ili može stojati dodatak „i srodne stvari“. Nijedna od njih nema strukturu unutrašnjeg napredovanja kakvu sugerira manifestna podjela sadržaja i kakvu nalaže dobar običaj akademske produkcije: već nakon samo dvije-tri stranice bavljenja nekom visokom akademskom temom smjer Žižekovog diskursa se rasipa u mnoštvo perspektiva, u tzv. „srodne stvari“. Njihov raspon seže, kao što je poznato, od Kantovog transcendentalnog subjekta, Hegelovog apsolutnog znanja i Marxove analize fetiškog karaktera robe do Hitchcockove preferencije hollywoodskih plavuša do svakodnevne zahodske školjke. Ipak, ta razbarušena disperzivnost teorijske pažnje nije odlučujuća za sadržajnu i formalnu organizaciju Žižekovih tekstova. Svaka digresija se obično vraća u svoj glavni tok i teče dalje plošno da bi se opet širila i vraćala. Kod Žižeka nije tako. Njegove knjige, uključujući i ove ozbiljne, nalikuju stubu orkanske pijavice koja se više vrti nad jednom točkom, u nekoliko slojeva turbulencije, nego što se kreće. Žižek nije autor koji prolazi kroz različita područja poput nekog suverenog erudita ili enciklopedista, naprotiv, sva ta područja vrcaju iz diskurzivnog stroja sazdanog od kategorijalnog aparata Lacanove prihoanalitičke teorije u polju spekulativne filozofije. Ta turbo-hegelijanska spiralna mašinerija počiva na virtuoznom analogijskom mišljenju, genijalnih asocijacija i skokova, ali ona se posve transparentno daje na provjeru, bez kriptomanske sklonosti opskurantizmu ili lažnoj dubini. Žižekov se postupak ne sastoji toliko u tome da se fenomeni visoke kulture poput filozofskih ideja svedu na fenomene svakodnevice, nego obrnuto, u tome da se profani fenomeni poput raznih oblika pop-kulture i politike unesu u viši i složeniji kontekst refleksije. Žižeku danas, kao medijskoj pojavi, nalikuje još samo Jamie Oliver, „goli“ kuhar bez ikakve tajne.

Takav recept medijskog uspjeha apstraktnog mišljenja izraz je permanentne gladi različitih obrazovnih epoha za filozofijom. Inertnost običnih i znanstvenih vjerovanja i sklonost duha ka metodološkoj retardaciji stalna je tema kulture, ali filozofija je ta – što god da pod time podrazumijevamo – od koje se očekuje da nam kaže nešto užasno o nama samima i da nas pri tome šarmira. Sam Žižek se sad po treći put, nakon „Mladine“ i liberalno-stranačkog angažmana u slovenskoj politici, u svojoj karijeri dovinuo do one točke teorijskog djelovanja gdje političko očekivanje svijeta dodjeljuje značaj filozofsko-teorijskoj intervenciji i gdje filozofska teorija ili postaje saveznica postojećih oblika politike ili mora stvarati nove obrasce političke prakse.

Žižekova rana teorijsko-politička ideja sadrži jasno uočljivo i racionalno provjerljivo ishodište upravo u ovoj knjizi. On slijedi tri jasno postavljena i filozofski vrlo seksipilna cilja, koji se tiču teorijske politike, odnosno politike u teoriji, kakvi se ne mogu naći u tom obliku u njegovoj kasnijoj hiperprodukciji, koja je sadržajno sve nepreglednija i politički sve mušičavija i dezorijentirana. Ostavši bez kvazi-totalitarnog i pseudo-staljinističkog Miloševićevog režima Žižek se sredinom 90-tih okrenuo globalističkim oblicima ideološke hegemonije, a njegov aktualni politički protumodel novog univerzalizma čini se više kao neurotični patchwork nego konzistentan projekt. Prijelaz u politiku za Žižeka je svaki put nužan, iracionalan i samoopravdavajući. Tako danas ponavljanje Lenjine ide uz recikliranje protokršćanskog univerzalizma svetog Pavla i prihvaćanje Staljina kao neizbježne cijene; time se sam zahtjev za prijelaz u politiku pokazuje kao unutrašnja granica analitičkih kapaciteta teorije. Knjiga početaka „Sublimni objekt ideologije“ ukazuje na nešto drugo. Svoj fundamentalni filozofski program Žižek ovdje formulira na sljedeći način:

„Namjera ove knjige je trostruka: (1) Da posluži kao uvod u neke od temeljnih koncepata lakanovske psihoanalize; nasuprot iskrivljene sklike Lacana kao pripadnika „poststrukturalizma“ ova knjiga pokazuje njegov radikalni razlaz s poststrukturalizmom; nasuprot iskrivljenoj slici o Lacanovom opskurantizmu ova knjiga ga smješta u tradiciju racionalizma; lakanovska teorija je možda naradikalnija suvremena verzija prosvjetiteljstva. (2) Da izvrši svojevrstan povratak Hegelu – da reaktualizira hegelovsku dijalektiku novim čitanjem na podlozi lakanovske psihoanalize; današnja predodžba Hegela kao „idealista-monista“ navodi na potpuno krivi put: ono što nalazimo kod hegela jest dosad najjača afirmacija razlike i kontingencije – samo „apsolutno znanje“ nije ništa drugo do naziv za priznanje određenog radikalnog gubitka. (3) Da doprinese teoriji ideologije kroz novo čitanje nekih dobro znanih klasičnih motiva, poput fetišizma robe, i nekih ključnih lakanovskih koncepata koji, na prvi pogledn, nemaju što pružiti teoriji ideologije, poput „prošivnog boda“, „sublimnog objekta“, „viška užitka“ itd.“ (str. 21)

Ova tri cilja i tri tematike ove knjige za Žižeka su strateški najdublje povezana: „Jedini put da „spasimo Hegela“ ide preko Lacana, i to lakanovsko čitanje Hegela i hegelovskog nasljeđa otvara nov pristup ideologiji, omogućuje da zahvatimo suvremene ideološke fenomene, poput cinizma, totalitarizma, fragilnosti demokracije, bez padanja u bilo kakve oblike postmodernističke zamke (kao što je iluzija da živimo u postideološkom svijetu)“ (str. 22).

S obzirom na ovakvu ambiciju bilo bi neumjesno reducirati čitanje ove knjige na provjeravanje da li je i na koji način Žižek ostvario svoj zacrtani program, što bi bila tzv. imanentno-kritička recenzija. Knjiga se više ne može recenzirati na takav način zbog simboličke vrijednosti koju je zadobila u povijesti svoga djelovanja kako unutar Žižekovog opusa tako i na pozadini učinka njegovog opusa na svjetskoj filozofsko-teorijskoj sceni koji danas bez pretjerivanja možemo nazvati Žižekovim poljem suvremene filozofije. U njemu se može sudjelovati samo s usporedivim teorijskim i spisateljskim ulogom ili, eventualno, provjeravanjem eksplanatornog i interpretacijskog kapaciteta Žižekovskih teorema stalnom primjenom, a ne epigonskim recikliranjem ili suverenom gestom prezrivog odbijanja. „Sublimni objekt filozofije“ nije recenzentski neraščlanjivo štivo zato što bi bilo pisano neakademski. Naprotiv, knjiga je toliko akademska i toliko podložna recenziranju koliko je i sama na neki način recenzentska prerada filozofske literature i koliko vrvi od materijalnih i metodoloških grijehova kao i svaka knjiga smrtnika, od „Svetog pisma“ preko Hegelove „Fenomenologije duha“, do Heideggerova „Bitka i vremena“.

Naime, i u ovoj i drugim Žižekovim knjigama postoje ordinarne greške materijalne naravi: bilo ad hominem, kao u slučaju Umberta Eca, koga Žižek, zbog „Imena ruže“, posprdno i neopravdano naziva špageti-strukturalistom, a pri tome šutke i posve pogrešno brka Ecoovu imanentnu kritiku Peirceove predodžbe beskonačnosti semioze sa samom Peirceovom tezom; isto tako, Žižek se ne brine za svoj evropocentristički pogled na takozvane „istočnjačke“ ideje i misaone figure, poput one slavne „To si ti“, koje nonšalantno i posve krivo, nemajući blagog pojma o čemu je riječ, koristi u eksplanatorne svrhe; i treće, Žižekova analiza primarnog filozofskog materijala i u ovoj knjizi kao i u njegovim drugim akademski „ozbiljnijim“ knjigama parazitira na sekundarnim obradama, analizama, upravo recenzijama drugih autora, poput Sohn-Rethelove analize Marxove teorije fetiškog karaktera robe, gotovo ne ulazeći u primarni materijal. Nadalje, proklamirano izbjegavanje postmodernističke ideološke zamke da živimo slobodni od ideologije, Žižek smatra oslobađajućim efektom svoje kritike postmodernizma pomoću lakanističke korekcije Althussera. Njemu kao da je posve nepoznato da je MacIntyreova kritika te teze stara koliko i Bellova krilatica o smrti ideologije. I sve to na samo nekoliko prvih strana uvoda ove knjige.

Svejedno, ovaj primjerak Žižekove visoke filozofsko-teorijske produkcije nije manje akademičan ni od Sloterdijkove „Kritike ciničkog uma“, izopćene svojedobno od njemačkih akademsko-filozofskih krugova zbog tobožnje površnosti autora, niti od uzornog akademskog produkta evropske univerzitetske filozofije 80-tih, knjige predavanja Manfreda Franka pod naslovom „Što je neostrukturalizam?“. Žižekova knjiga, i sama akademski produkt, nastao iz materijala za njegovu parišku disertaciju, samo je genijalna inverzija filozofskog akademizma, jarmushevski izlaz iz suvremene filozofske tradicije kroz unutrašnje dvorište, a ne preko zida.

Naime, Žižekov postupak ima značajan i nezanemariv diskurzivni efekt: korištenjem inventivnih interpretacija kao sekundarnih izvora umjesto primarnih interpretativni korpus poprima ne samo dignitet primarne literature, jer izvorna filozofska djela su i sama najčešće interpretacije, referencije na druga djela; štoviše, time se stvara nova slika razmjene ideja i u suvremenoj povijesti ideja. Ma koliko recentna, ona jasno odaje odnose dominacije i moći unutar teorijskih kultura i škola kao i stara povijest: postoje značajni, ali zapostavljeni i nerecipirani autori, poput spomenutog Alfreda Sohna-Rethela, suputnika u sjeni velikih imena rane frankfurtske škole. S druge strane, u izravnom smislu, Žižekova knjiga nudi prodore prema heterogenim filozofskim kulturama, poput analitičke filozofije, prerađujući kroz semiološku analizu akta imenovanja Kripkeovu teoriju rigidnog označitelja do takvog refleksivnog nivoa kakvom se sama analitiča filozofija nije u stanju približiti niti preko pragmatičke analize jezika niti preko usputnih dodira s neostrukturalističkim jezičnim filozofijama. Ono fascinantno u Žižekovom postupku, što objašnjava i opravdava njegovu transkontinentalnu reputaciju, jest sposobnost da proizvede nenadmašiv epistemološki učinak napetosti kroz sraz između rigorozne jasnoće i oštrine u retorici svoje prezentacije i mutnih fenomena koje nalazi posvuda u oblicima psihičkog i društvenog života. Ako Žižek uživa reputaciju transcendentalnog semio-logičara kulture kao što Kant uživa status transcendentalnog kritičara čistog uma, onda je to posve u redu, osobito zato što ga to približava mrskom autoru „Imena ruže“, s čijom je akademskom i vanakademskom karijerom Žižekova uostalom najusporedivija.

Filozofski, u ovoj Žižekovoj knjizi najfascinantiji izazov je proklamirani „povratak Hegelu“, što u post-modernim uvjetima zabrane bilo kakvog „obuhvatnog“ filozofiranja izgleda kao drska politička restauracija. Ako hoćemo razumjeti taj moment izvan klišea obične provokacije, treba usmjeriti pogled na jedino mjesto u post-modernoj, odnosno, post-strukturalističkoj filozofiji u kojoj Hegel igra pozitivnu sistematsku ulogu, a to je filozofija diferencije Jacquesa Derride. Poput Derride, i Žižek vidi u Hegelu, ispod manifestnog filozofskog diskursa totalnosti, identiteta i apsoluta, najvećeg mislioca diferencije i manjka. To znači da je kod Hegela iz današnje perspektive privlačno samo središe njegove filozofije totaliteta: istina jest cjelina. No, ta je cjelina samo povijesna a put iskustva ničim nije zajamčen. Otud, pojam u apsolutnom znanju nije cio, on ne obuhvaća ono realno, nego samo simbolički intendira cjelinu. Razmak između realnog i simboličke cjeline, koja je uvijek povijesna, jest mjesto subjekta, ili točnije, polje procesa subjektivacije. Drugim riječima, i to je odlučujuće za Žižekov lakanovski pogled na Hegela, procjep u cjelini može ispunjavati samo ona njezina instanca koja je mjesto i razlog nedovršivosti cjeline – rascijepljeni subjekt. Tu napuklinu u pojmu apsoluta ne može ispuniti nikakva intervencija iznutra a da univerzalizacija partikularnog ne odvede u totalitarizam sistema. Političko-teorijski rečeno: antagonizme građanskog društva ne može ukinuti nijedna partikularna instanca društva, bilo proletarijat bilo neoliberalna tehnokracija današnjice, niti pak na to mjesto objedinitelja može stupiti sama država kao opća forma. U tom smislu Hegel bi za Žižeka bio prvi i najznačajniji postmarksist današnjice.

Otud, rehabilitirati Hegela radikalno filozofski za Žižeka ne znači samo ismijati popperovsko shvaćanje Hegela kao crnog, antiliberalnog vraga političke filozofije. To više znači oteti Hegela iz srodnog, ali relativistički degeneriranog teorijskog okruženja loše beskonačnosti derridijanske diseminacije i smjestiti ga u samo ishodište post-strukturalističkih filozofija, u teoriju označitelja Jacquesa Lacana. Pogledamo li bolje, to filozofski radikalno shvaćanje Hegela za Žižeka je zapravo drugačiji i nužan način da govori o Jacquesu Lacanu, svome primarnom filozofskom referentu, na način kroz koji će nadoknaditi eklatantni manjak psihoanalitičke filozofske teorije bez kojega je nemoguće ući u diskusiju suvremene socijalne filozofije. Riječ je je manjku filozofije povijesti za koji je u psihoanalitičkoj filozofiji odgovorna samo njezina pozadinska semiološka teorija označitelja u radikalnoj diferenciji spram označenog. Žižekovo filozofsko vraćanje Hegela je prešutno brisanje kasno-heideggerijanske matrice u Lacanovoj teoriji subjekta; Lacanov subjekt kao „biće govora“ samo je efekt igre velikog Drugog, označitelja bez označenog, kao što je Heideggerov „tubitak“ iz rane faze fundamentalne ontologije reduciran na efekt Bitka bez bivstvujućeg. Na toj matrici počiva, koliko god paradoksalno zvučalo, sva post-modernistička kontinentalna filozofija, bilo da je strukturalistička, hermeneutička ili transcendentalno-pragmatistička po porijeklu. Na mjesto Heideggera, i to kroz spekulativno reflektiranog Lacana, kod Žižeka stupa Hegel. U kasnom jugoslavenskom kontekstu ta Žižekova intervencija konvergira samo s ulogom Hegela u Kangrginom čitanju Marxa, dok je glavnina postmarksističke i nemarksistička filozofije ostala do danas orijentirana na hermeneutičkim izdancima bilo ranog bilo kasnog Heideggera.

Knjiga „Sublimni objekt ideologije“ značila je objavu fundamentalnog teorijskog rata transkontinentalnom univerzitetskom diskursu, u kojemu na nekoliko točaka postoje bliža i daljnja filozofska srodstva, kao između Rortya i Habermasa, Gadamera i Derride, Derride i američke književne teorije, između Foucaulta, feminizma i postkolonijalizma. Žižekova lakanistička obrana prosvjetiteljstva razlikuje ga u ovoj knjizi radikalno od glavnih teorijskih kultura današnjice, i ogromna popularnost ove Žižekove knjige leži dijelom svakako u smjelosti da ponudi alternativu po rasjeklini između dominantih struja suvremene filozofske misli: s jedne strane, prema francuskom postmodernističkom skepticizmu u pogledu integralnosti ljudskog subjekta i prosvjetiteljskih ideala univerzanosti, istine, uma i napretka, i s druge strane, prema Habermasovu transcendentalno-pragmatičkom pokušaju da te iste ideale utemelji kroz teoriju „komunikativne racionalnosti“.

Žižekov kontra-projekt je u tome kontekstu zapravo duboko paradoksalan: spašavanje Hegela i upotreba Lacana u prosvjetiteljske svrhe i samo je takoreći blizanac Habermasovom projektu uspostave racionalne ljudske zajednice, samo na protu-habermasovskim pretpostavkama. Lacanova psihoanalitička teorija subjektivnosti poučava nas da je ljudski subjekt uvijek podijeljen proturječjem svojih želja i identifikacija, da nikad nije gospodar u svojoj kući te da su zajednice uvijek konstitutivno disfunkcionalne usljed neravnopravnosti intersubjektivnih odnosa koji se odvijaju kroz procese identifikacija i formacija u polju između velikog Drugog, tj. simboličkog poretka, i nesimboliziranog Realnog. Racionalistički projekt zajednice mora poći od priznavanja takvih fundamentalnih iracionalnih istina, ako ne želi biti samo ideologija racionalnosti.

Žižekova knjiga je svojedobno dočekana kao nezaobilazno, esencijalno štivo i obećavajući doprinos projektu nove, antiesencijalističke i antimetafizičke phronesis, tj. praktičke racionalnosti, kao uvjeta za razumijevanje socijalnih sukoba koji u postindustrijsko doba karakteriziraju demokratske politike. Taj aristotelovski model utemeljenja politike u izvorno etičkim kategorijama zajednički je i lijevom teorijskom projektu radikalne i pluralne demokracije, koji slijedi Žižek, jednako kao i suprotnim i danas predominantnim komunitarističkim teorijama identiteta. Otud je i smisao teze da se ova Žižekova knjiga iz 1989. više ne može recenzirati taj da je njezin status danas primarno simbolički i utemeljiteljski, a manje teorijsko-debatni. Ona se danas može čitati kao opetovanje intelektualnog uživanja, podvrgnuti kultnoj egzegezi ili pak tretirati ikonoklastički, razbijanjem, poput talibanskog uništavanja Buddhinih spomenika.

Nema sumnje da bi takva javni performans egzekutiranja Žižeka doveo njega samoga do novog vrhunca narcističkog samouživanja. On je i sam svojedobno, po uzusima soc-realističkog marketinga, pod pseudonimom, vršio takav auto-klastički ritual. Da bi se danas čitala filozofski, ova knjiga se mora tretirati kao djelo nesuvremeno sa svojim autorom, kao označeno koje je izgubilo vezu sa svojim slobodno plutajućim označiteljem Žižekom. Upravo to je situacija najvećeg dijela klasične filozofske literature, i upravo zato je ova knjiga filozofski klasik.

 


|Homepage|

|Publicistika| |Kolegiji| |Bibliografija| |Biografija| |Radovi|

|Tranzitorij 2007|